8 مهر 1402 - 12:00 ق.ظ

سحرخیز ترین پرنده و دزدیدن اخلاق!

چند وقت پیش در یک کلاس آنلاین مشغول گوش کردن به صحبت های استاد بودم که یکی از دانش آموزان قدیمی مان زنگ زد و با حالتی نزار گفت: «همسرم در بیمارستان در حال وضع حمل است و پول کم آورده ام. اگر می توانید مبلغ ... هزار تومان به حسابم واریز کنید.» گاهی اوقات برای کمک به همنوع نیازی به استعلام و حساب و کتاب جیب تان نیست، حتی اگر آخر برج باشد! اصرار داشت که همین الان واریز کنم. از کلاس آنلاین خارج شدم و مبلغ را که در این دوره زمانی مبلغ چندانی نیست، واریز کردم. پیامک تشکر آمیز فرستاد و عنوان کرد امشب یا فردا صبح این مبلغ را باز خواهد گرداند، بدون اینکه از من شماره حساب بخواهد!

سحرخیز ترین پرنده و دزدیدن اخلاق!

روز بعد هم با ماشین از جلوی مغازه اش رد شدم و دیدم خدا را شکر از پیله نزاری در آمده است و با دوستان به گپ و گفت و شوخی مشغول است. خدا را شکر در این دوره زمانه که خیلی ها هشت شان گرو نه شان است و قسطی می خندند، این بزرگوار، نقداً و با شور می خندید! شاید هم در حال خندیدن به ریش من و امثال من و مندلیف و علم الاشیاء و کلاس های دانشگاه و کلاس های آنلاین و دوره های موفقیت و … بود! به هر حال وقتی در کلاس های وقت شناسی و موقعیت شناسی به شما یاد می دهند، «سحر خیزترین پرنده، صاحب کرم می شود» و در کلاس های درس و منابر وعظ به ما می دهند، اخلاق چیست و اخلاق مدار کیست، معلوم است یک عده باید ریش دیگران را وسیله مضحکه قرار دهند! یک ماه بعد برای اینکه به خودم ثابت کنم درباره این بنده خدا اشتباه کرده ام، از طریق پیامک شماره حساب فرستادم و از ایشان خواستم در صورتی که مشکلش حل شده مبلغ را برگرداند که پیامک برگشت خورد و گوشی اش نیز خاموش بود. به مغازه اش رفتم که دیدم مغازه اش را تعطیل کرده است. از همسایه مغازه خبرش را گرفتم که بنده خدا اطلاعی نداشت ولی خدا را شکر گوشش سالم بود و آثار از باندپیچی و جراحت روی گوشش دیده نمی شد! این ماجرا مرا یاد داستان کوتاه «دزديدن جوانمردي» انداخت. اسب سواري، مرد مجروح و در راه مانده ای را سر راه خود ديد که از او کمک خواست. مرد سوار دلش به حال او سوخت از اسب پياده شد و او را از جا بلند کرد. و روي اسب گذاشت تا او را به مقصد برساند. مرد مجروح وقتي بر اسب سوار شد، دهنه ي اسب را كشيد و گفت : ممنون از مهربانی تان و با اسب گريخت! اما پيش از آنکه دور شود صاحب اسب داد زد : تو، تنها اسب را نبردي، جوانمردي را هم بردي. اسب مال تو ؛ اما گوش کن ببين چه مي گويم. مرد شیاد اسب را نگه داشت. صاحب اسب گفت: هرگز به کسی نگو چگونه اسب را به دست آوردي؛ زيرا مي ترسم که ديگر «هيچ سواري» به پياده اي رحم نکند! ای کاش این دانش آموز قدیمی ما هم برای کلاه گذاشتن سر دیگران در آینده پیش رو، دستکم از بیماری زن و بچه اش مایه نگذارد چرا که در این صورت دیگر کسی به هیچ درمانده ای در بیمارستان یاری نخواهد رساند!

جایگاه مجلس شورای اسلامی بسیار ویژه و با اهمیت است تا جایی که بسیاری از کارشناسان، یکی از پایه های رشد اقتصادی و شکوفایی کشور را منوط به تصمیمات نمایندگان مجلس می دانند. بر همین اساس انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز می توان به دلیل سهم مردم در انتخاب نمایندگان کارآمد و دلسوز، بسیاری مهم و جدی تلقی کرد. در حقیقت انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها یک فرایند انتخاباتی صرف نیست و اگر با نگاه چند بعدی به این پدیده بنگریم، مزایای متعددی بر آن مترتب است. شاید شناسایی و معرفی ظرفیت های طبیعی، میراثی، گردشگری، صنعتی، تاریخی، ورزشی، هنری و … حوزه انتخابیه را بتوان مهم ترین و یا اولین مزیت این مشارکت نامید. بدون تردید یکی از وظایف نمایندگان در کنار وظایف نظارتی و قانونی، تبیین ظرفیت ها و موقعیت های شهرستان و استان حوزه انتخابیه شان در فرصت 4 ساله نمایندگی است که می تواند به عنوان یک وظیفه راهبردی از آن نام برد. بر همین اساس تلاش برای شناسایی ظرفیت های بومی و ارائه راهکارهای علمی و معنادار در جهت استفاده بهینه و معنادار از این ظرفیت ها به ویژه در بحث سرمایه گذاری، اشتغال و درآمدزایی پایدار می تواند به عنوان یک رویکرد انتخاباتی – تبلیغاتی کاربردی نیز محسوب شود. نگاهی که باید فارغ از جناح بندی های سیاسی و قومیتی و … نگاهی آینده محور و جامع باشد و در آن صلاح مردم حوزه سرزمینی کاندیداها در اولویت قرار گیرند. در حقیقت هر چه کاندیداها بتوانند بیشتر در مسیر ظرفیت شناسی و کشف استعدادهای بومی حوزه سرزمین خود تلاش کنند و با ارائه برنامه های کاربردی، توسعه پایدار منطقه، جذب سرمایه گذاران، اشتغالزایی و … را هدفگذاری کنند، در جلب آراء عمومی نیز موفق تر ظاهر خواهند شد. این رویکرد مستلزم بهره گیری از مشاوران و کارشناسان خبرۀ حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، هنری، آموزشی، رسانه ای و … است که به مختصات حوزه سرزمینی مد نظر واقف هستند و قادرند نیازها و ظرفیت ها همزمان شناسایی و راهکارهای توسعه ای ارائه کنند. امروزه در اکثر استان ها ظرفیت های مغفولی نهفته است که با شناسایی و بازتعریف آنها می توان علاوه بر ایجاد مشاغل جدید، فرصت های اقتصادی مناسبی ایجاد کرد اما به دلیل سوء مدیریت های موجود، جوانان جویای کار این استان ها، برای به دست آوردن دستمزدهای حداقلی راهی استان های صنعتی می شوند که این دست مهاجرت های اجباری که عمدتاً بدون خانواده صورت می گیرد، تبعات عاطفی، روانی و اجتماعی عدیده ای را با خود به همراه دارد. امید است نگاه کاندیداهای مجلس شورای اسلامی به فرصت انتخابات، تنها رسیدن به کرسی مجلس نباشد و در طی این مسیر (حتی اگر به قله نرسیدند) توسعه استان و حوزه سرزمینی شان را فراموش نکنند. یادمان باشد نگاه توسعه ای و آینده محور به مقوله انتخابات و تبلیغات آن می تواند در ترسیم آیندۀ کشور و حل بسیاری مشکلات ریز و درشت موثر باشد. فلذا شایسته است کاندیداهای محترم در فرصت باقیمانده تا انتخابات به جای شرکت در مراسم شادی و عزا و خم و راست شدن های تصنعی و بی خاصیت، برای تبلیغات انتخاباتی موثر و هوشمندانه، از مشاوران دانا و خردمند بهره مند شوند و به شناسایی ظرفیت های دیار خود و فرصت های پیش رو بیندیشند!
کد خبر: 137833

نویسنده: : وحید حاج سعیدی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0