7 آذر 1402 - 12:00 ق.ظ

کلیسای وانک اصفهان ، ۴۰۰ سال مقرشورای خلیفه گری ارمنیان

باهمکاری اداره گردشگری شهرداری اصفهان ، جمعی از خبرنگاران از موزه موسیقی و دیر آمنا پرگیچ مقدس (کلیسای وانک ) دیدن نمودند.

کلیسای وانک اصفهان ، ۴۰۰ سال مقرشورای خلیفه گری ارمنیان

در سال ۱۶۰۵ – ۱۶۰۴ میلادی ، به دستور شاه عباس صفوی ارمنیان از زادگاه خود ، ارمنستان به ویژه شهر نخجوان در شمال رود ارس به اصفهان کوچ کردند.

کلیسای وانک اصفهان ، ۴۰۰ سال مقرشورای خلیفه گری ارمنیان

آنان پس از استقرار در حاشیه جنوبی زاینده رود سکونتگاه جدید خود را جلفای نو نامیدند و بناهای مذهبی علمی و فرهنگی بسیاری در آن تاسیس کردند دیر آمنا پرکیک نژاد نجات دهنده همگان است که به کلیسای وانک شهرت یافته و علت آن هم بدین خاطر است که این دیر از زمان تاسیس در سال ۱۶۶ میلادی مرکز آموزش دینی علوم دینی سای جامع و مرکز نگارش نسخه‌های خطی و چاپ و انتشار کتاب در زمینه‌های گوناگون بوده است کلیسای بانک همچنین از ۴۰ گذشته تا به امروز مقر شورای خلیفه‌گری ارمنیان اصفهان و جنوب ایران بوده است در محوطه ی دیر بخش‌های کلیسا ، موزه – کتابخانه با پنجاه هزار جلد کتاب و یک میلیون از اسناد تاریخی وغیره کتاب ها ونسخه های خطی ، فرمان های پادشاهان اشیا عتیقه آثار فلزی و منسوجات وظروف چینی وسفالی که درآن نگهداری می شود ، چاپخانه که توسط خاچا طور گساراتسی بنا شده و نخستین کتابخانه ایران وخاورمیانه است و اولین اثری که در این چاپخانه به چاپ رسید کتاب زبور داود بودکه در سال ۱۶۳۸ میلادی انتشار یافت. چاپخانه کلیسای وانک هم اکنون نیز دایر است.

کلیسای وانک اصفهان ، ۴۰۰ سال مقرشورای خلیفه گری ارمنیان
آرگن آبنوسیان راهنمای ما در این گردشگری با اعلام این مطلب افزود : بنای یاد بود و نژاد کشی ارمنیان توسط عثمانی در سال ۱۹۱۵ میلادی ، در محوطه این کلیسا بنا گردیده است.
درادامه به خیابان سنگ تراشها رفتیم و وارد ساختمانی با قدمت ۱۸۰ سال که هم اکنون محل موزه موسیقی است دیدن نمودیم .
دراین موزه که ورودی آن باریتم آهنگ شروع می شود انواع و اقسام وسایل موسیقی از زمان های قدیم همراه با عکس های موسیقی دانان و آهنگ سازان وهنرمندان گروه کر ارمنی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

کلیسای وانک اصفهان ، ۴۰۰ سال مقرشورای خلیفه گری ارمنیان

کد خبر: 139775

نویسنده: : بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0