18 بهمن 1402 - 9:00 ق.ظ

‏ کم و زیاد در مصرف انرژی و موضوع عدالت

سیدامیرحسین حسینی اقتصاددان نوشت: مصرف نامتعارف زیاد و تولید متعارف، و مصرف متعارف و تولید نامتعارف کم، هر دو بد است. اما مساله مهم شناسایی مقصر و تفکیک سهم اجزا در ایجاد آن است.

‏ کم و زیاد در مصرف انرژی و موضوع عدالت

اگر مصرف گاز زیاد است، به جای تمرکز افراطی بر سهم ۲۶% مصرف خانگی، باید علت را در ۷۴% مصارف نیروگاهی، پتروشیمی و.. جستجو نمود. یا در موضوع برق ، ابتدا عامل اصلی یعنی صنعت با سهم ۳۶%  را بررسی نماییم و سپس هر مصرف نامتعارف بخش خانگی با سهم ۳۳% را مانع شویم. اما بدانیم که ۶۷% مصرف برق کشور در بخش غیرخانگی است.

در موضوع آب نیز ۵۸ % سهم بخش کشاورزی، ۱۳% سهم آب شرب و ۲۹% سهم سایر اجزا می‌باشد. بخش مهمی از آب نیز در مسیر و در پشت سد اتلاف می‌گردد..

‏ وقتی در مصرف بنزین نقصی بود، باید اول سراغ قصور خودروسازان و بخش‌های مسئول در عدم تولید خودروهای کم مصرف رفت و از مسئولینی که در افزایش ظرفیت تولید بنزین ترک فعل داشتند، بازخواست نمود. سپس باید با استفاده از دانش بومی تولید را افزایش داد. همزمان باید با تنوع‌بخشی به سبد مصرفی سوخت خودرو و استفاده از شیوه‌های نوین، بار فشار را بر سهم بنزین کاهش داد.

همه اینها که انجام شد، آن‌گاه که خواستیم برویم سراغ مردم باید با پیوست عدالت منطبق بر سیاست‌های کلی اعم از قانون اساسی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقدام نمود.

کد خبر: 142140

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0