11 شهریور 1402 - 11:12 ق.ظ

اورژانس اجتماعی ؛ ارایه خدمات تخصصی و در دسترس

در هرجامعه ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم وحل یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه هایی تدوین واجرا می شود. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. گرچه این برنامه هامی تواند حسب شرایط مختلف موجود در کشورها متفاوت باشد اما آنچه که مهم می باشد این است که بتوان مسایل و راهکارهی مناسب ، شناخته واجرا شوند.

اورژانس اجتماعی ؛ ارایه خدمات تخصصی و در دسترس

عصر اصفهان ، بهمن توکلی فرد

یکی از این برنامه ها در جمهوری اسلامی ایران ” برنامه اورژانس اجتماعی” است که حاصل فعالیت چندین ساله سازمان بهزیستی کشور در دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی است. که مهمترین ویژگی آن ارایه خدمات اجتماعی یعنی : تخصصی بودن ، به موقع بودن و در دسترس بودن مد نظر قرار گرفته تا از این طریق ارایه خدمات اجتماعی به مردم در بهزیستی محدود به زمان ومکان نگردد و رویکرد فعال جایگزین رویکرد غیر فعال شود و اجتماع محوری در برنامه ها عملیاتی شود .
عبدالرضا اسما عیلی معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان می گوید : برنامه های اورژانس اجتماعی چهار فعالیت می باشد که شامل :
1 – مرکز مداخله در بحران (مرکز اورژانس اجتماعی )
2- خط تلفن اورژانس اجتماعی یک ، دو ، سه ( 123 )
3- خدمات سیار اورژانس اجتماعی
4- پایگاه های خدمات اجتماعی در سکونت گاهای غیر رسمی و مناطق حاشیه نشین ” فعالیت مذکور به مراکز مثبت زندگی واگذارگردیده است”
وی در خصوص اینکه چه افرادی شامل دریافت خدمات می شوند ، اظهار داشت : * زوجین طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد
* زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی
* افرادی که قصد خودکشی دارندیا اقدام به خودکشی کرده اند.
* کودکان خیابانی
* همسران آرار دیده
* کودکان آزار دیده
* سالمندان آزار دیده
* معلولان آزار دیده
* مبتلایان به اختلال هویت جنسی
* دختران وپسران فراری از منزل

اسماعیلی گفت : مرکز اورژانس اجتماعی ، پس از پذیرش ، ارزیابی تخصصی واجتماعی ، روانشناختی ، بهداشتی ودرمانی ، حقوقی توسط تیم تخصصی که متشکل از مسئول مرکز ، مددکار اجتماعی ، روانشناس ، روانپزشک و مشاور حقوقی است فعالیت انجام سپس باتوجه به ارزیابی های صورت گرفته ومتناسب با نوع مشکل ، نیاز مراجع ، نسبت به ارایه خدمات تخصصی به افراد اقدام می گردد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: اغلب زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب‌های اجتماعی، کودکان خیابانی، کودکان مورد آزار قرار گرفته جسمی، جنسی، روحی و اغفال شده، زنان خشونت دیده و موارد مربوط به خودکشی هستند که به مراکز اورژانس اجتماعی پناه می‌آورند.
معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگارما اظهار کرد: در شهر اصفهان دو مرکز اورژانس اجتماعی و در شهرهای بهارستان، آران و بیدگل، کاشان، شاهین شهر، فریدونشهر، تیران و کرون، شهرضا، مبارکه، نجف اباد، برخوار، اردستان، نایین، خمینی شهر، سمیرم، فولادشهر، زرین شهر، گلپایگان و فلاورجان یک مرکز اورژانس اجتماعی درحال فعالیت هستند، در حال حاضر در ۱۹ شهر استان اصفهان مراکز اورژانس اجتماعی با حضور تیم‌های تخصصی روانشناسی و مددکاری فعالیت می‌کنند و ماهانه بین ۳۰ تا ۸۰ نفر به مراکز اورژانس اجتماعی معرفی می‌شوند و افراد تحت پوشش حمایت‌های تخصصی قرار می‌گیرند.
اسماعیلی افزود: در مراکز اورژانس اجتماعی افراد به صورت خود معرف، ارجاع از طریق مقام قضایی و مداخلات موردی تحت حمایت قرار می‌گیرند، اغلب زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب‌های اجتماعی، کودکان خیابانی، کودکان مورد آزار قرار گرفته جسمی، جنسی، روحی و اغفال شده، زنان خشونت دیده و موارد مربوط به خودکشی هستند که به مراکز اورژانس اجتماعی پناه می‌آورند.

اورژانس اجتماعی ؛ ارایه خدمات تخصصی و در دسترس

کد خبر: 137015

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0