پرده نشین؛ نمایشگر سبک زندگی ایرانی اسلامی
سریال «پرده نشین» به نویسندگی «حسین تراب نژاد»، «مهدی شیرزاد» و «مهدی حمزه» (بر اساس طرحی از عبدالرسول گلبن) به کارگردانی «بهروز شعیبی» بود محرم و صفر سال ۱۳۹۳ به تهیه کنندگی «سیدمحمود رضوی» روانه آنتن شبکه یک سیما شد.
عصر اصفهان ، محمود افشاری
پردهنشین در یک سال اخیر دو بار بازپخش شده است؛ بار اول در محرم سال پذشته و دومی هم تیرماه امسال، این مجموعه به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه سینما، تلویزیون و رسانه از جمله مجموعههای تأثیرگذار در مخاطب و بیننده، برای نمایش و معرفی مناسب سبک زندگی ایرانی – اسلامی بوده است.
داستان این سریال از زمان ورود هدی به ایران شروع میشود. او پس از سالها برای دریافت ارثیه پدری خود از خارج به ایران میآید اما در این میان برای او و دیگر شخصیتهای داستان اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ میدهد که هریک دربرگیرنده اتفاقات مختلفی است.
ویشکا آسایش، حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی، هومن برق نورد، محسن کیایی، سارا رسول زاده، مهران رجبی، ژیلا سهرابی، محمود پاک نیت، علی دهکردی، مائده طهماسبی، سعید نیکپور، حبیب دهقان نسب، بابک حمیدیان، سینا مهراد، رضا مولایی، ناهید مسلمی، اکبرسلطانعلی و امیرحسین فتحی از جمله هنرمندانی بودند که در این سریال به عنوان بازیگر حضور داشتند.
یکی از نکات بسیار مهمی که در بهتر و مؤثرتر دیده شدن سریال نقش قابل توجهی را ایفا کرد، موسیقی تیتراژ پایانی سریال بود و همان گونه که انتظار میرفت، به یکی از موسیقی تیتراژهای ماندگاری تبدیل شد که در کارنامه کاری سازندگانش میتواند به عنوان یکی از مهمترین و بهترین آثارشان به حساب آید.
موسیقی کاملاً متناسب با معیارهای محتوایی داستان بود که با هوشمندی گروه سازنده این اثر پرمخاطب، توانست از خود خاطره ماندگاری را برجا بگذارد، خاطرهای که طبیعتاً از پس تواناییهای گروه تولید و بازیگرانش با شعر شاعرگرانمایه، استاد محمد علی بهمنی، آهنگساز موسیقی شناس، مهیار علیزاده و خوانندگی هنرمند کاربلد علیرضا قربانی یک تیتراژ واقعی را پیش روی مخاطبانی قرار داد که این بار شاهد شنیدن یک ملودی متفاوت و پرمحتوا برای سریال مورد نظرشان هستند.
پس از آن که مهیار علیزاده با ساخت شاهکار «حریق خزان» خود را به عنوان یک آهنگساز خوش قریحه و تازه نفس در عرصه موسیقی ایران معرفی کرد، ساخت موسیقی متن سریالی به او واگذار شده بود که میبایست این توانایی و خوش قریحگی را در این جا اثبات کند تا بتواند در فرآیند تولید آثار موسیقایی کشورمان جای خود را مستحکم کند، شرایطی که به درستی صورت گرفت و او به واسطه همکاری شایستهای که با علیرضا قربانی در پروژه «حریق خزان» تجربه کرده بود، بار دیگر از خود یادگاری به جا گذاشت که میتوان از این اثر به عنوان یکی از ماندگارهای تیتراژهای تلویزیونی نام برد. تجربه «پرده نشین» و موسیقی تیتراژش اگرچه در پروژههای مشترک علیزاده و قربانی آن گونه که باید تکرار نشد، اما هرچه تولید شد، برگ زرینی بود که میتواند در کارنامه پربار فعالیتهای این دو هنرمند، جایگاه ارزشمند و مهمی داشته باشد.
البته غیر از موسیقی تیتراژ پایانی سریال که قطعاً و حتماً شعر محمد علی بهمنی به آن طراوت و غنای صدچندانی بخشیده، قطعات با کلام دیگری هم برای موسیقی متن سریال در قالب ساز و آواز تولید شد که این آثار نیز در قسمتهای مختلف سریال «پرده نشین» به تناسب محتوای داستان برای مخاطبان شنیدنی شد.
مهیار علیزاده جوان که طی سالهای اخیر همواره از خود یک آهنگساز ایده پرداز، با برنامه و هدفمندی معرفی کرده، در گفتوگویی پیرامون ساخت موسیقی متن و تیتراژ سریال «پرده نشین» توضیح داد: بهروز شعیبی را به عنوان بازیگر میشناختم. به فیلم «دهلیز» رسیدیم و آقای شعیبی برای اکران خصوصی این فیلم از من دعوت کرد و دوستی ما از آن زمان رقم خورد.
او یکی از خوش اخلاقترین هنرمندان سینمایی ماست. زمانی که طرح اولیه سریال «پرده نشین» را خواندم بلافاصله موافقت خود را برای ساخت موسیقی این پروژه اعلام کردم. به دلیل علاقه بهروز به علیرضا قربانی، وی تمایل داشت که تیتراژ سریال برای صدای او ساخته شود. پس از تأیید آقای قربانی برای حضور در این مجموعه حدود سه ماه دغدغه انتخاب شعر داشتم که در نهایت یکی از سرودههای استاد محمدعلی بهمنی با مطلع «این جا برای از تو نوشتن هوا کم است / دنیا برای از تو سرودن مرا کم است» را انتخاب کردم. ساخت قطعه تیتراژ پایانی دو ماه زمان برد که در نهایت به نسخه نهایی که روی سریال میشنوید رسیدم.
نویسنده: محمود افشاری
منبع: عصر اصفهان
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد