11 فروردین 1403 - 10:00 ق.ظ

قاچاقچیان ارز خود را از آسمان نمی‌آورند

* توضیح نمی‌دهند در ۵ سال تورم بالای ۴۰ درصد، چه نفعی کشور و مردم برده‌اند؟* راهکار اجرایی پیمان سپاری ارزی* در پیمان‌سپاری کامل، ارزی برای واردات قاچاق وجود نخواهد داشت* نمی‌گویند نمی‌شود، نمی‌خواهند انجام دهند!

 

* دکتر یاسر جبراییلی

ما ارز کم نداریم. تراز تجاری ما با نفت مثبت است. اما عدم اجرای پیمان‌سپاری و معاف کردن صادرکنندگان از بازگشت ارز، باعث می‌شود این ارز از اختیار دولت خارج شود و بازار سیاه ارز شکل بگیرد. در بازار آزاد، ارز از آسمان نمی‌آید، همین صادرکنندگان هستند که از پیمان‌سپاری معاف می‌شوند و ارز خود را می‌برند در بازار آزاد گران می‌فروشند.

فرمول تعیین نرخ ارز را دکتر صمصامی در این مقاله و نیز کتاب جعبه سیاه تضعیف ریال شرح داده ا‌ست. اجمالا مبنا این است که هر واحد افزایش نرخ ارز، موجب تورم نشود. لذا تمام صادرکنندگان باید ارز خود را به یک نرخ (در حال حاضر طبق فرمول ۱۵ هزار تومان) در اختیار دولت قرار دهند و دولت با شفافیت کامل، به اولویت‌های کشور تخصیص دهد. میزان واردات، کالای وارد شده، انبارها و جزآن نیز کاملا قابل رهگیری است. اما از آنجائیکه دولت طی سه دهه گذشته نشان داده نرخ بازار آزاد را به رسمیت می‌شناسد و از آن تبعیت خواهد کرد (مثل حذف ۴۲۰۰)، اقتصاد ایران خود را با نرخ بازار آزاد تنظیم می‌کند و انتظارات کاذب این طور دامن زده می‌شود.

قاچاقچیان ارز خود را از آسمان نمی‌آورند. از همین بازار آزاد تهیه می‌کنند. دقت کنید منظور، اسکناس ارز نیست. ارز در خارج از کشور است. از طریق حواله، صادرکننده به قاچاقچی می‌دهد و پولش را طبق نرخ بازار آزاد می‌گیرد. وقتی پیمان‌سپاری ۱۰۰ درصد صورت گرفت، دیگر منابع مالی قاچاق نیز کور خواهد شد. یعنی قاچاقچی، ارزی برای واردات قاچاق نخواهد داشت.

نکته بعدی، تشخیص میزان ارز حاصل از صادرات است. یعنی از کجا می‌دانیم این کالای صادراتی چه ارزشی دارد و صادرکننده چقدر ارز باید برگرداند. این فرآیند نیز به هیچ وجه مشکل نیست. سال ۷۴ یک بار این کار را انجام داده‌ایم. کمیته تشخیص ارزش کالای صادراتی تشکیل می‌شود. آنجا تعیین می‌شود که شما که فی‌المثل فلان مقدار تن فولاد با فلان مشخصات صادر می‌کنید، فلان مقدار دلار ارزش دارد و باید این مقدار بازگردانید. امروز نسبت به سال ۷۴ امکانات فنی بسیار بیشتری برای چنین کاری در اختیار داریم. آقایان هم نمی‌گویند نمی‌شود، نمی‌خواهند انجام دهند.

کشوری که تعیین ارزش پول ملی خود را به بازار آزاد و کانال‌های تلگرامی و عرضه و تقاضای ارز در بازار قاچاق بسپارد، معلوم است که به این روز بیفتد. بدتر اینکه قیمت منابع ملی‌اش را هم جهانی کرده باشد و قیمت‌های جهانی به نرخ بازار آزاد دلار ضرب شده و به داخل فروخته شود. این یعنی اقتصاد ایران به اشغال دلار درآمده است. این یعنی تمام هزینه‌های ملت ایران جهانی و دلاری شده است. در حالی که این ملت، البته بجز اقلیت صاحب درآمد دلاری و دلاری‌فروش، درآمدشان به ریال است.

مردم را از اجرای سیاست‌های ما می‌ترسانند. در حالی که توضیح نمی‌دهند فایده آزادسازی نرخ ارز و عدم پیمان‌سپاری و جهانی‌سازی قیمت‌ها برای این اقتصاد چه بوده است غیر از کاخ‌نشین و تیلیاردر شدن صاحبان شرکت‌های فولادی و معدنی و پتروشیمی و پالایشی که درآمد دلاری دارند و محصولاتشان را به دلار می‌فروشند؟

توضیح نمی‌دهند که بالاخره قرار است نرخ دلار کجا متوقف شود؟

توضیح نمی‌دهند که تا کجا باید هزینه ملت به دلار و درآمدشان به ریال باشد؟

توضیح نمی‌دهند که آیا ۵ سال پیاپی که با عدم اجرای سیاست‌های ما، تورم بالای ۴۰ درصد بوده، مردم چه نفعی برده‌اند؟

ادامه این وضعیت است. نقطه مقابل منافع ملی و عدالت اجتماعی است.

 

کد خبر: 143369

نویسنده: دکتر یاسر جبراییلی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0