2 اسفند 1402 - 12:00 ق.ظ

یارانه پنهان و ادعای عدالت‌خواهی!

غالباً یکی از دلایل دولتی‌ها برای افزایش نرخ انرژی و سایر اقلام ضروری این است که چون ثروتمندان پنج برابر، ده برابر یا بیست برابر طبقات پایین دست، بنزین می‌سوزانند یعنی دارند ۵، ۱۰ یا ۲۰ برابر طبقات پایین دست از یارانه پنهان دولت بهره می‌برند. پس ما می‌خواهیم یارانه کالا را حذف کنیم و پول آن را مستقیماً به خود مردم بدهیم و این به عدالت نزدیک‌تر است.

یارانه پنهان و ادعای عدالت‌خواهی!

می‌توان حرف این مسئولین و کارشناسان درباره مسئله بنزین، گازوئیل و … را درباره ادعای استفاده بیشتر سرمایه‌داران از یارانه پنهان بنزین نسبت به طبقات پایین‌تر، با این حرف جان راولز پاسخ داد که می‌گوید: نابرابری‌ها در جامعه، تنها وقتی عادلانه است که تقلیل آن موجب وخیم‌تر شدن وضع تهی‌دستان شود!

اگرچه ما با مفهوم یارانه_پنهان اساساً مخالفیم و مدعی هستیم که واقعیت ندارد و یارانه پنهان یک دروغ شبه علمی است و حاضریم این حرف را اثبات کنیم. اما به فرض یارانه پنهان وجود دارد و طبق ادعای آقایان، طبقات پولدار ۲۰ برابر بیشتر طبقات پایین، انرژی می‌سوزانند. فرض کنیم این حرف درست است. باز می‌گوئیم افزایش نرخ بنزین، گازوئیل و بطورکلی انرژی، نه تنها در راستای عدالت نیست و نه تنها به نفع طبقه متوسط و ضعیف جامعه نیست، بلکه وضعیت این طبقات را وخیم‌تر می‌کند و زندگی را بر طبقات محروم و فقیر، روز بروز سخت‌تر و گران‌تر می‌کند.

دولتی ها نگاهشان به اقتصاد بر مبنای علم ریاضی و فرمول‌های اقتصاد مهندسی است. متوجه نیستند وقتی بنزین گران می‌شود اثر تورمی روی هزاران قلم کالا و خدمات دارد. وقتی بنزین گران شود، مرغ هم گران می‌شود، نان هم گران می‌شود. گوشت قرمز که خیلی وقت است از سبد و سفره مردم حذف شده است. با گرانی بنزین، جایگزین گوشت، یعنی سویا وغیره هم گران می‌شود.

وقتی معیشت مردم تحت تاثیر قرار بگیرد تاثیر آن را باید در اخلاق، فرهنگ، مشارکت، ازدواج، تحصیل و غیره مشاهده کرد. برای مملکت‌داری نمی‌شود به ۴ تا فرمول علم اقتصاد متعارف و اقتصاد مهندسی تکیه کرد. باید همه ابعاد اقتصاد و جامعه و حکمرانی دیده شود.

یارانه پنهان و ادعای عدالت‌خواهی!

کد خبر: 142632

نویسنده: داود مدرسی یان

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0