25 شهریور 1402 - 10:09 ق.ظ

در رقابت جهانی پانزدهمین دوره رصدخانه سلطنتی گرینویچ؛

عکاس نجوم ایرانی از اصفهان برگزیده شد

منجم ایرانی بعنوان یکی از عکاسان نجومی سال ۲۰۲۳ میلادی در بخش نوآوری در تصویر رقابت جهانی رصدخانه گرینویچ برگزیده شد.

عکاسی نجوم

منجم و عکاس خورشید مرکز نجوم ادیب اصفهان بعنوان یکی از برگزیدگان پانزدهمین دوره رقابت عکاس نجومی رصدخانه سلطنتی گرینویچ در سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی شد.

این کارشناس نجوم با ارائه تصویری از خورشید در این دوره از رقابت ها شرکت کرد و موفق به کسب عنوان یکی از عکاسان نجومی سال در بخش ویژه “نوآوری در تصویر” شد.

این عکس، نقشه ای تخت از خورشید با پرتاب های جرم تاجی (CME) است و در پس زمینه و بخش بالای آن، ستارگان و سیاره های منظومه شمسی قابل مشاهده هستند.

حسن حاتمی  اظهار داشت: حدود چهار هزار نفر از بیش از ۶۰ کشور در بخش های مختلف رقابت رصدخانه گرینویچ که بزرگترین رقابت عکاسی نجومی جهان است، شرکت کردند.

حاتمی با بیان اینکه عکس من از خورشید در بخش ” نوآوری و خلاقیت در تصویر” برگزیده شد، افزود: این تصویر در واقع نقشه ای مسطح از خورشید است که دیتای آن با استفاده از رصدخانه های فضایی خورشید ناسا (NASA ) و ” اِِسا ” (ESA) و در نور مرئی و فرابنفش شدید بدست آمد.

حاتمی با بیان اینکه این تصویر حس شفق های قطبی را القا می کند، گفت: عکس مذکور دارای بُعد زمان است و می توان زمان رخدادهای مختلف را توسط آن تشخیص داد.

وی با بیان اینکه بخش پایین عکس شامل دیسک (صفحه) خورشید و بالای آن، تاج خورشید است، افزود: آثار عکاسان نجومی برگزیده در این رویداد در موزه سلطنتی گرینویچ نصب و در کتاب عکاسان نجومی سال چاپ می شود.

حاتمی همچنین خاطرنشان کرد: زمانیکه برای این عکس بر روی داده های رصدخانه ” سوهو” (SOHO ) مطالعه می کردم متوجه مشکلاتی در ابزار آن شدم که آنها را گزارش کردم و با پیگیری های صورت گرفته، اصلاح شد.

سوهو یا رصدخانه خورشیدی و هورسپهری، یک فضاپیمای ساخته‌شده توسط ناسا و آژانس فضایی اروپاست که به‌منظور پژوهش درباره خورشید طراحی شد.

کد خبر: 137367

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0