13 مهر 1402 - 12:00 ق.ظ

دنیای پر رمز و راز کیوآرکد

کیوآرکدها را می‌شناسید؟ همان مربع‌های کوچک سیاه و سفید که ممکن‌است در سایت‌ها، فضای مجازی و روی محصولات ببینید. این مربع‌های کوچک در واقع یک نشانیِ جمع‌و‌جور هستند که می‌تواند نوشته، نشانی سایت، پیامک، شماره تلفن، کارت ویزیت یا هر اطلاعات دیگری باشد. برای مثال وقتی در فروشگاه هستید می‌توانید با اسکن این کدها به راحتی به اطلاعاتی که درباره ساخت آن در کد آورده‌شده دسترسی داشته‌باشید یا آهنگ موردعلاقه‌تان را با استفاده از یک کد دانلود‌کنید. در هر حال کیو آر کدها ابزاری هستند که می‌توانند زندگی ما را آسان‌تر‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید کیوآرکدها از کجا سردرآورند، چطور ساخته‌شدند و در دل این مربع‌های پررمز و راز چه می‌گذرد، بد نیست کاربلد امروز را بخوانید.

دنیای پر رمز و راز کیوآرکد

یک آدرسِ بی‌دنگ‌و‌فنگ است

QR Codeکوتاه‌شده عبارت Quick Response Code به معنی کد پاسخ سریع است. این کدها یک رمزینه ماتریسی هستند که می‌شود به کمک کدخوان‌ها آن‌چیزی را که در آن‌ها پنهان است، خواند. این کدخوان‌ها را می‌شود روی تلفن همراه هم نصب‌کرد. هر کیو آرکد از چندین مربع و یک منطقه سکوت درست می‌شود که این قسمت باید حداقل 4برابر عرض عناصر اصلی کیوآرکد باشد. یکی از تفاوت‌های بارکد و کیوآرکد این است که بارکدهای استاندارد را می‌توان تنها در یک جهت خواند. این یعنی دست‌مان در گنجاندن اطلاعات در بارکدها‌ بسته‌است و محدودیت داریم. اما یک کد QR را می‌توان از دو جهت خواند، از بالا به پایین و از راست به چپ. با همین تفاوت ساده میزان اطلاعاتی که می‌توان در این کد ذخیره‌کرد، از زمین تا آسمان تغییرمی‌کند. در بعضی از این کدها می‌شود بیشتر از 7089 کاراکتر گنجاند.

کیوآرکد دستپخت تویوتاست!

اگر یک نفر بپرسد اولین سازنده کیوآرکد را حدس بزنید، ممکن است اسم یکی از غول‌های فناوری دنیا را بیاورید و ذهن‌تان اصلا سمت یک شرکت خودروسازی نرود. ولی باید باورکنید رمز کیوآرکد اولین بار توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صنایع خودروسازی تویوتا ژاپن به نام «کابوشیکی» در 29سال پیش ساخته‌شد و مورداستفاده قرارگرفت. آن‌ها نیازمند راهی دقیق‌تر برای پایش وسایل نقلیه و قطعات در فرایند تولید بودند. برای همین یک بارکد جدید ساختند که کاراکترهای الفبا را در خود نگه می‌داشت. بعد از این که استفاده از این رمز در ژاپن فراگیر شد، کشورهای انگلیسی‌زبان دست‌به‌کار‌ شدند و از سال 1997 یعنی چهارسال بعد از ژاپنی‌ها شروع به استفاده این رمز کردند. آن‌ها نام کوتاه‌شده «QR» را برای این بارکدهای دوبعدی انتخاب‌ و آن را به همین نام در سازمان‌های بین‌المللی ثبت‌کردند.

چطور کیوآرکد بسازیم؟

برای ساخت کیو آر کد، سایت و نرم‌افزارهای مختلفی وجوددارد. روش معمول در این سایت‌ها این است که شما باید لینک مدنظر یا کاراکترهای‌تان را در اختیار آن سایت بگذارید و یک کیو آرکد تحویل بگیرید. این راه ساخت کیو آرکدهای ساده است اما اگر بخواهید یک کد حرفه‌ای بسازید باید از نرم‌افزارهای بهتری استفاده‌کنید که شاید رایگان نباشند. بعضی سایت‌ها و شرکت‌ها در هنگام ساخت کیوآرکد به طراحی آن هم توجه می‌کنند و معتقدند هرچقدر ظاهر کیو آرکد جذاب‌تر باشد، افراد بیشتری دوست‌دارند آن را اسکن‌کنند. همچنین مرورگرهای مختلف هم امکان ایجاد کیو آر کد را دارند.

کد خبر: 137990

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0