6 شهریور 1401 - 6:00 ب.ظ

سرپرست پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری خبر داد:

بی‌نیازی کشور از کیت‌های پزشکی، دام و طیور

سرپرست پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری گفت: طراحی و تولید پنج کیت‌ تشخیص پزشکی و دام و طیور به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشور در حال انجام است و تا آذر ماه این کیت‌ها رونمایی می‌شوند.

جواد محمدی امروز (یکشنبه) در نشست خبری با تاکید بر ترکیب تقاضامحوری و عرضه‌محوری به عنوان اولویت این پژوهشگاه در انجام پژوهش‌ها اظهار داشت: با دعوت از صنایع بزرگ، بخش سلامت، دانشگاه های علوم پزشکی، شهید بهشتی، تهران و پژوهشگاه ابن‌سینا و رویان برای همکاری در عرصه سلامت فعالیت هایی را آغاز کرده ایم.

وی ادامه داد: گروه های پژوهشی عملیاتی برای پاسخ به نیازهای نهادهای مختلف از جمله ستادهای سلول های بنیادی و زیست فناوری تشکیل شده است.

محمدی گفت: همچنین نیازهای این نهادها را احصا کرده و گروه های پژوهشی متخصص را برای رفع این نیازها تشکیل داده ایم و در مرحله ارسال پیشنهادهای پژوهشی خود به طرف های مقابل هستیم.

 

تولید کیت‌های تشخیص پزشکی و دام و طیور جدید تا آذر ۱۴۰۱

سرپرست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به فعالیت های این پژوهشگاه در زمینه تولید کیت های تشخیص پزشکی اظهار داشت: گروه های حرفه ای طراحی و تولید کیت های تشخیص پزشکی و دام و طیور تشکیل شده است و زیرساخت های لازم تا اول مهر برای این کار فراهم می شود.

محمدی ادامه داد: تا آخر آبان مجوز iso و تا آخر آذر مجوزهای لازم سازمان غذا و دارو را اخذ و انتظار داریم بتوانیم از کیت ها رونمایی کنیم.

وی در مورد جزئیات کیت های دام و طیور و تشخیص پزشکی توضیح داد: یکی از این کیت ها برای بیماری دامی شبه‌سل (پاراتوبرکولوزیس) است که کشور هم وابستگی زیادی به آن دارد. اکنون زمینه تولید ۳ کیت دام و طیور را داریم و برای دو کیت دیگر نیز آماده شده ایم و در نهایت پنج کیت را که از خارج وارد می شود، تولید خواهیم کرد.

محمدی اظهار داشت: قصد داریم در نهایت ۳۳ کیت بیوشیمی و ۱۰ کیت تشخیص بیماری دام را تولید کنیم که در مرحله اول ۵ کیت در حال طراحی و تولید است.

وی در مورد تولید صنعتی این کیت ها نیز گفت: طراحی و تولید نیمه صنعتی این کیت ها در پژوهشگاه و توسط گروه های سازنده کیت حرفه ای انجام می شود، تولید نیمه صنعتی را در شرکت های دانش بنیانی انجام می دهیم که به زودی در ساختمانی جنب پژوهشگاه مستقر خواهند شد.

محمدی توضیح داد: ساختمانی از حدود دو دهه قبل در محل پژوهشگاه در حال ساخت بود که نیمه کاره مانده است. قصد داریم آن را کامل کرده و شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه زیست فناوری را آنجا مستقر کنیم.

سرپرست پژوهشگاه ملی زیست فناوری، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی را از اولویت‌های اصلی این پژوهشگاه نام برد و افزود: سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور است و ما تحقیقاتی را در زمینه این دو بیماری در دستور کار داشته و همکاری هایی نیز با مراکز آموزش عالی داخلی و خارجی داریم.

سرپرست پژوهشگاه ملی زیست فناوری همکاری با صنایع را از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه نام برد و گفت: در حال حاضر صنایع بزرگ آنزیم‌های مورد نیاز خود را از خارج تهیه می کنند. پژوهشگاه در این زمینه وارد شد و از دو شرکت دانش بنیان که مسولان آنها از اعضای هیات علمی پژوهشگاه بودند، حمایت کرد و موفق به تولید استارترهای (آغازگرهای) صنایع غذایی شدند.

محمدی استارترها را آنزیم‌هایی دانست که با اضافه کردن آنها به شیر، آن را تبدیل به ماست و پنیر می‌کنند و ادامه داد: تلاش داریم بخش تحقیق و توسعه صنایع بزرگ شویم.

 

ایجاد پردیس فناوری در پژوهشگاه

سرپرست پژوهشگاه ملی زیست فناوری از اخذ موافقت اصولی وزارت علوم برای راه اندازی پردیس فناوری در این پژوهشگاه خبر داد و یادآور شد: این قابلیت موجب می‌شود شرکت های دانش بنیان مستقر در این پژوهشگاه از مزایای پارک‌ها برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه این پردیس در یکی از ساختمان‌های پژوهشگاه راه اندازی می‌شود، اضافه کرد: در تلاش هستیم تا با تکمیل این ساختمان نیمه کاره، تا ۱۰۰ شرکت دانش بنیان را در آن مستقر کنیم.

کد خبر: 119965

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0