19 اسفند 1400 - 9:05 ق.ظ

یادداشت؛

کانون های فرهنگی ، هنری مساجد اصفهان بالنده و پرچالش

شورای عالی انقلاب فرهنگی در 18 اسفندسال 1371 طی صورتجلسه ای، «ستاد عالی کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور» را تصویب کرد؛ یکی از وظایف تعریف شده برای کانون های فرهنگی هنری مساجد با توجه به منویات مقام معظم رهبری، مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن است که امروزه دشمن با ابزار رسانه و تبلیغات گسترده به دنبال تحریف حقایق و واقعیت های دین مبین اسلام، انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛ براین اساس اعضای کانون های مساجد موظفند به عنوان افسران جنگ نرم، با تبیین جهادی حقایق، به مقابله با دشمن بپردازند.

عصر اصفهان، ناصر بهروان/ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، یکی از مهمترین نهادهای انقلابی و فرهنگی است که با محوریت خانه‌های امن الهی بر روی زمین و بر طبق رهنمودها و منویات معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) جهت مقابله اصولی با تهاجم فرهنگی غرب شکل گرفت.
اینک به تعبیر مقام معظم رهبری، در گام دوم انقلاب که همانا مرحله‌ «خودسازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» است قرار داریم؛ اکنون پرچم احیاء تمدن نوین اسلامی با همت همه عزیزان مؤمن مسجدی و کانونی، بالنده تر و پرثمرتر از هر زمانی با هدف ایجاد مسجد طراز اسلامی، به اهتزاز درآمده است، مسجدی که جایگاه و پایگاه مجاهدان، مطهرین و همه امت اسلامی است.
در جهت اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت اله العظمی خامنه ای (مدظله) به منظور ادای دین و تکلیف نسبت به انقلاب اسلامی و خون شهدای گرانقدر اسلام و تحقق اهداف و انگیزه های فرهنگی مصّرح در قانون اساسی و سایر مقررات و قوانین موضوعه کشوری و بالاخص تلاش به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی (ص) ، مقابله اصولی و منطقی با تهاجم فرهنگی منحط و مبتذل بیگانگان، شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر آن داشت تا در سال1371 تأسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور را تصویب نماید. متعاقب آن «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» را جهت تأسیس ستادی با عنوان فوق برای ارائه طرح هایی در خصوص مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای نفس واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات دستگاه های دولتی که امکان بهره وری فرهنگی دارند مأمور نمود.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به عنوان واحد استانی وزارت ارشاد اسلامی مسوول رسیدگی به امور فرهنگی و هنری در گستره جغرافیایی استان است. دراین مجموعه، مؤلفه‌های زیادی چون دفتر امور قرآنی «دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان» و بسیاری ساختارها و کارگروه‌های دیگر به عنوان زیر مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان فعالیت دارند.
کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان، به عنوان یکی از زیر مجموعه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با همت و توان جوانان و نوجوانان، فعالیت های چشمگیر و متنوعی با رویکردهای دینی، از خود نشان داده اند. مسئولان و کارکنان محترم ستادی استان و اعضای محترم کانون ها (جوانان مؤمن و انقلابی) برگ زرینی در عرصه فرهنگِ دینی در مساجد به کارنامه درخشان نظام مقدس اسلامی افزودند.
هرچندکه مسئولان کشوری و استانی هنوز نتوانستند راهکار مناسبی برای جذب بیشتر جوانان به کانون ها و مساجد انجام دهند و کفایت کار را به افزایش تعداد کانون ها بسنده کرده اند ، ولی کیفیت را فدای شرطی کردن تعداد کانون ها نموده اند که این خود باعث هدر روی نیروی جوانی در بخش های مختلف جامعه خواهد شد و جوانان را به سمت جذاب دیگر فعالیت های کاذب خواهد کشاند.
نکته دیگر اینکه چند سالی که بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده است ، استقبال کم مردم از مساجد ، این مکان امن الهی که مسئولان را در خواب برده و هنوز تدبیر مناسبی از استفاده های متعدد این مکان مقدس نشده است.
با این وجود ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور سامانه‌ای تحت عنوان « زیست‌بوم مجازی بچه‌های مسجد» با هدف کشف، پرورش و بکارگیری خلاقیت های فرهنگی هنری بچه های مسجد با امکان رصد، پایش و ارزیابی اطلاعات راه‌اندازی نموده است.
بدیهی است اشتراک‌گذاری تجارب فعالان مساجد در سطح استان اصفهان، موجب ایجاد منبعی عظیم برای تولید دانش‌های بومی، ارتقای توان شناسایی نیازها و حل مسائل و مشکلات فرهنگی اجتماعی، کمک به سیاستگذاران و مدیران فرهنگی کشور برای تصمیم‌گیری صحیح و دقیق خواهد بود.

کد خبر: 78377

نویسنده: ناصر بهروان

منبع: روزنامه عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0