22 خرداد 1402 - 11:45 ق.ظ

قانون تعهد ارزی سبب کاهش صادرات فرش دستباف شده است

ساعد عصاچی رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان گفت: دریافت تعهد ارزی سبب کاهش شدید صادرات فرش دستباف ایران شده و لازم است هرچه زودتر این مُصوبه قانونی، حذف یا اصلاح شود.

قانون تعهد ارزی سبب کاهش صادرات فرش دستباف شده است

عصاچی افزود: دریافت تعهد ارزی برای صادرات فرش دستباف، مشکلات زیادی برای صادرکنندگان این محصول در سال های اخیر ایجاد کرده است به همین دلیل برخی از صادرکنندگان رغبتی به صادرات این کالا ندارند.

وی گفت: با توجه به قانون تعهد ارزی موجود، صادرکنندگان باید ارز خود را در مدت یک سال به بانک برگشت دهند، در حالی که فرش محصولی است که سریع در بازار هدف به فروش نمی رسد و ممکن است فروش آن ماه‌ها طول بکشد بنابراین بازگشت ارز حاصل از آن در طول یک سال، کار دشواری است.

  • بسیاری از صادرکنندگان ترجیح می‌دهند کالاهای دیگر را صادر کنند

عصاچی با بیان اینکه بسیاری از صادرکنندگان ترجیح می‌دهند کالاهای دیگری که سریعتر به فروش می‌رسد را صادر کنند، اضافه کرد: این موضوع در کنار مسائل دیگر مانند تحریم‌هاسبب شده است که صادرات فرش دستباف دچار مشکل و بحران شود.

وی بیان داشت : میزان صادرات فرش دستباف ایران در گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار در سال بود اما در یکی دو سال اخیر این رقم به حدود ۵۰ میلیون دلار رسیده که نشاندهنده کاهش شدید صادرات این محصول راهبردی (استراتژیک) است.

  • تنزل جایگاه فرش دستباف ایران بدلیل کاهش صادرات

رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان اضافه کرد: بدلیل کاهش صادرات، جایگاه فرش دستباف ایران در بسیاری از بازارهای هدف خارجی تنزل پیدا کرده و محصولات کشورهایی مانند ترکیه، هند، پاکستان و افغانستان، جای آن را گرفته است.

وی با بیان اینکه رفع تعهد ارزی برای حل مشکل صادرات فرش دستباف، ضروریست، اضافه کرد: اگر این مساله حل شود بدنبال آن می‌توانیم اقدامات بهتری برای صادرات انجام دهیم، بازار هدف را مشخص، سلیقه‌سازی و سلیقه‌یابی کنیم، به روز شویم و طراحان و تولیدکنندگان فرش را آموزش دهیم تا بر اساس سلیقه روز دنیا طراحی کنند.

وی با بیان اینکه فرش دستباف ایران می‌تواند با رفع این مشکلات و حمایت دولت به جایگاه اصلی خود در دنیا بازگردد، افزود: حدود ۸۰ درصد از تولیدات فرش دستباف ایران، صادراتی و ۲۰ درصد برای مصرف داخلی است به همین دلیل باید مشکلات صادراتی برای حفظ جایگاه این هنر صنعت، برطرف شود.

عصاچی ادامه داد: فرش دستباف ایران با وجود مشکلات مُبتلابه هنوز هم مشتریان و علاقه‌مندان خود را در دنیا دارد زیرا در بسیاری از کشورهایی که فناوری روز تولید فرش ماشینی را به ما دادند، کماکان از فرش دستباف استفاده می‌شود و آن را به فرش ماشینی ترجیح می دهند.

وی با بیان اینکه همه حلقه‌های زنجیره صنعت فرش دستباف بر روی یکدیگر تاثیرگذار هستند، افزود : اگر یکی از این حلقه‌ها مانند صادرات دچار مشکل شود سایر بخش‌ها نیز با بحران مواجه می‌شود.

وی به مشکل ثبت سفارش برای مواد اولیه فرش دستباف نیز اشاره کرد و گفت : این مواد با ارز آزاد تهیه می‌شود بنابراین افزایش قیمت ارز بر روی این بخش تاثیر زیادی دارد و هزینه تولید را بالا می برد.

عصاچی بیان داشت : افزایش هزینه‌ تولید باعث می‌شود که تولیدکننده یا میزان تولید خود را کاهش و قیمت آن را افزایش دهد که این کار بطورمستقیم روی مصرف‌کننده تاثیر دارد یا اینکه کیفیت کارش را پایین بیاورد تا محصولش مقرون به صرفه شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه کاهش کیفیت فرش به هیچ عنوان مطلوب نیست و در درازمدت اثر خود را نشان می دهد، ادامه داد: این موضوع توسط این اتحادیه و کمیسیون‌های تخصصی آن پیگیری می شود و تا جای ممکن با بازرسی‌ها، اجازه نمی‌دهیم که این موضوع اتفاق بیفتد.

  • فعالیت حدود هشت و نیم میلیون نفر در صنعت فرش

وی با بیان اینکه حدود هشت و نیم میلیون نفر در کشور بطورمستقیم و غیرمستقیم در هنر صنعت فرش فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: فرش دستباف اشتغالزایی و ارزآوری بالایی دارد و از طرفی فرهنگ و تمدن ما را هم به دنیا معرفی می کند.

عصاچی با بیان اینکه حدود ۲۷۰ هزار نفر فعال در صنعت فرش دستباف در استان اصفهان شناسایی شده‌اند، افزود: در اوائل دهه ۹۰ سهمیه حدود ۶۰ هزار نفری برای بیمه کردن این افراد به اصفهان تخصیص یافت اما بدلیل مشکلات موجود، این تعهد بطور کامل عملیاتی نشد و تنها حدود ۱۶ هزار نفر بیمه شدند.

  • صدور شناسنامه برای فرش دستباف

رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان گفت: با پیگیری انجام شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، مرکز ملی فرش و “ایران کُد” بزودی برای فرش دستباف ایران شناسنامه صادر می‌شود.

عصاچی افزود: صدور شناسنامه درواقع به محصول تولید شده هویت می‌بخشد و از طرفی به جمع‌آوری آمار دقیق از تولید و صادرات آن کمک می کند.

وی درباره اینکه در زمان حاضر چه فرش‌های دستبافی بیشتر فروش دارد، ادامه داد: در بخش صادراتی هر کشوری سلیقه خود را دارد و در زمان حاضر برخی از طرح ها به سبک مدرن و به روز شده رفته است هرچند هنوز هم بازارهای جهانی از فرش های با طرح های سنتی و قدیمی استقبال می کنند.

وی با بیان اینکه فرش‌های با کیفیت و دارای برند در کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه مشتریان خود را دارد، افزود: در داخل کشور نیز در زمان حاضر فرش های نایینی، کاشانی، اردکانی و اصفهان با قیمت های پایین‌تر، بیشتر متقاضی دارد.

کد خبر: 134535

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0