حمایت توامان از صنایع خرد و کلان

ایجاد اشتغال در عصر حاضر به یک معضل جهانی تبدیل شده و با توسعه روز افزون تکنولوژی بسیاری از مشاغل به ورطه نابودی کشیده شدند و یا در معرض نابودی قرار دارند. بماند که این روزها خطر بالقوه دیگری با نام «هوش مصنوعی» زنگ خطر حذف بسیاری از مشاغل دیگر را نیز به صدا در آورده است.

صنایع خرد و کلان

عصر اصفهان به قلم وحید حاج سعیدی ،

با این وجود باید اذعان داشت که صنعت همچنان در صدر جدول ایجاد اشتغال در همه کشورهای دنیا جای دارد و صنایع مختلف با چشم انداز های آینده محور، همچنان چشم امید دولتمردان در ایجاد اشتغال و مبارزه با غول بیکاری هستند و دولت ها در صدد توسعه صنایع هستند.

توسعه صنعت نیازمند پارامترهای گوناگونی است که خلاقیت، مدیریت، حمایت اقتصادی، برنامه ریزی، آینده نگری، تحول در منابع انسانی با افزایش توانمندی و مهارتهای کارکنان، انطباق نیروی کار با نیازهای روز فناوری و … بخش هایی از راهبرد هستند که پرداختن جدی به هر کدام از این موارد نیاز به استفاده از مشاوره و تجارب اهل فن دارد. در حقیقت فراهم ساختن زیرساخت های مدیریتی و تجهیزاتی از اساس توسعه صنعت در همه جای دنیا محسوب می شوند و داشتن نگاه تک بعدی به هر کدام از پارامترهای مطرح شده، منجر به ایجاد تحول نخواهد شد.

با این حال نقش صنایع خرد در توسعه را نباید نادیده گرفت چرا که بررسی‌ها نشان دهنده این مطلب است که صنایع کوچک و متوسط از طریق چهار کانالِ کارآفرینی، نوآوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی نه تنها بر اقتصاد خانواده بلکه بر اقتصاد ملی نیز تاثیرگذارند و بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت را در خود جای داده‏اند.

با توجه به این که شناسایی و استفاده ‌از ‌ظرفیت‌های ‌بومی از ‌اولویت‌های ‌اقتصاد‌ پویا محسوب می شوند، پیشنهاد می شود کارگروهی در استان ها و شهرستان ها تشکیل شده و با شناسایی ظرفیت های بومی و صنعتی منطقه در حوزه های مختلف نظیر صنایع دستی، کشاورزی، دامپروری، صنایع چوب، پرورش زنبور عسل، کرم ابریشم، انواع ماهیان و طیور، گیاهان دارویی، سنگ های زینتی، قالی بافی، بافت انواع پارچه ای سنتی و بومی و … نسبت به ایجاد صنایع کوچک مرتبط با صنایع ذکر شده به منظور تولید گسترده، نوآوری و به کارگیری خلاقیت در تولید، فرآوری و صادرات به سایر استان ها و حتی خارج از کشور، اقدامات و آموزش های لازم صورت گیرد.

این راهبرد علاوه بر  ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، توزیع متوازن ثروت در جامعه، جلوگیری از مهاجرت، توسعه مناطق حاشیه‌ای، نیاز کمتر به ایجاد فضای جدید،کاهش نقدینگی در کشور، در مجموع باعث جذب سرمایه های سرگردانی نیز می شود که هر از گاهی با هجوم به برخی بازارها نظیر مسکن، خودرو، دلار، طلا و … موجب بروز ناملایمت های اقتصادی فراوان می شود.

بی هیچ تردید این صنایع از اهمیت بسزایی در توسعه اقتصاد برخوردار هستند و می‏توانند نقش اساسی در برنامه‏ های آتی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور داشته باشند. بنگاه‌های کوچک و متوسط، محرک اصلی تحقق کارآفرینی هستند و به دلیل زودبازده بودن کارکنانشان از انگیزه بالایی برخوردارند و فعالیت‌ها و ابتکار عمل افراد در این بنگاه‌ها سریعاً به نتیجه می‌رسد.به همین دلیل این بنگاه ها سهم به‌سزایی در تبدیل اقتصاد به اقتصادی رقابتی، پویا، مبتنی بر دانش و نیز توانایی رشد مداوم، ایجاد شغل و تحکیم انسجام اجتماعی دارند.

 توسعه اقتصادی کشور مستلزم حمایت توامان از صنایع خرد و کلان است.

کد خبر: 136415

نویسنده: وحید حاج سعیدی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0