19 مرداد 1400 - 11:44 ق.ظ

اصفهان معین تامین شکر سفید ۱۰ استان کشور است‌

محسن ضیایی مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی اصفهان گفت: تقریبا ۲۰ الی ۲۵ درصد شکر خام دولتی وارداتی کل کشور را تحویل و به کارخانجات برای تصفیه می‌فرستیم و سپس شکر تصفیه شده را به ۱۰ استان ارسال می‌کنیم و معین تامین شکر سفید ۱۰ استان هستیم.

به گزارش عصر اصفهان ؛  ضیایی با بیان اینکه اداره غله زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی کشور هستند، اظهار داشت: این اداره قبلا زیر مجموعه وزارت صنعت بود ولی چند روزی است که  زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی شده است.

وی افزود: کار این مجموعه تأمین، نگهداری و توزیع کالاهای استراتژیک اساسی است، گندم، برنج، شکر و  ذخیره‌سازی روغن خام  را شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی و به تبع آن ادارات کل غله استان‌ها متولی هستند که ساماندهی، ذخیره سازی و توزیع کنند.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: تمرکز اداره غله بیشتر گندم، آرد و نان است که صفر تا صد داخلی هم واردات در اختیار دولت است، به اینصورت که دولت گندم وارد می‌کند و متولی است چون یارانه زیادی روی این کالا دارد.

  • نیاز 600 هزار تنی گندم در طول سال در استان اصفهان

وی ادامه داد: امسال دولت گندم را کیلویی 5000 تومان از کشاورز خرید  و با هزینه‌های تبعی حدوداً 5 هزار و 500 پای  دولت در می‌آید که به مردم به دو قیمت 665 تومان و 900 تومان می‌دهد و رقمی حدود 50 هزار میلیارد تومان دولت فقط روی آرد و نان یارانه می‌دهد.

ضیایی اضافه کرد: استان اصفهان برای تامین آرد و نان حدود 600 هزار تن گندم  در طول سال نیاز دارد که این گندم در سال‌هایی که بارش خوب باشد در استان اصفهان حدود 100 تا 200 هزارتن آن خریداری و مابقی آن از طریق استان‌های تولیدکننده گندم و یا از طریق بنادر واردات گندم تامین می‌شود.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه حمل و نقل گندم به وسیله زمینی و ریلی انجام می‌شود، گفت: سیلوی اصفهان تقریبا در زمره معدود سیلوهایی است که به راه آهن وصل است و مستقیم از بنادر گندم به وسیله قطار به سیلوی شهید موسوی اصفهان تخلیه می‌شود.

وی افزود: برای ذخیره سازی 600 هزار تن گندم مصرفی استان در یک سال 800 هزار تن فضای ذخیره سازی آماده کردیم، 300 هزار تن تولید داخل و 500 هزار تن بخش خصوصی فضا ایجاد شده است.

ضیایی اضافه کرد: اگر بخواهیم گندم مصرفی استان را به مدت یک سال ذخیره کنیم، حدود 14 یا 15 ما ظرفیت ذخیره‌سازی داریم و از این ظرفیت ذخیره‌سازی  چون در مرکز کشور هستیم اعلام آمادگی کردیم که معین چند استان دیگر هم باشیم بنابراین برای ظرفیت ذخیره‌سازی مشکلی نداریم.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه حدود 4800 واحد نانوایی در سطح استان فعال هستند، گفت: همه این نانوایی‌ها در سامانه ثبت و سهمیه‌بگیر هستند و دقیقا مشخص است که کجا هستند و همچنین کارهای مقدماتی  برای مشخص شدن این واحدها روی نقشه انجام شده که مشخص شود هر  کدام در چه منطقه‌ای و با چه تراکم جمعیتی قرار دارند تا با دسترسی راحت از طریق جی پی اس بررسی شوند و سال آینده اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در موضوع صنف و صنعت که شامل حال تولید نشاسته، بیسکوئیت، رشته و ماکارونی است حدودا 200 الی 300 هزار تن مصرف استان در یک سال است. در استان کارخانجات نشاسته و بیسکوئیت بسیاری وجود دارد که به عنوان صنف و صنعت از دولت سهمیه می‌گیرند و تولیدات خود را عرضه می‌کنند.

ضیایی اضافه کرد:  20 واحد تولید آرد در استان اصفهان داریم که بنابر تایید دستگاه‌های ناظر مثل استاندارد، غذا و دارو و پژوهشکده غلات تقریباً در زمره کارخانه‌های برتر کشور محسوب می‌شوند و مجهز به علم روز و آزمایشگاه‌های بسیار مجهزی و آرد با کیفیتی هستند.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان به ظرفیت این کارخانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت:  ظرفیت آنها یک میلیون و 200 هزار تن تولید آرد است که فقط چون درحال حاضر از سهمیه استان بخشی از صنف و صنعت تولید می‌کنند تقریبا میانگین با 60 درصد ظرفیت کار می‌کنند و 40 درصد ظرفیت خالی است که اگر در آینده برنامه‌ای برای صادرات آرد و مشتقات آن باشد این 40 درصد به ظرفیت اضافه می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که ما در مرکز کشور هستیم می‌توانیم تامین کننده آرد با کیفیت برای سایر استان‌ها باشیم و همچنین به بنادر جنوبی نزدیک هستیم و می‌توانیم گندم را ذخیره‌سازی کنیم و بعد برای مصرف در جاهای دیگر ارسال کنیم.

ضیایی اضافه کرد: استان اصفهان به خاطر تنوع، کیفیت، شرایط بهداشتی و سطح آموزش نانوایان پایتخت نان‌های سنتی کشور شناخته شده است در همین راستا و یکی از پارامترهای که سازمان بهداشت جهانی شهر اصفهان را به عنوان پایلوت قلب سالم انتخاب کرد به علت کیفیت نان بود.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه پارامترهای دیگری هم برای شهر قلب سالم وجود داشت، اظهار داشت: ولی عنوان کردند که قلب سالم برگرفته از غذای سالم است و مهمترین مولفه آن نان سالم است بنابراین چند سال پیش سازمان بهداشت جهانی شهر اصفهان را به عنوان پایلوت قلب سالم انتخاب کرده و نان هم در این قضیه بسیار دخیل بوده است.

وی ادامه داد:  یکی دو پارامتر است که همیشه دستگاه‌های ناظر، پژوهشکده غلات و دستگاه‌هایی که بر غذا و دارو اشرافیت دارند برایشان مهم است، علت اینکه اصفهان در قضیه نان حرف برای گفتن دارد  نشات گرفته از چندین فاکتور است.

ضیایی اضافه کرد: بیشترین سرانه آموزش نانوایان را در کشور داریم به طور مستمر با اداره کل فنی حرفه ای تعامل داریم و واحد آموزش نانوایان استان اصفهان به شدت از طریق فضای مجازی و کلاسه‌های حضوری فعال است، مسائل روز  بر اساس مطالب دانشگاهی به آنها آموزش داده می‌شود.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه مردم اصفهان فرهنگ بالایی دارند، گفت: از آنجایی که مردم اصفهان از نظر اقتصادی انسانهای فهیم هستند و همچنین از نظر اطلاعات عمومی هم بالا هستند در نگهداری نان بسیار حساس هستند و خوب نگهداری می‌کنند.

وی ادامه داد: کمترین دور ریز نان در استان اصفهان گزارش شده طبق آماری که دستگاه‌های متولی اعلام کردند مشخص شده که استان اصفهان رقم بسیار پایین در دور ریز نان را دارد است، برآورد استان اصفهان زیر 5 درصد است و با بیشتر شدن اطلاعات مردم در نگهداری نان این عدد کمتر می‌شود.

  • استان اصفهان معین تامین شکر سفید 10 استان کشور است

ضیایی گفت : دو کارخانه بزرگ و چند کارخانه کوچک تصفیه شکر در استان اصفهان داریم و تقریبا 20 الی 25 درصد شکر خام دولتی وارداتی کل کشور را تحویل و به کارخانجات برای تصفیه می‌فرستیم و سپس شکر تصفیه شده را به 10 استان ارسال می‌کنیم و معین تامین شکر سفید 10 استان هستیم.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه از  ابتدای سال 1400 تا الان حدود 100 هزار تن شکر خام برای کارخانجات گرفتیم که رقم قابل توجهی است ضمن اینکه خود کارخانجات از طریق تحویل چغندر شاید به همین میزان شکر استحصال کردند.

وی افزود: استان اصفهان یکی از استان‌هایی است که نه تنها نیاز شکر خود استان را تامین می‌کند بلکه حدود  10 استان کشور را تامین می‌کند.

ضیایی گفت : دولت متولی تنظیم بازار شکر است و استان اصفهان به عنوان یک استان مطرح با وجود کارخانجات بخش خصوصی است که به صورت دستمزدی کار می‌کنند. شکر به صورت امانی در اختیار آنها بدون دریافت هیچ پولی قرار می‌گیرد و شکر سفید تحویل می‌دهند.

  • حدود 30 هزار تن برنج وارداتی وارد استان شده است

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه دولت متولی تنظیم بازار برنج است، گفت: فقط برنج‌های وارداتی مطرح هستند چون برنج داخلی فقط استان‌های شمالی متولی هستند که خودشان تولید دارند مابقی استان‌ها و از جمله اصفهان ما فقط برنج وارداتی برای مصرف خودمان و هم ذخیره برای بعضی استان‌ها که امکان ذخیره‌سازی ندارند تحویل می‌گیریم.

وی ادامه داد: عمده کاری که دولت در بحث برنج انجام می‌دهد این است که در مواقعی مثل ماه‌های محرم، صفر و رمضان و برای کمک‌های مومنانه که نیاز است دولت ورود پیدا کند تا بتواند بازار برنج را تامین کند بیشتر ورود می‌کند.

ضیایی اضافه کرد: حدود 30 هزار تن برنج وارداتی وارد استان شده که حدود 15 هزار تن به مناسبت کمک‌های مومنانه به نرخ دولتی توزیع کردیم.

203

کد خبر: 28535

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0