22 مرداد 1402 - 10:00 ب.ظ

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار عصر اصفهان نیوز؛

مسجد در زندگی اجتماعی مسلمانان نقش بسیار مهمی دارد

بدون تردید مساجد یکی از ارکان مهم تبلیغ اسلام و حفظ آن است. به عبارتی خداوند برای آنکه فرهنگ اسلام در میان مسلمانان گسترش پیدا کند و مسلمانان در ابعاد فرهنگی، عبادی، اعتقادی و اخلاقی رشد پیدا کنند مسجد را به عنوان محور اجتماع مسلمانان برای دستیابی به چنین اهدافی مشخص و معین کرده است.

مسجد

به گزارش عصر اصفهان، این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: به همین خاطر وقتی رسول‌الله (ص) از مکه به مدینه هجرت می کند اولین اقدامی که انجام می‌دهد بنای مسجد است و این نشان می دهد که مسجد در زندگی اجتماعی مسلمانان نقش بسیار مهمی دارد.

وی گفت: وظیفه دولت اسلامی و همچنین وظیفه مردم است که تمام توان خویش را هم برای احداث مساجد و هم برای عمران و آبادانی از نظر معنوی و حضور اجتماعی مردم فراهم کنند.

شفیعی افزود: نظام اسلامی نمی‌تواند بگوید من نسبت به ساخت مسجد و فراهم کردن امکانات مناسب برای مسجد مسئولیتی ندارم هر چند که سوابق گذشته نشان میدهد که مردم در امر مسجدسازی و فراهم کردن امکانات آن نقش آفرین بوده اند و این یک سنت حسنه است که باید همچنان ادامه پیدا کند ولی نظام اسلامی در برابر ساخت مسجد و حمایت از مسجد مسئولیت دارد.

وی تصریح کرد: مهم ترین مسئولیت و یا اولین مسئولیتی که دولت اسلامی در این زمینه دارد این است که در هر جایی شهرکی یا شهر جدیدی می سازد بایستی بهترین مکان را برای ساخت مسجد در نظر بگیرد. نظام اسلامی باید نسبت به جانمایی فضای مذهبی مساجد و دینی مردم اهتمام بورزد.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در انتقاد به صحبت برخی افراد که می‌گویند که به جای ساخت مسجد مسجدرو و نمازخوان بسازید گفت: این دقیقاً یک شعار انحرافی است هر چند ممکن است برخی افراد از روی دلسوزی حرف بزنند ولی نتیجه آن برای جایگاه عبادت منفی است زیرا همان طور که برای تحصیل نیازمند به آموزشگاه است برای عبادت نیز نیازمند با مسجد هستیم. علاوه بر آن مسجد نه تنها جایگاه عبادت، بلکه پایگاه آموزشی، فرهنگی و اعتقادی مردم است.

وی در خصوص علت حضور کم رنگ مردم در مساجد گفت: یکی از این عوامل، غفلت مردم است که به علت اشتغالات دنیوی از حضور در مسجد غافل می شوند. علاوه بر آن دستگاههای متولی مثل اداره اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی باید زمینه ساز حضور مردم در مسجد باشند. هیئت امناء مسجد باید نحوه برخورد با جوانان و نوجوانان را بدانند و اصلاح کنند. حضور کم رنگ‌روحانیون و طلبه ها در مساجد و نبود امام جماعت روحانی در مساجد را یکی از دیگر عوامل عدم حضور انبوه مردم در مساجد می توان ذکر کرد.

شفیعی گفت: مساجد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مکانی برای هماهنگی و همدلی بین مردم در جهت مبارزه با طاغوت بود و نقش اول را ایفا می کرده است و مرکز تولید محتوا و فکر محسوب می شد.

وی گفت: مساجد بهترین جایگاه برای جذب جوانان است. مساجد بهترین جایگاه برای تبلیغ امور دینی است که می طلبد روحانیون در مساجد حضور حداکثری پیدا کنند. همانطور که امام راحل گفت: مساجد سنگر هستند و باید سنگرها را حفظ کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: بزرگ ترین عامل موفقیت ایران در هشت سال دفاع مقدس با توجه به اینکه درصد رزمنده به نسبت جمعیت بسیار کم بود همین خالی نکردن سنگرها بود.

کد خبر: 136332

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0