18 آذر 1402 - 11:00 ق.ظ

جنگ نرم رسانه ای و پیشبرد اهداف فرهنگی(لیلای بدون برادر)

يكي از كاركردهاي مهم و اصلي رسانه ها در بحث تهاجم فرهنگي، ايجاد امنيت فرهنگي است. در واقع،افراد و قشرها، گروه‌ها و طبقات مختلف اجتماعي در حوزه قلمرو و برد رسانه ملي قرار دارند و رسانه ملي به تناسب اين طبقات اجتماعي بايد اطلاع‌رساني و آموزش فكري و فرهنگي كند. در تقسيم‌بندي كلي مي‌توان مخاطبان رسانه را به دو دسته نخبگان جامعه و عموم مردم تقسيم كرد.

جنگ نرم رسانه ای و پیشبرد اهداف فرهنگی(لیلای بدون برادر)

عصر اصفهان ، عارف شریفی تهرانیجنگ نرم رسانه ای و پیشبرد اهداف فرهنگی(لیلای بدون برادر)
متاسفانه در روزهای اخیر شاهد عرضه و پخش موسیقی بظاهر امروزی و بی محتوای خواننده های معلوم الحال در بین نسل جدید و دهه هشتادی بوده ایم که با بررسی اجمالی محتوای آن می‌توان به عمق فاجعه و نشانه گرفتن هویت و اخلاق نسل امروزی براحتی پی برد. براستی برای مقابله با اینگونه تهاجمات هدفمند چه راهکار و سیاستی را مسئولین فرهنگی کشور در پیش گرفته اند؟ بدون شک نسل امروزی جدید از نظر تفکر و عقاید فاصله بسیار زیادی با نسل دهه شصتی دارد و بسیار جسور،سرکش، پرحرارت و پرسشگر و در عین حال منعطف، شکننده و حساس هستند.با بررسی های انجام شده در رابطه با فعالیت‌های برخی ازین خواننده ها متوجه اعمال خلاف،منافی عفت، سایت های شرط بندی و قمار می‌شویم که با نهایت تعجب برخی از آنها به درگاه‌های کارت به کارت شبکه بانکی داخل کشور نیز متصل میباشد.که این امر عزم جدی مبارزه با فساد را میطلبد.رسانه ملي با توجه به اين مسئله و درك حساسيت‌هاي خاص هر گروه، رسالت و مأموريت ويژه‌اي در بر طرف كردن تهديدها و تهاجم فرهنگي، ايجاد اراده لازم براي بسيج افكار عمومي و در نهايت، حفظ امنيت فرهنگي جامعه در برابر تهاجم فرهنگي دارد. در اين خصوص، رسانه كاركردهاي متفاوتي دارد كه به چند مورد مهم بصورت اجمالی اشاره می‌کنیم.

يكي از نخستين و مهم‌ترين كاركردهاي رسانه ملي، آموزش و اطلاع‌رساني است. در واقع، رسانه ملي كه كارگزار فرهنگي است، وظيفه دارد مردم را در جريان جديدترين اطلاعات و اخبار قرار دهد و سطح آموزش آنها را بالا برد. آموزش، مهم‌ترين ركن از اركان مهندسي فرهنگي هر كشور است كه رسانه ملي بايد عهده دار آن شود.

جنگ رسانه‌اي، جنگ بدون خونريزي، جنگ آرام و جنگ بهداشتي و تميز تلقي مي‌شود. مردمي كه تحت بمباران جنگ رسانه‌اي قرار دارند، حتي ممكن است خود از وجود جنگ سنگيني كه بر فضاي تنفسي آنها جريان دارد، ناآگاه باشند. هدف جنگ رسانه‌اي، اگرچه در نهايت تغيير كاركرد و عملكرد دولت‌هاست، به طرز ملموسي به جاي هدف قرار دادن مستقيم دولت‌ها، ملت‌ها را هدف بمباران خود قرار مي‌دهد

براي تقابل با جنگ نرم، لازم است سياستها و برنامه هاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي در همه عرصه ها به صورت شفاف و صريح تبيين شود و مراحل قانوني خود را بپيمايد، تا هم ميزاني براي بررسي عملكرد فرهنگي مسئولان باشد، هم راهنمايي براي حركت ارباب فرهنگ و هم در اين ميان، از برخوردها و سياستهاي سليقهاي و جناحي جلوگيري شود. اما با كمال تأسف، هنوز نميدانيم دقيقاً در عرصه سينما، موسيقي، هنر، ماهواره، پوشش زنان، برخورد با بي‌حجابي، آزادي مطبوعات و امثال آن، چه سياستي را بايد پي گيريم.

کد خبر: 139993

نویسنده: عارف شریفی تهرانی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 2

درود
واقعا جالب نوشته .پشت پرده این وقایع چه کسانی هستند که منفعت داره براشون