8 خرداد 1401 - 12:00 ق.ظ

طبیعت تماشاییِ روستای هیروی پاوه

پاوه شهری دوست‌داشتنی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که دارای چشمه‌های فراوان، آبشارهای افسانه‌ای زیاد، جنگل‌ها، مراتع و باغ‌های سرسبزی است که جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند که در این میان این همه زیبایی نمی توان به روستای هیروی اشاره نکرد.

 

پاوه شهری دوست‌داشتنی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که دارای چشمه‌های فراوان، آبشارهای افسانه‌ای زیاد، جنگل‌ها، مراتع و باغ‌های سرسبزی است که جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند که در این میان این همه زیبایی نمی توان به روستای هیروی اشاره نکرد.

روستای هیروی در شهرستان پاوه علاوه بر داشتن سبک معماری هورامان در کنار رودخانه سیروان بنا شده است که درختان زیتون و انار همچون حصاری روستا را در بر گرفته است. این روستای زیبا تابستان های گرم و زمستان های معتدلی دارد و رب انار و زیتون آن از شهرت خاصی برخوردار است. پس از گذر از پاوه و پیچ  وخم های بسیار وگذشتن از روستای کمدره و رسیدن به پل دو آب نوسود با گذر از ارتفاع ۱۵۵۰ متری پاوه به ارتفاع  ۶۰۰ متری حاشیه های سیروان به این روستا نزدیک تر می شویم و با گذشتن از یک جاده فرعی که به مناطق خشک تر ولی جنگلی مره خیل منتهی می شود به روستای هیروی می رسیم . رود سیروان عامل وجودی این روستا به حساب می آید و در واقع زندگی روستایی در اینجا وابسته به همین رود وآب پایین دست آن بوده و می باشد. آب وهوای شهرستان پاوه از چندین اقلیم مجزا تشکیل یافته است. شاهو با اقلیم سرد. پاوه با اقلیم نیمه سرد و هیروی از نوع مدیترانه ای بوده وتابستان های بسیار خشک وبا تبخیر وتعرق  زیاد وهمچنین زمستان های نسبتا معتدل از شاخصه های این نوع اقلیم به شمار می رود.  برف کمتر در اینجا به زمین می نشیند .که آن هم بواسطه ظرفیت گرمایی رود سیروان بوده وبا پس دادن بخار وذخیره گرما در رود موجب گرما زایی بیشتر می گردد.

بواسطه همین آب وهواست که محصولات مدیترانه ای در اینجا به خوبی بعمل آمده و در صورت برنامه ریزی هر چه بهتر  بازده بالایی در این زمینه خواهد داشت. همان طور در بالا به آن اشاره شد انار و زیتون از محصولات عمده  این روستا  به شمار می روند . همچنین ساکنین این روستا مردمانی با اخلاق ، آرام ومهمان نواز هستند. البته لازم به ذکر است پدیده مهاجرت هم از این روستا بی نصیب نبوده ونیروهای جوان وفعال از بعد اقتصادی مهاجرت واکثرا در شهر پاوه سکنی گزیده اند.

  • جاذبه های گردشگری پاوه

زیبایی های پاوه به روستای پاوه ختم نمی شود و از دیگر جاذبه های گردشگری این خطه می توان به آبشار دریبر اشاره کرد که در میان پیچ‌های تند جاده نوسود به پاوه، زیبایی استثنایی و منحصر به فردی به این منطقه بخشیده است. این آبشار چشم‌نواز پس از ریزش از چندین ارتفاع کوتاه و بلند به رودخانه پاوه‌رود و سپس به رودخانه سیروان می‌پیوندد. آبشار دشه نیز از جمله آبشارهای افسانه‌ای پاوه در استان کرمانشاه است که در فصول مختلف به‌دلیل زیبایی‌های فراوانش مردم زیادی را مجذوب خود می‌کند. این آبشار پس از عبور از رودخانه پاوه‌رود، وارد رودخانه بزرگ سیروان می‌شود. منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل یکی دیگر از جاهای دیدنی استان کرمانشاه در شهر پاوه است. این منطقه با هدف حمایت از گونه‌های با ارزش حیات‌وحش از جمله شوکا در سال ۱۳۷۴ به‌عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد که تنوع فراوان زیستی گیاهی و جانوری، جنگل‌های زیبای بلوط، کوهستان‌های دلربا، رودهای پرآب از جمله دیدنی‌های این منطقه جذاب هستند.

کد خبر: 115885

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0