6 خرداد 1402 - 8:25 ب.ظ

افراد مذهبی سبک زندگی متعادل‌تری دارند

غلامرضا نیکراهان، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران در نشست «طرح چالش‌های روزه در حیطه تن و روان» در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان گفت: در کتاب «روش شاد زیستن» آمده که به چند دلیل، سبک زندگی افراد مذهبی متفاوت است که ما به هشت مورد آنها اشاره می‌کنیم.

افراد مذهبی سبک زندگی متعادل‌تری دارند

نیکراهان افزود: اولا، طول عمر افراد مذهبی بیشتر است که یکی از دلایل آن دینداری‌ست. دوما، این افراد از زیر تیغ جراحی به‌ویژه جراحی قلب سالم‌تر بیرون می‌آیند و خود من در این زمینه تجربه دارم. سوما، افراد مذهبی شادترند؛ اگر در ماه یک بار به کلیسا بروید، امکان شاد توصیف کردن خودتان ۲۸ درصد است و اگر در هفته یک بار به کلیسا یا معبد یا مسجد بروید، ۴۷ درصد خود را فردی شاد توصیف می‌کنید.

وی درباره سبک زندگی متفاوت افراد مذهبی گفت: رفتارهای پرخطر مثل مصرف الکل یا مواد مخدر در افراد مذهبی کمتر است؛ افراد مذهبی در زندگی حضور یک تکیه‌گاه را احساس و کمتر احساس تنهایی می‌کنند و از طرف دیگر، سبک زندگی متعادل‌تری دارند. برای مثال، مجبورند برای عبادات صبحگاهی زود بیدار شوند و تحقیقات علمی نشان داده است که بیداری در صبح زود، افسردگی را کاهش می‌دهد. همچنین، افراد دیندار نمی‌توانند با اقوام خود قطع ارتباط کنند که این عامل در سلامتی روان مؤثر است.

نیکراهان بیان داشت: آمار طلاق و اختلافات زناشویی در گروه‌های مذهبی کمتر است؛ نتایج یک پژوهش ۶۶ هزار نفری که در ایالات متحده انجام شده، نشان می‌دهد که افراد مذهبی در مقایسه با غیرمذهبی‌ها زودتر ازدواج می‌کنند و رضایت بهتری در روابط خود با همسرشان دارند. همچنین سلامت جسمی در میان افراد مذهبی بیشتر است.

کد خبر: 133957

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0