2 فروردین 1403 - 9:00 ق.ظ

وابستگی صنایع دستی و توریسم ، مانند ماهی و آب هستند

صنایع دستی به عنوان نماد فرهنگی ، هویت وتاریخ یک کشور ، بیانگر روحیه ملی و قدمت یک ملت ، به شمار می آیند.

وابستگی صنایع دستی

این محصولات در اعتقادات ، آداب ورسوم و فرهنگ یک کشور ریشه دارند و دارای ارزش معنوی فراوانی هستند. تمرکز کشورهای توسعه یافته بر رشد صنایع دستی و صادرات آن به کشورهای دیگر ، باعث آشنایی ملل مختلف با پیشینه تاریخی یک کشور می شود و بازده اقتصادی فراوانی را برای آن ها به وجود می آورد. بسیاری از کشورها با آگاهی از اهمیت صنایع دستی ، بسیاری از برنامه های اقتصادی خود را بر پایه این صنعت پایه گذاری می کنند.
اما صنایع دستی بالقوه کشور ما آنگونه که باید در چرخش اقتصادی کشور ما نقش پر رنگی را ایفا نمی کند و نشان می دهد که صنایع دستی ما به فعلیت نرسیده است. در گفتگو با کارشناسان این موضوع را به بررسی گذاشتیم که می خوانید :

* مهم ترین ویژگی صنایع دستی

دکتر غلامعلی فیض الهی کارشناس پیشکسوت صنایع دستی می گوید :
امروزه یکی از مهم‌ترین ابعاد توسعه صنایع دستی بحث توریست است در صورتی که توریست و صنایع دستی همانند ماهی و آب هستند که به هم وابسته هستند ، امروزه توریست به عنوان یک صنعت قلمداد می‌شود هر کشوری که بتواند در زمینه توریست فعالیت نماید می ‌تواند از لحاظ اقتصادی رشد و توسعه پیدا کند.
وی افزود : امروز ما شاهد هستیم کشور قطر جهت کسب درآمد توریستی متوصل به ورزش شده است و بیشتر مسابقات مهم در این کشور برگزار می ‌شود که علاوه بر کسب درآمد باعث شناخت فرهنگ و تمدن آن کشور می‌گردد. این در حالیست که ما جزو پنج کشور برتر دنیا از لحاظ جاذبه توریستی هستیم اصفهان به عنوان سومین شهر تاریخی دنیاست آیا واقعاً ما توانسته‌ایم از این پتانسیل خود استفاده کنیم ؟ دیدگاه ما امروز در زمینه توریست باید به عنوان یک فرصت باشد نه یک تهدید بنابراین اگر می‌خواهیم صنایع دستی باصنایع دستی با شکوه داشته باشیم و بتوانیم در بازارهای جهانی عرض اندام کنیم باید امکانات و رفاه برای توریست فراهم کنیم. توریست می‌تواند باعث تشویق ۶ نفر دیگر گردد که از کشور بازدید نماید یا سفر نماید اما توریست ناراضی باعث انصراف ۲۸ نفر به کشور می ‌گردد.
این کارشناس پیشکسوت صنایع دستی گفت : بنابراین ما باید امکاناتی فراهم کنیم که توریست راضی از کشور خارج شود و این نیاز به سیاست گذاری برنامه‌ریزی دارد ما وقتی از صنایع دستی سخن می‌گوییم باید در کنار آن حتماً به نقش توریست و تاثیر به فضای آن هم اشاره کنیم در غیر این صورت موفق نخواهیم شد.
فیض الهی اظهار داشت : امیدوارم مسئولین ما یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت و دراز مدت و میان مدت به این مهم دست یابند و تجربیات دست‌اندرکاران در این عرصه می‌تواند راهگشای این مهم گردد.

کد خبر: 143396

نویسنده: : بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0