10 اسفند 1399 - 11:02 ق.ظ

گزارش قتل خاشقجی؛

ژست حقوق بشری بایدن در لفافه تطهیر آل‌سعود

گزارش قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی طوری طراحی شده که ضمن گرفتن انگشت اتهام به سمت ولیعهد سعودی امکان حاشا کردن را هم به او بدهد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، به نقل از خبرگزاری تسنیم، دولت «جو بایدن» دیروز در گزارشی نقش «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی را در ترور بی‌رحمانه «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار و منتقد برجسته حکومت عربستان سعودی را فاش و اعلام کرد این قتل به دستور مستقیم او انجام گرفته است.

انتشار گزارش به دستور کنگره پس از تماس تلفنی رئیس جمهور جو بایدن با پادشاه سعودی، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در روز پنجشنبه انجام شد. این گزارش چهار صفحه‌ای با عنوان «ارزیابی نقش دولت سعودی در کشتن جمال خاشقجی» توسط «آریل هاینس»، مدیر اطلاعات ملی از طبقه بندی محرمانه خارج شد.

بخش ابتدایی گزارش به صراحت «محمد بن سلمان» را آمر به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی معرفی می‌کند: «ما چنین ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای نقشه عملیاتی جهت دستگیری یا کشتن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه مجوز صادر کرده است.»

با این حال محتوای این سند حاوی واقعیت‌هایی قبلاً ناشناخته درباره نقش بن‌سلمان در صدور دستور اجرای این عملیات ترور نیست هر چند که انتشار رسمی آن به واقعیت‌هایی که قبلاً به صورت پراکنده در رسانه‌ها منتشر شده بود وزن و اهمیت می‌دهد. به علاوه لحن گزارش ظاهراً به گونه‌ای عامدانه طوری طراحی شده که ضمن گرفتن انگشت اتهام به سمت ولیعهد سعودی، دیوار حاشا را برای او کوتاه نکند.

کد 300

کد خبر: 33032

منبع: تسنیم

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0