12 دی 1402 - 12:00 ق.ظ

قاشق جادویی خاله ریزه

کارتون جذاب و دیدنی «خاله ریزه و قاشق سحرآمیز» هنوز هم برای خیلی ها خاطره انگیز است. این بار نه از دختری خبری است که به دنبال پدرش است و نه کودکی که با ناپدری یا نامادری‌اش قصد زندگی دارد و نه پسری که با سگی آشنا شده است و قصد فرار از روستا را دارد! این بار طراحان ژاپنی به دنبال یک ژانر جالب رفته‌اند که بیشتر به مسائل عجیب و غریب و خلاقانه تر در طراحی انیمیشن مربوط شده است.

قاشق جادویی خاله ریزه

در این کارتون، قصه پیرزنی ماجراجو را شاهد هستیم که قاشق کوچکی به گردن دارد و هر از گاهی بر اساس اتفاقات مختلف، او را بزرگ یا کوچک می‌کند و خالق داستان‌های جالبی برای کودکان و نوجوانان می‌شود. قصه این پیرزن که ما او را با نام «خاله ریزه» می‌شناسیم، ژاپنی ها در ۱۲۰ قسمت در اوایل دهه 80 میلادی طراحی و تولید کردند و روایتگر قصه‌های کوتاهی است که برای مخاطبان خردسال، آموزنده و جذاب و در عین حال، دارای پیام‌های جالبی است که ذهن کودکان را خسته نمی‌کند و با افکت‌های جالب و رنگارنگ، خلاقیت تصویری را به ذهن کودکان می‌آورد.

مجموعه «خاله ریزه و قاشق سحرآمیز» که در ایران به این نام شناخته شده است، با تکنیک دوبعدی در انیمیشن، توسط «کیکو مارو» و «ماکی ناکاهارا»، در سال ۱۹۸۲ طراحی شد و «تاتسو هایاکاوا» آن را کارگردانی کرد. این مجموعه در ۱۲۰ قسمت ۹ دقیقه ای ساخته شد که شمار زیادی از قسمت‌های آن از طریق شبکه‌های سیما در سال‌های نه چندان دور پخش و چندین بار بازپخش شد. خاله ریزه با شوهرش که نقاش است، در کلبه ای در بیرون شهر زندگی می‌کنند و دارای یک راز مهم است که هیچ کس از آن خبر ندارد و آن این است که این خانم مسن، بعضی وقت‌ها کوچک می‌شود و بقیه از این کوچک شدن خبر ندارند. خاله ریزه همواره در موقعیت‌های پیچیده و سخت قرار می‌گیرد، اما با صبر و پیدا کردن راه حل، از این مشکلات سربلند بیرون می‌آید. خاله ریزه به محض آن که کوچک می‌شود، قادر است تا با حیوانات مختلف ارتباط برقرار کند و این فرصت خوبی برای وی در حل مشکلات حیوانات در طول داستان است.

پی بردن به ماجراهای جالب و شگفت انگیز جنگل اطراف خانه خاله ریزه، روایتگر هر بخش از این کارتون نوستالژیک و جذاب است و سبب می‌شود تا خاله ریزه داستان ما، با خانواده‌های مختلف حیوانات آشنا شود. خاله ریزه در این کارتون تخیلی جالب، احترام به دیگران و تحمل و صبر در برابر مشکلات را به مخاطبان خردسالش در قالب یک داستان پر ماجرای جالب آموزش می‌دهد، موضوعی که معمولاً در کارتون‌های ژاپنی به آن توجه می‌شود، برخلاف کارتون‌های غربی که بسیاری از آن‌ها حاوی صحنه‌های خشونت است. اگر چه خاله ریزه دارای انیمیشن قوی و حرفه ای نیست، اما سادگی در کنار داستان خلاقانه جذاب نویسنده سوئدی، سبب شده بود تا مخاطبان خردسال، برای دیدن این کارتون در آن دوران، لحظه شماری کنند

کد خبر: 140851

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0