17 مرداد 1400 - 11:30 ق.ظ

روز خبرنگار روز بازشناسی هویت رکن چهارم دموکراسی

خبر روح زنده یک جامعه پویا و تاریخ ماندگار آن جامعه است که هویت، فرهنگ، میراث و دست آوردهای یک ملت را با خود به ارمغان می آورد و اوست که تلاشگر عرصه آزادگی و استقلال برای خود و جامعه ای است که او را چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای خود می دانند.

باید پذیرفت جامعه ای که از خبرنگاران مستقل، آزاد ، متخصص و حرفه ای برخوردار باشد که رسالت رکن چهارم دوکراسی خود را به خوبی بشناسند و ناظر بر عملکرد ارکان سه گانه نظام و حکومت باشند، مدیران فاسد و بی کفایت کمتری خواهد داشت. کشوری که در آن خبرنگار از جایگاه و منزلت اجتماعی والایی برخوردار است آباد تر ، توسعه یافته و توانا تر است چراکه روزنامه نگار همچون عقاب تیز پروازی هر لحظه روندهای اجتماعی و فرایندهای سازمانی را زیر نظر گرفته و هر خطای عمدی و سهوی را با تحقیق و تفحص و ارایه اطلاعات دقیق و جامع در قالب سبک های نویسندگی همچون خبرنویسی ،گزارش و … زیر تیغ نقد خود کشیده و حاکمیت را نسبت به عواقب خطرناک تصمیمات غلط و نابخردانه هوشیار می کند. چنین روزنامه نگاری آزاده و مستقل بوده و افراد، گروه ها و طبقات اجتماعی برایش برابر و یکسانند. ورق اونو نگرش او یکپارچگی اجتماعی و هدف او تعالی جامعه در همه ابعاد فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی است. موعد انطلاق يورو 2023

این امر را می توان یکی از شاخص های توسعه پایدار دانست چرا که اگر در جامعه ای ،خبرنگاری؛ حرفه باج خواهی و تسویه حسابهای سیاسی و نوچه و دمخور جناح های سیاسی به دور از انصاف و تحقیق باشد. چنین خبرنگاری و چنین رسانه ای مطامع و منافع شخصی خود را بر هر اصل توسعه محوری ترجیح می دهد تا جایی که هر گاه خطایی فاحش از اربابان سیاسی خود ببیند نادیده می انگارد و حتی در مقابل خبرنگاران آزاده می ایستد و تاکید می کند که باید نیمه پر لیوان را دید اما هر بار که مدیران جناح مخالف خطایی هر چند کوچک را مرتکب شوند در صفحه اول و تیتر اول آنچنان در بوق و کرنا می کنند که گویی آسمان به زمین افتاده است و تا جایی پیش می رود که وقیحانه به مدیران روابط عمومی جناح مخالف که در راس قرار گرفته اند نامه می نویسید که اگر این مقدار به من ندهید آنچنان می کنم. چنین خبرنگاری و چنین رسانه ای جز ویرانی و تباهی و ترویج فساد نتیجه ای نخواهد داشت. لعبه اونلاين

نکته مهم دیگر تعالی علوم ارتباطات و یگپارچگی دانش های زیر مجموعه ای علوم در بدنه ای واحد سات که باید با نگرش وحدت گایانه به آن نگریست. روابط عمومی و روزنامه نگاری دو بال توسعه یک جامعه و دو دست پیکره واحد علوم ارتباطات هستند که تفکیک آنها از یکدیگر باعث تضعیف و ناتوانی هر دو خواهد شد. لذا  بین کارشناسان روابط عمومی و خبرنگاران به عنوان متخصصان علوم ارتباطات تمایزی وجود نداردو تفاوت های نیز در حرفه گری و تخصص باعث تعالی و توانمندی بیشتر آنها خواهد شد چرا که روابط عمومی که به سبک های خبرنویسی تسلط دارد و رسانه را می شناسد، درک درستی نسبت به آن خواهد داشت و نگاه او نگاه « رسانه همکار» است و خبرنگاری هم که اصول مدیریت و روابط عمومی حرفه ای و مدرن را بشناسد می داند که چگونه با آن روابط عمومی تعامل بهینه و مثبت داشته باشد چرا که هر دو رسالتی جز بازتولید آگاهی و خدمت رسانی به مردم ندارند اما اگر روابط عمومی غیر حرفه ای باشد و رسانه غیر متخصص سخن جور دیگری است.

بنابراین همانگونه که خبرنگاران برای تعالی دستگاهای اجرای و شفاف سازی و اطلاع رسانی و بیان نقاط قوت و ضعف عملکردها همه تلاش خویش را در یاری روابط عمومی ها به عنوان رسانه همکار به کار می گیرند، روابط عمومی ها هم با حمایت های خود تعالی بخش این وحدت خواهند بود.

امیدوارم روز خبرنگار روز نمود فرهنگ شکرگزاری روابط عمومی ها از « خبرنگاران همکار» خود با هدیه ای در خور و شایسته باشد چرا امیرمومنان حضرت علی علیه السلام می فرماید: هدیه قلب هارا به هم نزدیک و کدورت ها را می زداید. به همان اندازه که پرداخت وجه و هدیه در کنفرانس های مطبوعاتی را نادرست اما لازم می دانم اما تقدیر کتبی و نقدی و اهدا هدایا در روز خبرنگار را امری شایسته و قابل ستایش قلمداد می کنم.

 

نویسنده: دکتر هادی زمانی

 

 

204

کد خبر: 28437

نویسنده: هادی زمانی

منبع: عصراصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0