4 مهر 1402 - 9:00 ق.ظ

هفته دفاع مقدس و چند نکته

امسال چهل و سومین سالگرد دفاع مقدس ۸ ساله ایران در برابر رژیم بعثی است. یاد و خاطره ی همه ی حماسه آفرینان ۸ سال دفاع مقدس را گرامی می داریم.

از غمی که می خوریم (۱۲)

عصر اصفهان ، نصرالله شفیعی

نیمه اول سال ۱۳۵۹ سه اتفاق مهم برای براندازی جمهوری اسلامی اتفاق افتاد:
۱. قطع رابطه ایران و آمریکا و تحریم و ایران از سوی جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا در ۲۰ فروردین ماه.
۲. حمله نظامی آمریکا در طبس در ۵ اردیبهشت برای انجام کودتا و آزادسازی ۵۳ گروگان آمریکایی.
در این اتفاق هیچ کدام از مسئولان بلندپایه ایران از چنین کودتایی اطلاع نداشتند و تنها خدا بود که لشکریان خود را که همان باد و شن بودند برای نجات ایران اسلامی فرستاد و با انهدام تعدادی هلی کوپتر و تجهیزات نظامی این حمله به شکست انجامید. اگر این عملیات با موفقیت انجام می شد معلوم نبود که نظام جمهوری اسلامی جان سالم به در می کرد. چون قرار بود تمام مراکز حیاتی نظام نیز بمباران شود.
۳.جنگ همه جانبه رژیم بعث عراق علیه ایران اسلامی در ۳۱ شهریور از زمین و هوا و دریا.
هر کدام از این دو حمله با این حجم اگر علیه کشوری رخ می داد به احتمال زیاد سقوط می کرد.
برای آنکه به اهمیت مقاومت مردم ایران در برابر تجاوز رژیم بعث پی ببریم به بخشی از وضعیت کشور در هنگام آغاز جنگ تحمیلی اشاره می کنم:
۱. نوپایی نظام جمهوری اسلامی و عدم استقرار و ساماندهی تمامی دستگاه های اجرایی و نهادهای انقلابی
۳. درگیری های داخلی توسط گروهک های تجزیه طلب و محارب و ترور مردم و شخصیت ها
۴. آشفتگی ارتش، با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی عده ای از فرماندهان ارتش شاهنشاهی از کشور فرار کرده بودند، عده ای دستگیر شده بودند و عده ای نیز بازنشست شده بودند. هنوز ارتش به انسجام درونی لازم نرسیده بود.
۵. عدم همراهی رئیس جمهور وقت و فرمانده کل قوا ابوالحسن بنی صدر با سیاست های اصولی و کلان نظام و بالاتر از این عدم همراهی با حاکمیت و مزدوری برای بیگانگان. این را در مواضعش در برابر تجاوز رژیم بعث کاملا می توان دریافت.
۶. نوپایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عدم سازماندهی کامل و حتی نداشتن نیروی کافی برای یک چنین جنگ بزرگ و طولانی مدت.
۷. آغاز شکل گیری بسیج مستضعفین، به طوری که آموزش نیروهای مردمی در این سازمان تازه شروع شده بود.
همه ی این شرایط به ظاهر اقتضا می کرد که ایران در همان روزهای اول جنگ شکست بخورد و پرچم تسلیم را بالا ببرد. همان طور که صدام در ابتدای جنگ گفت پس از سه روز، جشن پیروزی را در تهران برگزار خواهیم کرد.
با این وضعیت چگونه شد که ورق برگشت و شرایط عوض شد و ایران پیروز میدان شد. برای پاسخ به این چرایی باید تمام دوران جنگ را ورق زد تا به راز این مسئله پی برده شود که از عهده این نوشتار خارج است. رهبری و فرماندهی امام خمینی و روحیه ی ایثارگری و شهادت طلبی مردم دو رمز مهم این پیروزی بود.
هشت سال مقدس تجربه ی گران قدری از مقاومت و عزت را برای ملت ایران ورق زد که در تاریخ مانندی برای آن نمی توان پیدا کرد. این دفاع مقدس دستاوردهای بزرگی هم داشت که به برخی از آن ها اشاره می شود:
۱. مانور مقاومت و شکست ناپذیری ملت ایران
۲. فراگیر شدن فرهنگ انقلاب اسلامی در سرتاسر کشور.
۳. رویش نسل جدیدی که در مکتب دفاع مقدس تربیت شدند. حالات عرفانی و اخلاقی این نسل را کسانی می توانند بفهمند که دورانی را در جبهه های جنگ در کنار رزمندگان سپری کرده باشند.
۴. ظهور استعدادها و نبوغ هایی که اگر جنگ نمی شد امکان این شکوفایی ها وجود نداشت‌. ظهور و بروز شخصیت هایی مثل سردار سلیمانی و بسیاری از فرماندهان جنگ تنها در سایه ی دفاع مقدس امکان پذیر بود.
۵. پیشرفت نظامی ایران و دست یابی به جایگاه برتر نظامی محصول هشت سال مقدس است.
۶. دفاع مقدس به نحوی به دنیا فهماند که ملت ایران در جنگ سخت شکست ناپذیر است و در نتیجه هر امیدی را برای حمله مجدد به ایران از سوی قدرت های زورگو ناامید ساخت.
۷. انقلاب اسلامی با وجود شهدای جنگ تحمیلی و مجموعه ی بزرگ ایثارگران دارای پشتوانه ای عمیق و معنوی شد که تداوم و شکست ناپذیری آن را صدچندان کرد.
۸. ادبیات پایداری و تولید صدها کتاب فاخر و فیلم و دیگر آثار فرهنگی و هنری از دستاوردهای بی نظیر و ذی قیمت جنگ تحمیلی است که این گنج بزرگ همچنان در حال جوشش و رویش است.
۹. گسترش فرهنگ مقاومت در بسیاری از کشورها و مردم جهان، به الگو گیری از مقاومت هشت سال دفاع مقدس برمی گردد.
با این سرمایه ی بزرگی که دفاع مقدس برای ایران اسلامی به ارمغان گذاشته وظیفه ی ماست که با تمام توان حافظ دستاوردهای این افتخار بزرگ باشیم. بدانیم که دفاع مقدس جزئی از هویت جدانشدنی ملت ایران برای همیشه تاریخ شده است و هیچ عاملی نباید در گذر زمان جایگاه آن را کم رنگ کند.

کد خبر: 137684

نویسنده: نصرالله شفیعی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0