8 آبان 1402 - 7:00 ب.ظ

خاقانی علیه الرحمه و مالیات بر خانه های خالی!

حقیقت امر ما تا همین چند وقت قبل فکر می کردیم که این ماجرای مالیات و عوارض و پول شارژ ساختمان و ... مربوط به عصر اطلاعات و جامعه نوین صنعتی امروز است و غبطه گذشتگان و درگذشتگان را می خوردیم که شبانه با ملائک هم در میخانه را می زدند و فرار می کردند، از شعاع ماهتاب به آسمان می رفتند، هر وقت هم که چشمشان نمی خفت به سخنان پروانه با شمع گوش می کردند و باقی داستان... اما بعد از مطالعات میدانی و حتی چاله میدانی متوجه شدیم که این قصه مالیات سر دراز و ریشه در اعماق تاریخ دارد که با کمی دخل و تصرف به شکل و شمایل امروزی درآمده است. البته نه اینکه فکر کنید قدما یا همان اولی الابصار و اولی الالباب دوران قدیم، سر ساعت مالیات شان را در کیسه زرباف روی تخم چشم هایشان می گذاشتند و عین بچه آدم تحویل داروغه می دادند. نه خیر زهی خیال باطل... ظاهراً این داستان مالیات از همان موقع با چالش های اساسی همراه بوده که خدا بیامرز خاقانی فقید جایی فرموده اند: گریزانم از مالیات اینت همت / نه اکنون، که عمری است تا می‌گریزم! بزرگوار اگر الان در قید حیات بود قطعاً با دیدن جماعت کثیری که همچنان از مکتب مالیات گریزی ایشان پیروی می کنند، شادمان می گشت و روحش در قبرستان آرامش می یافت!

خاقانی علیه الرحمه و مالیات بر خانه های خالی!

عصر اصفهان ، وحید حاج سعیدی

با این حال این روزها سازمان مالیاتی زیاد نسبت با رویکرد ادبا و اهالی آب و آینه در نپرداختن مالیات موافق نیست و عزمش را دو سره جزم کرده تا در رویکرد جدید یک مالیات اساسی و تپل از صاحبان خانه های خالی بستاند. یعنی این بار دوستان شمشیر زمرد نگار تیغه فولادی آبدیده 70 سانتی را از رو بسته اند و این تو بمیری با کشت و کشتارهای قبلی تفاوت ماهوی دارد تا جایی که ممکن است کره از خود گاو هم بزرگتر شود و اگر طرف مالیات خانه های خالی را که بدون استفاده و گریس خواب نگه داشته، نپردازد مبلغ آن به صورت تصاعدی بالا می رود تا جایی که ممکن است مالک مجبور شود برای پرداخت مالیات خانه را بفروشد.

در ضمن هر واحد مسکونی هم که در یک سال بیش از 120 روز خالی باشد خانه خالی محسوب شده و مشمول مالیات می شود و ان قلت آوردن و دیدن دم این نماینده و آن نماینده و باز گذاشتن شیر آب و روشن گذاشتن لامپ ها و رادیو و … هم توفیری ندارد!

علی ای حال از آنجا که اجرای طرح های اینچنینی در کشور دعای خیر اجاره نشین ها را در پی دارد و به تعدیل قیمت خانه و اجاره بها کمک می کند، به شیوه مالوف و رسم معهود چند پیشنهاد غنی شده با رویکرد مالیاتی ارائه می شود علی برکت الله:

الف) اخذ مالیات از زمین های خالی

حالا که سازمان مالیاتی روی دور تند افتاده است و بعد از سامان دادن کارت خوان ها در صدد اخذ مالیات از خانه های خالی و لوکس و ماشین های میلیاردی است، پیشنهاد می شود این لابلا یک برنامه ریزی برای اخذ مالیات از زمین های خالی هم داشته باشند. چرا این روزها یک عده دنبال سرمایه گذاری روی خاک هستند از قبر خالی گرفته تا زمین های بلا استفاده وسط شهر…

ب) جایزه معرفی کنندگان خانه های خالی

این روزها جماعت مالیات گریز کم نیستند و تنها خاقانی خدا بیامرز از مالیات گریزان نبود و صاحبان خانه های خالی هم به لطایف الحیل سعی می کنند از زیر بار مالیات شانه خالی کنند. پیشنهاد می شود به معرفی کنندگان خانه های خالی یک جایزه نقدی تپل و مشتی اهدا شود. باور کنید اگر این اتفاق بیفتد، کارکنان اداره مالیات باید سه شیفت کار کنند و هیچ نیازی به استعلام و مامور فرستادن و بپا گذاشتن و … برای شناسایی خانه های خالی نیست. از ما گفتن بود…

کد خبر: 138721

نویسنده: : وحید حاج سعیدی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0