7 خرداد 1402 - 9:32 ب.ظ

مشکلی در تامین‌مرغ نداریم

سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر گفت: سال گذشته در مقطعی شرکت‌های جوجه‌کشی با توصیه انجمن جوجه یک‌روزه به‌مدت ۲ هفته جوجه را از دستگاه‌ها خارج کردند و به همین دلیل کمبود شدیدی در تولید جوجه یک‌روزه در کشور صورت گرفت.

مشکلی در تامین‌مرغ نداریم

آقامیری افزود: با توجه به آنکه در آن مقطع جوجه‌ریزی به نصف کاهش پیدا کرد، در نتیجه اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه، بازار به‌دلیل کمبود تولید مرغ دچار التهاب شد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: التهابی که به بازار مرغ وارد شد، اثر خود را مدتی بعد گذاشت و بر اثر این التهاب در روزهایی نیز که مشکلی برای تأمین مرغ نداشتیم، اما اثر خود را گذاشت؛ شرایط تولید در زمان حاضر کاملاً عادی و در حال بازگشت به روند قبلی خود است.

وی بیان داشت :  روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ تن مرغ  برای استان تهران مورد نیاز است، اما در ۱۰ روز ابتدای اردیبهشت ماه و روزهای پایانی فروردین ماه با کمبود تولید مواجه بودیم به‌طوریکه در روزی با ۲۱۳ تن بازار استان تهران را در حالی مدیریت کردیم که نیازمند یک‌هزار و ۲۰۰ تن بودیم و تنها به‌اندازه یک‌ششم بازار، مرغ وجود داشت.

آقامیری گفت: در آن مقطع تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم بازگرداندن آرامش به بازار مرغ کشور بود و عملاً امکان جبران این حجم از کسری مرغ وجود نداشت به همین منظور بخشی از نیاز بازار را در هفته‌های اول اردیبهشت ماه با مرغ منجمد و با جا‌به‌جا کردن مرغ از سایر استان‌ها تأمین کردیم تا از آن شرایط عبور کنیم اما التهاب آن به هفته‌های بعد منتقل شد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: درباره گرانی مرغ دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از این موارد نیز تأخیر در اعلام کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی از ۹ درصد به یک درصد است (در این مدت واردات نهاده‌های دامی متوقف شده بود).

  • بازار مرغ از ابتدای خرداد به روال عادی بازگشت

    وی اضافه کرد: از اول خرداد هیچ مشکلی در تولید گوشت مرغ نداریم و بازار در روال عادی خود درحال حرکت است.

    آقامیری گفت: عده‌ای سوداگر در چهره دلال و خریداران گوشت مرغ در حال تحریک بازار و مرغداران هستند تا مرغ از مرغداری‌ها خارج نشود؛ اما باید توجه داشت که به‌زودی و تا یک هفته آینده یا هفته‌های آتی به‌طور قطع با مازاد تولید مرغ در کشور مواجه خواهیم بود و ما خود را آماده جمع‌آوری تولید مازاد کرده‌ایم.

    آقامیری گفت: در صورتی که تقاضای جوجه‌ریزی وجود داشته باشد، برنامه‌ریزی شده که در خرداد ماه حداقل ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی انجام شود و وزارت جهاد کشاورزی آمادگی جمع‌آوری و ذخیره تولید مرغ مازاد را دارد.

     

کد خبر: 134051

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0