22 خرداد 1401 - 1:00 ب.ظ

حمایت ویژه ازدانش‌بنیان‌های مستقر درمناطق آزاد کشور/ از معافیت‌های مالیاتی تا ارائه تسهیلات مالی

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ایجاد ظرفیت جدید برای تسهیلات دهی و خدمات دهی به شرکت‌های دانش بنیان‌ مستقر درمناطق آزاد کشور خبر داد.

سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی و دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی ضمن ابراز خرسندی از ایجاد ظرفیت‌های قانونی جدید برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه‌های حمایتی مناطق آزاد کشور از شرکت‌های دانش‌بنیان را تشریح کرد.

وی گفت: خوشبختانه دانش‌بنیان‌ها برای پیشرفت در کشور امتیازات قانونی بسیارخوبی دریافت کرده‌اند. ما در مناطق آزاد کشور یک ظرفیت جدید برای تسهیلات دهی و خدمات دهی به دانش بنیان‌ها ایجاد کرده‌ایم. معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، رفت و آمد اتباع خارجی بدون نیاز به ویزا و مالکیت شرکت‌های خارجی از جمله خدماتی است که شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مناطق آزاد می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی در ادامه از تاسیس صندوق حمایت از دانش‌بنیان‌ها در منطقه آزاد ارس خبر داد و گفت: یک صندوق حمایت از دانش‌بنیان‌ها در منطقه ارس تاسیس کرده‌ایم که از فعالیت های‌دانش بنیان این منطقه حمایت مالی می‌کند. همچنین قصد داریم با افزایش سرمایه، این صندوق را به نقطه‌ای برسانیم که بتواند به کل مناطق آزاد کشور خدمات دهی داشته باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با ارائه آماری از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در مناطق آزاد کشور گفت: حدود ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در مناطق آزاد مشغول به فعالیت هستند. برنامه‌ریزی کرده‌ایم با افزایش مشوق‌های حمایتی، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را در مناطق آزاد افزایش دهیم و آن‌ها را به تولید محصولات کاربردی برسانیم.

محمد در ادامه صحبت‌های خود افزود: در مناطق آزاد به دلیل استقرار صنایع مختلف، عموما تولیدات دانش‌بنیان به سمت تجاری‌سازی و محصول می‌رود. درواقع این شرکت‌ها مبتنی بر نیازمندی‌های صنایع شکل می‌گیرند و رشد و توسعه پیدا می‌کنند.

مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد با تاکید بر ضرورت تولید محصولات دانش‌بنیان با توجه به نیاز صنایع و جامعه توضیح داد: متاسفانه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت شده، بعد از اینکه به تولید می‌رسند متوقف می‌شوند چرا که محصول آن‌ها مبتنی بر نیاز بازار نیست. از این رو ما در مناطق آزاد سعی کرده‌ایم این نقیصه را پرکنیم. به طور مثال در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی شرکت‌های خوبی داریم که  در راستای رفع نیاز صنعت گام برمیدارند. دانش بنیان‌ها در حوزه کاتالیست‌ اتفاقات بسیاری خوبی افتاده است. در حوزه کشاورزی نیز بزرگترین گلخانه خاورمیانه را در منطقه آزاد ارس داریم که بر روی بهبود وضعیت کشت فعالیت می‌کند.

کد خبر: 116664

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0