3 مرداد 1401 - 10:00 ق.ظ

برای کشف حیات در مریخ باید زیرسطح آن را کاوش کرد

یک مطالعه تحقیقی دانشمندان ناسا حاکی از آن است که برای یافتن مدارک و شواهد حیات روی سیاره مریخ، کاوشگرها باید در زیرسطح این سیاره سرخ را کاوش کنند.

به نقل از پایگاه خبری اسپیس‌فلایت اینسایدر ( spaceflightinsider)، دانشمندان دریک آزمایش که توسط مرکز فضایی گودارد (Goddard) اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) انجام شد، نتیجه‌گیری کردند که آمینواسیدها (برخی اجزای اولیه لازم برای حیات ارگانیک) ممکن است در عمق حدود ۲ متری زیر سطح مریخ وجود داشته باشند.

این نتیجه گیری بدان معنا است که در آینده کاوشگرهای رباتیک و به احتمال زیاد انسانی در سیاره مریخ ممکن است مجبور به حفاری عمیق‌تر از گذشته برای یافتن سرنخ‌هایی از حیات در آن سیاره باشند.

توصیه دانشمندان؛ برای کشف حیات در مریخ باید زیرسطح آن را کاوش کرد

بنابر اعلام ناسا، دانشمندان این فرضیه را آزمایش کردند که سال ها قرار داشتن در معرض اشعه‌های کیهانی ناشی از شعله‌های خورشیدی یا حتی انفجار ستارگان، می‌توانسته تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر تجزیه آمینواسیدها در پروتئین‌های سازنده حیات داشته باشد.

این گروه تحقیقاتی چندین نوع آمینواسید را در سیلیس، سیلیس آبدار (hydrated silica) یا سیلس و پرکلرات (silica and perchlorate) مخلوط کردند تا شرایط موجود در خاک مریخ را شبیه‌سازی کنند و سپس این نمونه‌ها را در لوله‌های آزمایشی در شرایط خلاء قرار دادند تا شرایط هوایی مریخ را شبیه سازی کنند.

این نمونه‌ها همچنین در معرض دماهای شدید مشابه مریخ از حدود ۲۲ درجه تا منفی ۵۵ درجه سانتی‌گراد قرار داده شدند.

الکساندر پاولوف از دانشمندان مرکز فضایی گودارد ناسا گفت: نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که آمینواسیدها در سنگ‌های سطحی مریخ توسط اشعه‌های کیهانی نابود می‌شوند.

وی افزود: کاوشگرهای مریخ ماموریت‌های کنونی تا عمق حدود پنج سانتی‌متر حفاری می‌کنند. در این عمق تنها ۲۰ میلیون سال طول می‌کشد تا آمینواسیدها به طور کامل نابود شوند. افزودن پرکلرات و آب حتی موجب تسریع در نابودی آمینواسیدها می‌شود.

کد خبر: 118555

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0