12 مهر 1402 - 8:00 ق.ظ

کلیساهای اصفهان ؛ تجلی هنر ومعماری دوره صفوی

در نخستین روزهای پائیزی که هنوز برگ ریزان آغاز نشده بود جمعی از خبرنگاران درمحل جلفا گردآمدیم تا با همکاری گردشگری شهرداری اصفهان ، از کلیساهای ارامنه دیدن نماییم وبا تاریخ کهن این سرزمین بیشتر آشنا شویم با ما همراه باشید :

کلیساهای اصفهان ؛ تجلی هنر ومعماری دوره صفوی

عصر اصفهان ، بهمن توکلی فرد

در زمان شاه عباس صفوی گروهی از ارامنه به اصفهان و به خصوص محله جلفا نقل مکان کردند تا از تعقیب عثمانیان در امان بمانند پس از سکونت در اصفهان تصمیم به ایجاد مراکز مذهبی و اجتماعی گرفتند که کلیساها جز مهم‌ترین آنها به حساب می‌آیند.و امروزه بسیاری از آنها پابرجا مانده و گواهی ارزشمند از تاریخ زندگی ارامنه در ایران به شمار می‌روند.

آرگن آبنوس راهنمای گردشگری که ما را همراهیمی کرد ، گفت : بیشتر این کلیساها در اصفهان در محله جلفا قرار دارد. قبلاً حدود ۲۴ کلیسا در اصفهان وجود داشت که امروز ۱۵ کلیسای آن باقیست و هر کدام سرگذشتی متفاوت و جذاب دارند که با بازدید از این کلیساهای شگفت انگیز می توان نگاهی عمیق به گذشته اصفهان در دوران صفویه داشته باشیم و با فرهنگ ارامنه و دین مسیحیت آشنا شویم.

کلیساهای اصفهان  ؛ تجلی هنر ومعماری دوره صفوی
کلیساهای اصفهان ؛ تجلی هنر ومعماری دوره صفوی

وی گفت :  یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ارامنه کلیسای هاکوپ است که در سال۱۶۰۷ میلادی ساخته شده ، کلیسای مریم مقدس نیز در سال ۱۶۱۳ میلادی ساخته شده و این دو در یک مجموعه قرار دارند سبک معماری کلیسای مریم مقدس معماری ارمنیست و چندین گنبد قوس شکل کوچک در آن جا گرفته‌اند که گنبد اصلی و بزرگ بر روی آنها قرار گرفته و بر دیوارهای این بنا نقاشی‌هایی از زندگانی حضرت مسیح نقش بسته است .  کلیسای کاترینه نیز قدمتش به ۱۶۱۳ میلادی می رسد که به عنوان صومعه برای خواهران راهبه توسط خواجه یغیاز لازاریان یکی از تاجران ثروتمند جلفا ساخته شده است  و در یک مقطع زمانی محل آموزش و نگهداری کودکان یتیم و بی سرپرست هم بوده که یکی از خدمات مذهبی فرهنگی اجتماعی  خواهران روحانی بوده است .

کلیساهای اصفهان  ؛ تجلی هنر ومعماری دوره صفوی
کلیساهای اصفهان ؛ تجلی هنر ومعماری دوره صفوی

همچنین ، کلیسای میناس مقدس هم یکی دیگر از مکان‌هایی بودکه مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت،  این کلیسا در سال‌های بین ۱۶۵۵ تا ۱۶۵۹ میلادی ساخته شده که از خشت و گل با تزییناتی از قالب بندی آجر بیننده را به صدها سال پیش می‌برد و داخل کلیسا نقاشی‌هایی خیره کننده قرار دارد در سال ۱۷۱۳  میلادی نمازخانه کوچک در داخل حیات به آن اضافه شده است. “کلیسای وانک” یکی از بزرگترین و زیباترین کلیساهای اصفهان است قدمت آن به سال ۱۶۰۶ میلادی می رسد  این بنا مجموعه کامل تاریخی فرهنگی هنری است ،  موزه کلیسای وانک به عبارتی موزه مردم شناسی ارامنه ایران و اصفهان است آثار و نسخه‌های خطی از مستندات کتاب‌های ارامنه به خط ارمنی و تابلوهای نقاشی ابزارهای مذهبی زیورآلات فلزی لباس و پارچه و ظروف چینی و سفال از جمله اشیا این موزه است. از دیگر بخش‌های مهم موزه کلیسای وانک مجموعه صنعت چاپ و مجموعه مربوط به نسل کشی ارامنه است .

کلیساهای اصفهان  ؛ تجلی هنر ومعماری دوره صفوی
کلیساهای اصفهان ؛ تجلی هنر ومعماری دوره صفوی
کد خبر: 137941

نویسنده: : بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0