24 مرداد 1402 - 9:35 ق.ظ

یک مدرس دانشگاه:

مسئولان در برخورد با خبرنگاران سعه‌صدر داشته باشند

 یک استاد دانشگاه با بیان اینکه خبرنگار زبان گویای مردم است، گفت: مسئولان در برخورد با خبرنگاران سعه‌صدر داشته باشند.

دکتر نصر الله شفیعی

به گزارش عصر اصفهان، نصرالله شفیعی گفت: خبر مهمترین مسئله‌ای که مردم در برخورد با یکدیگر مطرح می‌کنند لذا به همین نسبت جایگاه خبرنگاری در نزد مردم و جامعه اهمیت دارد.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: با توجه به جایگاهی که خبرنگار در نزد مردم و جامعه دارد می طلبد خبرنگار برای خودش و مخاطبین آن موضوع و کسانی که درباره آنها خبر تهیه می کند حریم و حرمت خاصی قائل شود.

وی به ویژگی های خبرنگار هم اشاره کرد و گفت: یک خبرنگار علاوه بر ذوق و استعدادخبری در انتقال خبر صحیح و معتبر سرعت عمل داشته باشد.

شفیعی با بیان اینکه اکنون در دنیای انفجار اطلاعات قرار داریم گفت: خبرنگاری موفق است که زودتر خبر را اطلاع رسانی کند و به واقعیت ها توجه داشته باشد به عبارتی خبرنگار کارش روایتگری است و باید آنچه اتفاق افتاده نقل کند نه آنچکه خودش بپسندد.

وی ادامه داد: خبرنگار بایستی اطلاعات وسیع و همه جانبه ای در موضوعات پیرامون خودش داشته باشد و طبیعتاً چنین خبرنگاری خیلی بهتر و موفق تر می تواند خبر را تنظیم کند.

شفیعی تصریح کرد: خبرنگار بداند مخاطبان خبر از قشر تحصیلکرده تا مردم عادی و کم سواد هستند لذا خبرنگار باید توانایی بر ساده نویسی داشته باشد تا مخاطبان بتوانند خبر را بفهمند.

وی گفت: خبرنگار باید اطلاعات تخصصی در حوزه خبرنگاری و علم ارتباطات داشته باشد تا بتواند در تنظیم علمی و فنی خبر موفق باشد. این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: منابع خبری خبرنگار باید موثق و قابل اعتماد باشد، از هر شخصی و منبعی خبر را می فرستد سریع نقل نکند بلکه از منبع معتبر و قابل اعتماد صحت و سقم خبر را مطلع شود.

وی افزود: علاوه بر دقت در خبر، خبرنگار باید شجاعت داشته باشد و بتواند واقعیت‌ها را برای مردم بیان کند. شفیعی گفت: نکته دیگر در تنظیم خبر اینکه خبرنگار قوعد ادبی و نگارشی را رعایت کند چرا که خبر ماندگار است و در تاریخ مطبوعات کشور می ماند بنابراین هر چه خبر از نظر قواعد ادبی دقیق تر باشد جایگاه خبری و ارزش بالاتری دارد و خصوصاً اینکه نسل های آینده این خبر را به عناون یک پیشینه تاریخی مطالعه خواهند کرد.

وی عنوان کرد: در رابطه با مخاطبین هم  خبرنگار وظیفه دارد حرمت مخاطبین را نگه دارد. آبرو و حیثیت افراد مهم است. در روایات داریم که حرمت انسان مومن از کعبه بالاتر است. بنابراین خبرنگار روی حرمت و حریم انسانها خیلی باید توجه داشته باشد و تنها به این موضوع توجه نکند که صرفاً یک خبر پرمخاطب و جذاب باشد.

این استاد دانشگاه گفت: گاهی اوقات ممکن است یک خبر واقعیت هم داشته باشد ولی انصاف حکم می کند که حرمت فرد حفظ شود و خبر منتشر نشود.

وی افزود: مسئولان و مردم هم باید به جایگاه خبرنگار توجه کنند و بدانند که خبرنگاری جزو مشاغل سخت است و خبرنگار برای پیام رسانی و آگاهی متحمل سختی می شود.

شفیعی با اشاره به اینکه خبرنگار زبان گویای مردم است و با سلاح قلم و زبان حقوق مردم را بیان می کند، خاطرنشان کرد: برخی مسئولان آستانه تحملشان پایین است در حالی که عقل و انصاف حکم می کند که در برخورد با خبرنگاران سعه صدر داشته باشند.

وی گفت: علاوه بر آگاه سازی نقش  خبرنگاران در پیشرفت و عمران کشور است چرا که با بررسی معضلات و مشکلات جامعه می توانند مسئولان را برای رفع مشکلات آگاه کنند و در نتیجه زمینه را برای حل مشکلات و تسریع در انجام مأموریت‌های محوله فراهم سازند.

کد خبر: 136412

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0