13 اردیبهشت 1402 - 2:24 ب.ظ

حرفه روزنامه نگاری و آزادی مطبوعات

سازمان جهانی یونسکو روز سوم «می» را به منظور ارتقا آزادی مطبوعات در دنیا به عنوان روزجهانی آزادی مطبوعات اعلام کرد، هرساله در این روز کنفرانس جهانی با محوریت رسانه‌ها، مطبوعات و موارد مرتبط به آنها برگزار می‌شود. به بهانه روز جهانی آزادی مطبوعات، شایسته است که جامعه و نهادهای دولتی در مقام عمل، به تقویت و ارتقاء مطبوعات به عنوان وجدان بیدار جامعه بپردازند.

حرفه روزنامه نگاری و آزادی مطبوعات

اکنون که بحث مطبوعات است، چه به جاست پیش از پرداختن به موضوع، کسب جایگاه اول استانی و رتبه 18 کشوری، «رسانه عصراصفهان نیوز» بین حدود2000 پایگاه خبری در کشور را در پنجمین دوره رتبه بندی پایگاه های خبری توسط معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به تمامی همکاران خودم و جامعه رسانه ای استان اصفهان تبریک و تهنیت عرض شود.
پیام روز جهانی مطبوعات، تبریک به همه کسانی است که به حرفه روزنامه نگاری عشق می ورزند، سری پر شور و دلی پر درد دارند. آنان که با دانش و آگاهی و توانایی در کار، اطلاع رسانی درستِ این حرفه را ممکن می سازند. آنان که آزادگی، آزادی و وارستگی را بهترین خصلت کاری خود می دانند، با غم مردم، غمین و با شادی آن ها شاد می شوند و در نگاه و قلمشان، جز حل مشکلات اجتماع را نمی جویند و همه آنان با حرفه روزنامه نگاری زندگی می کنند.
در عصر حاضر آزادی رسانه و مطبوعات در بسیاری از کشورها به صورت قانونی و در چهارچوب قوانین اساسی آن کشور تعبیه شده‌است تا از آزادی مطبوعات حمایت به عمل بیاید. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در اصل 24 درباره آزادی مطبوعات آمده است: «مطبوعات نشر مطالب و بیان عقاید آزادند مگر در نشرمطالب مخالف عفت عمومی و اهانت به شعائر و مقدسات دینی و افتراء و تعرض به شرف و حیثیت اشخاص و نشر اکاذیب و ترویج فساد، جرایم مطبوعاتی و کیفیت و رسیدگی و مجازات آن ها را قانون معین می کند.»
رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) در وصیت نامه سیاسی ـ الهی خویش آزادی مطبوعات را این چنین ترسیم کرده اند. «وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال و آینده و رئیس جمهور رؤسای جمهوری ما بعد، و به شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان آن است که نگذارند این دستگاه های خبری مطبوعات و مجله ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند، و باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می شود از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانی ها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است، و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آن ها واجب است و از آزادی های مخرب باید جلوگیری شود و از آن چه در نظر شرع حرام و آن چه بر خلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود همه مسئول می باشند.»
وقتی شعار آزادی در حیطه شرع و عرف جامعه باشد و هیچ خدشه ای به منافع عمومی و پیکره جامعه وارد نسازد و نیز با اصل آزادگی مغایرتی نداشته باشد، با چنین شعار و با چنین هدف، می توان به دست یابی آرمان های والای مطبوعات، امید داشت.

کد خبر: 133115

نویسنده: ناصربهروان

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0