1 اردیبهشت 1401 - 12:28 ق.ظ

ایده های نو روابط عمومی مبتنی بر راهکارهای آینده‌نگرانه، تسهیل گر، ارزان و ناب است

دکتر هادی زمانی فرضیه پرداز، محقق ، روزنامه نگار و نویسنده و متخصص علوم ارتباطات است که دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان را در سال 1396 با هدف توسعه پژوهش های کاربردی در علوم ارتباطات و رشد آموزش مهارت محور بنیان گذاشت.

.
به گزارش عصر اصفهان، او را شاید بتوان از محققان نسل نو ارتباطات به حساب آورد که دیدگاههای انتقادی و نوینی را در راستای توسعه این علوم مطرح کرده است. طرح فرضیه روابط عمومی زندگی ( روابط عمومی اثربخش و فراگیر) ، ابداع سبک خبرنویسی برید به عنوان اولین سبک خبرنویسی ایرانی و … از کارهای ارزشمند اوست. با وی که یکی از طراحان و مجریان اصلی جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی ایران است به گفت وگو نشستیم.
  • مهمترین ویژگی «جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی ایران» چیست؟
جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی ایران با هدف شناسایی و معرفی ایده های خلاق در فرآیندهای روابط عمومی و ارتباطات در راستای حل مشکلات و مسائل پیش رو و پیشبرد اهداف و یا همکاری سازمان یا شرکت و موسسه ذیربط برگزار می شود. آنچه که مسلم است روال معمول جشنواره های روابط عمومی ارزیابی عملکرد سازمان ها و مجموعه های شرکت کننده با یکدیگر است. حال آنکه در جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی ایران ملاک ارزیابی و مقایسه شرکت کنندگان مد نظر نیست بلکه هدف ترویج ارزش نوآوری و خلاقیت در ارائه راه های مطلوب توسعه محور می باشد. در حقیقت در این جشنواره هر عملکردی با خودش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  •  «ایده خلاقانه روابط عمومی»  را چگونه تعریف می کنید؟
ویکی پدیا خلاقیت یا آفرینندگی را توان ساختن یا خلق نمودن چیزی نو خواه راهکاری نو برای حل مشکل، یک روش یا نگاه نو و یا یک شیء یا فرم نو هنری تعریف می نماید. خلاقیت در حقیقت توانایی تولید ایده ها و راه حل های متعدد جدید و مناسب برای حل مشکلات و مسائل پیش روی است.
در حقیقت نگرش ارتباطی باعث خلق راهکارهای نو در حل مشکلات و مسایل پیش رو می شود.ایده هایی که قبلا به این شکل تجربه نشده است و طرح شان باعث تسریع در حل مشکلات می شود.
  • آقای دکتر لطفا توضیح بفرمایید این ایده ها چگونه تولید می شوند؟
وقتی با نگرش سیستمی و چند بعدی از زوایای مختلف موضوع را بررسی کنیم و جوانب اش را بسنجیم سپس بر اساس خردجمعی و کار گروهی با مشورت دست اندرکاران و متخصصان و در بارش افکار به بحث درمورد آن بپردازیم . آن وقت خواهیم توانست برای حل کردن آن مساله یا مشکل، ایده های نو مختلفی را طرح کنیم.
در ادامه ایده ها را پیش آزمون کنیم و اگر نتایج اولیه مطلوب بود آنرا در حل مشکل به کار می گیریم.آنچه که در کاربرد این فرآیند قابل تأمل است داشتن نگاهی نو و متفاوت و توجه ویژه به شیوه های جدید و راهکارهای نو در حل مشکل است.
  • لطفا برای روشن شدن موضوع مثال هایی رو ارایه کنید؟

ایده نو مبتنی بر راهکارهای آینده‌نگر تسهیل گر، ارزان و ناب است.

ایده پردازی نو برخی وقت ها آنقدر ساده و در دسترس است که متوجه آنها نیستیم مثل داستان مداد در فضانوردی.

زمانی که اولین فضانوردان پا به فضا گذاشتند به دلیل نبود جاذبه ،خودکار کارایی لازم را نداشت. امریکایی ها باصرف هزینه گزاف ،خودکار ویژه‌ای طراحی کردند که در همه شرایط قادر به نکارش بود اما روس ها از مداد استفاده کردند و به همین سادگی مشکل را حل کردند. زمانی اطراف بوشهر را بیابان های ماسته فرا گرفته بود یک مدیر خردمند با کاشتن گونه ای خاص از درختان باعث شکل گیری جنگلی زیبا و طبیعی شد. ما در ایران کیلومترها فیبر نوری و تجهیزات  و فناوری ارتباطی داریم . دهها مرکز ذخیره سازی داده و نقشه های GIS و اپلیکیشن های توانا اما با شهر هوشمند فاصله بسیار داریم . تنها راهکار تبدیل شدن ما به شهر هوشمند وجود ایده ای ارتباطی مبتنی بر درآمد زایی یکپارچه از شکل گیری شهر هوشمند است. ایده های که در آن تیر برق های اداره برق و تجهیزات مخابرات و سیاستگزاری استانداری و حاکمیت همگی در یکپارچه سازی آن نقش دارند

  • مهمترین ویژگی ایده های خلاقانه ارتباطی و روابط عمومی چیست؟
آنچه که در ایده پردازی ارتباطی و روابط عمومی مهم است حل مشکل به ساده ترین وجه، ارزان ترین بها و تسهیل شده ترین شکل ممکن است. چراکه فرایندهای روابط عمومی ناب باعث تسهیل گری، ارزان سازی و تصمیم سازی مطلوب در سازمان و جامعه می شوند.
  • هدف اصلی برگزاری جشنواره چیست؟
خلاقیت مهمترین و اساسی ترین اس قابلیت و توانایی انسان و بنیادی ترین عامل ایجاد ارزش است که در همه ابعاد در جوانب زندگی وی نقش کاملا حیاتی ایفا می کند. خلاقیت و نوآوری از بالاترین ویژگی های انسانی است، هر علوم، تولیدات، فناوری ها، صنایع، ابداعات و اختراعات، ادبیات، موسیقی، معماری و به طور کلی اساس انواع تمدن ها از ابتدا تا کنون و کلیه دستاوردهای بشری جلوه های گوناگون خلاقیت و نوآوری است. قطعا تمدن انسانی و زندگی بدون خلاقیت به رشد و توسعه دست نخواهد یافت.
 لذا تنها راه رشد سازمان به عنوان حلقه اتصال توسعه پایدار اجتماعی،  ترویج فرهنگ ایده پردازی ارتباطی و روابط عمومی است. ایده هایی برای گرفته از نگرشهای متفاوت و در راستای حل مشکلات سازمانی و مردم و به شیوه های ارزان تسهیل شده و در دسترس.
سازمان های نابی که فرهنگ خردجمعی و کارتیمی را در بستر خود نهادینه کنند و در حل مشکلات از ایده های و نگرش های ارزشمند کارکنان خود استفاده کنند هزینه های خود را کاهش داده و باعث رشد عملکردها و موفقیت سازمان در دستیابی به اهداف اش می شوند. همانگونه که رابرت مرتون در سطح تحلیل جامعه شناختی خود جامعه را به سه سطح کلان ( حکومت و سیاست)، میان برد اجتماعی یعنی سازمان و خرد اجتماعی یعنی تک تک افراد جامعه تقسیم بندی می کند که تحلیلی ارزشمند و نیکو است پس باید مدنظر قرار داد که حلقه اتصال حاکمیت به مردم در عصر جدید سازمان ها هستند و در حقیقت عملکرد مطلوب سازمانی باعث تعالی و توسعه پایدار می شود. و این نیز بدون تفکر روابط عمومی ناب محقق نخواهد شد. تفکری مبتنی بر گفتگوی آزاد و بدون واسطه ، مبادله مطلوب اطلاعات در همه سطوح سازمانی و خرد جمعی و کار گروهی
کد خبر: 114042

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0