10 شهریور 1400 - 1:20 ب.ظ

بردباری رمز موفقیت برنامه ریزی های ارتباطی

امام بزرگوار حضرت هادی علیه السلام می فرمایند:«ستمکار بردبار چه بسا که به وسیله صبر و بردباری است از ستمش گذشت شود و چه بسا حق دار نابخرد که با سفاهت خود نور حقیقی اش را خاموش کند.»

هادی زمانی/معنا و مفهوم ارتباطی نهفته در این حدیث گهربار بیانگر توجه به اصل صبر و بردباری در فرآیند ارتباطات است. همیشه گفته ام وقتی عجله می کنید، دیرتر می رسید و یا کارتان سخت تر انجام می شود. توجه به عنصر تسهیل سازی و ارزان سازی روابط عمومی ناب و ارتباطات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بر اساس دیدگاه‌های روابط عمومی ناب هر اقدامی که باعث تسهیل ارائه خدمات و در دسترس قرار گرفتن بیشترآن و ارزان سازی شود و در نهایت رضایتمندی مخاطبان را فراهم آورد، ناب است و این امر بدون توجه به عنصر صبر و بردباری محقق نمی‌شود.

به بیان آقا امام هادی علیه السلام ستمکار بردبار با برخورداری از فرایند ارتباط بین فردی مطلوب به نتیجه دلخواه می‌رسد و حق دار عجول و کم حوصله که نشانه ای از بی خردی اوست، با بی توجهی به اصول دانش ارتباطات، مهارت های ارتباطی و روابط عمومی زندگی به منزل مقصود نخواهد رسید.

نکته مهم در این مقوله توجه به مفهوم خرد و تفکر پویا است که بر اساس آنچه نظریه پردازان مکتب کنش متقابل نمادین مطرح نموده اند، همانگونه که قبلا نیز گفتم؛ تفکر و خرد تنها در فرایند ارتباط بین فردی محقق می شود.
وقتی فردی از طریق زبان وکاربرد کلمات و زبان بدن تلاش می‌کند، معنایی را در ذهن مخاطب تداعی کند و مخاطب با گوش کردن فعال به گوینده تلاش می‌کند تا آن معنارا از طریق بازآفرینی کلمات و معنای آنها در ذهن خود درک کند،تفکر ایجاد می‌شود.
مهمترین نکته در ایجاد این فرایند، زمان لازم و کافی است.

یک فرایند بین فردی بدون صرف وقت کافی به طور صحیح و مطلوب ایجاد نمی شود. اثرات فرایند ارتباط بین فردی ناقص هم فاجعه آمیز است. توجه به اصل زمان و زمانبندی در بخش بندی فرایند ارتباط بین فردی وگفتگودر سطوح مختلف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است تا جایی که حتی در پاسخگویی تاکید می‌کنیم که هنگامی که در معرض سوالی قرار می گیرید،قبل از پاسخ دادن ۱۵ ثانیه سکوت کنید.

عجله دشمن ارتباطات است و می تواند، بهترین برنامه ریزی ها واستراتژی های ارتباطی را به خسران بکشاند. پس عجله با انتقال ناقص معنا نه تنها پویایی اندیشه و خرد را از بین می‌برد، بلکه باعث سوء تفاهم به عنوان ضد هنجاری خطرناک می شود و سرانجام چنین فرایند ناقصی، شایعه است.

فراموش نکنید که مهمترین اصل در فرایند ارتباطات، جامعیت است. پیام پردازش شده در ذهن همه مخاطبین باید یک معنا را تداعی نماید و پیام ناقص، باعث ایجاد برداشت‌های مختلف و متناقضی می‌شود که دراصول دانش ارتباطات قابل قبول نیست.

شاید بتوان گفت بخش قابل توجهی از جامعه ما دچار سوءتفاهم های ناشی ازانتقال پیام های ناقص و برداشتهای ناهمگون و متناقض منتج از پیام های ضعیفی است که در فرایندهای ارتباط بین فردی هر روزه به هر دلیل به طور جامع بیان و منتقل نشده است، می باشد.

جامعه برای توسعه نیازمند خرد جمعی و کارگروهی است و شرط اساسی برای شکل گیری این مهارت، آموزش مهارت های ارتباطی از بدو کودکی و توانمندسازی افراد جامعه در گفتگوی بین فردی و مهارتهای ارتباطی است که من تعبیر روابط عمومی زندگی را بر آن می گزارم.

ضعف جامعه در کاربرد مهارت های ارتباطی و دانش روابط عمومی زندگی باعث عدم شکل گیری خرد جمعی و کار گروهی به عنوان مهمترین مهارت توسعه اجتماعی می‌شود.

پیچیدگی های مسائل امروز و تخصصی شدن آنها حل آنها را بدون خرد جمعی و کار گروهی میسر نمی کند و لذا می توان به اهمیت توجه به فرایند گفت و گوی صحیح در ارتباط بین فردی مطلوب در فرایند توسعه پایدار پی برد. امری که سقراط، افلاطون و سوفسطاییان یونان به خوبی به آن واقف بوده و از آن بهره می بردند و باعث شکل گیری اولین دموکراسی تاریخ به محوریت آتن در یونان شدند.
202/

کد خبر: 33296

نویسنده: دکتر هادی زمانی

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0