16 آبان 1400 - 4:23 ب.ظ

دکتر هادی زمانی در آیین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس انجمن روابط عمومی ایران:

روابط عمومی موظف است چهره‌ای روشن، شفاف و واقعی از ایران به جهانیان معرفی کند

دکتر هادی زمانی جامعه شناس و نویسنده که در آیین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس انجمن روابط عمومی ایران سخن می گفت، افزود: خداوند در سوره ۱۵۹ آل عمران می‌فرمایند: «ای رسول،به رحمت خدا بود که با مردم مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی با آنکه پیامبر من بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند، پس از (بدیِ) آنان درگذر و برای آنها طلب آمرزش کن و با آنها مشورت نما، لیکن آنچه تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام ده، که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند دوست دارد»

به گزارش عصر اصفهان، او پس از ذکر این آیه گهربار گفت: روابط عمومی در پنجاه سال گذشته تجربیات زیادی را پشت سر گذاشته است. در این پنجاه سال همه ما آموختیم که سازمان‌های توانا بدون روابط عمومی وجود نخواهند داشت و قدرت یک سازمان در وجود ساختار های ارتباطی و روابط عمومی علمی آن است. هرچند چنین رویکردی مورد توجه تعداد اندکی از مدیران ارشد اجرایی قرار گرفت اما بعضاً سازمان‌های اقتصادی و تولیدی به دلیل فضای رقابتی حاکم بر آنها این اصل مهم را به ما اثبات نمودند که دانش روابط عمومی بخشی از یک علم فراگیر و اثربخش است.
رییس دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان افزود: در پنجاه سال گذشته سیاست همچون دیواری کهنه با حرفهای تکراری نه فقط در عرصه‌های اجتماعی که در سازمان ها به عنوان بزرگترین بازوان توسعه اجتماعی و فراتر از آن در زندگی اقتصادی بر سر ما ویران شد و ناله های متخصصان و اندیشمندان و کارشناسان روابط عمومی به جایی نرسید. و لذا این خود چراغی در راه رشد و توسعه قرار گرفت.
در این پنجاه سال آموخته ایم که ارتباط در همه سطوح رمز موفقیت است و سازمان‌های کر و کور که زبانی برای بیان و گوش هایی برای شنیدن سخنان و نیازهای مشتریان خود ندارند، محکوم به ناکارآمدی اند.
آموخته ایم که مطالعه و تحقیق صحیح با رویکرد علمی تنها راه تعالی در تصمیم سازی است و بدون اتخاذ تصمیمات صحیح؛ توسعه تنها یک توهم زیبا است.
اکنون روابط عمومی در جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس خود با گرامیداشت یاد و خاطره همه بزرگان،  اندیشمندان و متخصصانی که برای اعتلای این دانش و توسعه آن زحمت کشیده‌اند. به یاد استاد ابوالقاسم حالت، دکترحمید نطقی، پروفسورکاظم معتمدنژاد و همه عزیزانی که چهره در خاک کشیدند، در جهانی سراسر آشوب و تضاد به آینده‌ای روشن می‌اندیشد.
او اقزود: شاید مهمترین آموزه همه ما از پدران این دانش اثربخش و توسعه محور، آزادگی و جوانمردی است.
اینکه با تعامل و همدلی و رسیدن به همگرایی ،دموکراسی و توسعه دیگر رویا نخواهد بود.
اینکه ما در سازمان ها زیست می کنیم اما حافظ و مدافع منافع عمومی جامعه هستیم.
صاحب امتیاز فصلنامه جامعه شناسی روابط عمومی برای تببین چشم انداز توسعه روابط عمومی کشور ادامه داد: اکنون پیشاروی ما جهانی یکپارچه و مقتدر به نام نظام جهانی قرار دارد که بر اساس نظریه مارشال مک لوهان با رویکرد علوم ارتباطات و رسانه محقق شده است.  گفتگو و مذاکره ، اقناع و ترغیب ، تیم سازی، تصویر سازی و تصمیم سازی و صدها مهارت و تکنیک های دیگر روابط عمومی تنها راه موفقیت در این جهان پر آشوب است.
به نظر من در پنجاه سال آینده ؛ روابط عمومی پس از گذر از مهارت محوری، علم‌اندوزی ، حرفه‌ای گری و عشق باید به تفکر غالبی در توسعه اجتماعی دست یابد. تفکری به نام روابط عمومی و مبتنی بر تفکر ارتباطی ،تفکر ناب تفکر انتقادی وتفکر خلاق با نام تفکر روابط عمومی ،
 بر مبنای دیدگاه های «رابرت مرتون» جامعه شناس بزرگ. جامعه در سه سطح کلان اجتماعی یا سیاست ، میان‌برد اجتماعی یا سازمان و خرد اجتماعی یعنی تک تک افراد جامعه بایستی قدرت عمل بیابد.
در پنجاه سال گذشته نظام ارتباطی ما تنها بر سطح میان‌برد اجتماعی یا سازمان تمرکز کرده بود و روابط عمومی را دانش سازمانی تعریف می نمودیم ،حال آنکه بر اساس سطوح تحلیل جامعه شناسی مرتون این سه سطح در کنش و واکنشی مستمر عمل می‌نمایند و هیچ سطحی بدون حرکت سطوح دیگر کارایی ندارد لذا دانش روابط عمومی باید پا از سازمان‌ها بیرون نهد و به نقش ها و وظایف مهم اجتماعی و سیاسی خود عمل نماید هرچند اقتصاد نقش مهمی در این فرآیند بر عهده دارد.
روابط عمومی در کنار حاکمیت و سیاستمداران در نقش «روابط عمومی سیاسی» موظف است تا در آینده چهره‌ای روشن، شفاف و واقعی از ایران عزیز به جهانیان معرفی کند و دراینجاست که الحاق دو بازوی قدرتمند علوم ارتباطات یعنی روابط عمومی و روزنامه نگاری و رسانه باید به یکدیگر پیوند بخورند؛ گویی که یک روح در دو بدن هستند و همچون دوبال بزرگ عقاب تیزپرواز توسعه ، علوم ارتباطات را به کهکشان ها سوق ‌دهند.
حاکمان ما باید بدانند که برای ارتباط با جهان، شناخت وضعیت راهبردی ، منافع خود و دیگران، ارتباط مستقیم و بدون واسطه ، زبان نرم و قلبی مطمئن کافیست و بدون برخورداری از متخصصان روابط عمومی در عرصه سیاسی به نتایج مطلوب دست نخواهند یافت.
و مردم عزیزمان هم باید بدانند که تنها راه سعادت آنها آن است که همدیگر را دوست داشته باشند و با احترام و کرامت بر اساس آموزه های دینی و علمی از طریق فرا گرفتن مهارت های ارتباطی و گفت و گوی صحیح ، مستقیم و کاربردی است که می‌توانند به خوشبختی دست یابند و لذا در پنجاه سال آینده روابط عمومی به عنوان دانش زندگی با آموزش و توانمندسازی افراد جامعه به آنها خواهد آموخت که تنها راه موفقیت شان گفت‌وگوی آزاد ،مستقیم ، بدون واسطه و با کرامت است که باعث شناخت حقوق خود و مطالبه آن به شیوه های درست و مطلوب شده و این دست آورد خود می تواند باعث توسعه سازمانی گردد و لذا روابط عمومی ابزار شکل گیری شهروند مطلوب و شهر هوشمند خواهد بود
. شهروندی که با مطالبه گری، سازمان‌ها را وادار به پاسخگویی می کند تا مدیران اجرایی بدانند که از طرف خداوند بر میز ریاست قرار نگرفته‌اند بلکه برای خدمت به مردم، تسهیل گری و اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع در حل مشکلات و تحقق چشم‌انداز توسعه به عنوان آرزو و آرمان یک ملت از سوی آنان مامور شده اند.
و نقش آنها در توسعه پایدار، محوری است. چرا که رهبران واقعی جهان کنونی، مدیران اجرایی و مدیران برندهای بزرگ اقتصادی هستند که این دهکده کوچک را مدیریت می کنند.
و باید این واقعیت مهم را مدنظر قرار داد که این سازمان ها هستند که با عملکرد مطلوب خود نقطه اتصال مردم و حاکمیت می‌شوند و این همه تنها با روابط عمومی علمی محقق خواهد شد.
 در جهان پیش رو؛ روابط عمومی دانش زندگی، دانش مهرورزی ،دانش عشق به بشریت و تنها راه توسعه پایدار خواهد بود.  والسلام.
202/
کد خبر: 45846

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0