15 بهمن 1402 - 2:00 ب.ظ

فاصله‌ها را کم کنیم

فوریه مصادف با ۱۵ بهمن روز جهانی سرطان نامگذاری شده است. روزی که در سال ۲۰۰۰ در یک اتحاد جهانی به عنوان روز جهانی سرطان شناخته شد. شعار این روز در سال ۲۰۲۴ تاکید بر استحقاق همه مردم جهان برای دسترسی به درمان سرطان تعیین شده است.

فاصله‌ها را کم کنیم

در سال‌های اخیر با توسعه روش‌های درمانی شاهد تحول در درمان بیماری‌های مختلف از جمله سرطان هستیم، به نحوی که بیشترین تحول و پیشرفت در میان انواع بیماری‌ها مربوط به درمان سرطان است، به نوعی که هر روز شاهد کشف دارو یا کاربردی جدید برای دارو‌ها و روش‌های نوین رادیوتراپی هستیمروش‌های نوینی که در کنار بیشترین اثربخشی، کمترین عوارض را برای ارگان‌های سالم و حساس بیماران ایجاد می‌کند.

هدفی که در زمانی نه چندان دور، غایت آرزوی یک رادیوانکولوژیست بود، ولی امروز به هدفی در دسترس تبدیل شده است.

هدفی که به مدد علم و تکنولوژی در دسترس پزشکان ما قرار گرفته، ولی دسترسی آحاد جامعه و بیماران به این روش‌های درمانی نیازمند عزمی فراتر در سیاستگذاران جامعه است، سیاستگذارانی که بسیاری از ایشان، این روز‌ها و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی درگیر حواشی و متن این انتخابات هستند.

همین روزهاست که باید از آن‌ها پرسید شما تا امروز برای دسترسی مردم کشورتان به خدمات درمانی همسان با استاندارد‌های جهانی چه کرده اید؟ و پس از این چه خواهید کرد؟ سرطان بیماری و معضل دهه‌های آینده ایران و جهان است و برنامه ریزی صحیح برای پیشگیری، غربالگری و درمان آن وظیفه سیاستگذاران و دولتمردانی است که به اتکاء آرای مردم سکاندار سرنوشت ملت‌ها در عرصه‌های مختلف هستند.

پس به جاست این روز‌ها هر کجا این عزیزان را دیدیم در کنار دغدغه‌های اقتصادی و سیاسی مان، در کنار کمبود آب، آلودگی هوا و درکنار دغدغه مالیات و …، از آن‌ها بپرسیم در مورد برنامه ریزی ملی غربالگری سرطان، در مورد پوشش بیمه‌ای دارو‌های جدید ضد سرطان و میزان دسترسی مردم کشورمان به روش‌های جدید رادیوتراپی مانند IMRT و VMAT و… بپرسیم. از این که چه برنامه‌ای در این حوزه‌ها دارند و کجای دغدغه هایشان قرار دارد بپرسیم.

به امید دسترسی همه مردم کشورمان به استانداردترین و به روز‌ترین درمان‌ها صرف نظر از تحصیلات و طبقه اجتماعی و یادمان باشد که این مهمان ناخوانده فقیر و غنی، چپ و راست و حزب سیاسی و گروه اجتماعی نمی‌شناسد و همه ما باید با هم و در کنار هم چاره‌ای برای مقابله با آن بیاندیشیم.

کد خبر: 141993

نویسنده: دکتر پوریا عادلی

منبع: سرطان نیوز

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0