15 مرداد 1402 - 8:05 ق.ظ

ستاره های سینمای جهان

همفری بوگارت

«همفری بوگارت» که بسیاری او را با نام مستعار «بوگی» می‌شناسند، بازیگری است که در سال ۱۸۹۹ در آمریکا متولد شد و همان‌قدر سریع که توانست به سینما وارد شود، همان‌قدر سریع هم از میان ما رفت. وی از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲ در کمپانی نمایش یکی از بستگانش (ویلیام برادی) به نام «استودیوی فیلم برادی» به عنوان مدیر صحنه فعالیت می کرد. «همفری بوگارت» در سال ۱۹۳۶ با بازی در فیلم «جنگل سنگی» خود را به عنوان بازیگری پراستعداد در سینما معرفی کرد و این مقدمه همکاری نسبتاً طولانی مدت و موفقیت‌ آمیز او و «کمپانی برادران وارنر» شد. «همفری» از آن سال تا ۱۹۴۰ در ۲۸ فیلم ظاهر شد که بیشتر آن ها گانگستری و تنها دو مورد در ژانر وسترن بود. حضور در فیلم‌ های «شاهین مالت» در نقش «سام اسپید» به کارگردانی «جان هوستون» و «کازابلانکا» از «مایکل کورتیز» از جمله محبوب ترین و چشمگیرترین نقش آفرینی‌ های «بوگارت» محسوب می‌شود.

همفری بوگارت

او بعد از بازی در «کازابلانکا» به یک ستاره تمام عیار تبدیل شد. «بوگارت» در سال ۱۹۵۱ برای بازی در «ملکه آفریقایی» برنده جایزه اسکار و در سال های ۱۹۴۲ و ۱۹۵۴ برای فیلم‌ های «کازابلانکا» و «شورش کین» نامزد کسب این جایزه شد.

او پس از «کازابلانکا» در فیلم های مطرحی همچون «داشتن و نداشتن» «هاوارد هاکس»، «خواب بزرگ» «هاوارد هاکس»، «گنج های سیرا مادره» «جان هیوستن»، «در مکانی خلوت» «نیکلاس ری»، «ملکه آفریقایی» «جان هیوستن»، «سابرینا» «بیلی وایلدر»، «کنتس پابرهنه» «جوزف ال. منکیه‌ویچ» و «ساعات ناامیدی» «ویلیام وایلر» به ایفای نقش پرداخت.

«بوگارت» در اکثر فیلم‌ هایش در نقش مردانی خوش‌ پوش و باهوش ظاهر شد و همین امر در جذاب تر شدن شخصیت او تأثیرگذار بود.

مؤسسه فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۹ «بوگارت» را به عنوان بهترین ستاره مرد تمام دوران برگزید و مجله «اینترتینمنت ویکلی» هم او را نماد شماره یک هالیوود لقب داده است. «همفری» چهار بار ازدواج کرد و حاصل آن دو فرزند دختر و پسر بود و همسر چهارمش یعنی «لورن باکال» تا دم مرگ همراه او بود. «همفری بوگارت» در سال ۱۹۵۷ بر اثر بیماری سرطان حنجره درگذشت.

کد خبر: 136124

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0