14 تیر 1401 - 5:00 ب.ظ

اختصاص یکی از سالن‌های تئاتر شهر به عروسک‌ها

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران با اشاره به افزایش ۴۰۰ درصدی بودجه این جشنواره گفت: این رویداد در سه بخش شامل نمایش‌های صحنه‌ای ویژه مخاطب بزرگسال، نمایش‌های صحنه‌ای و مخاطب کودک، نوجوان و خانواده و همچنین نمایش‌های فضای باز برگزار می‌شود.

نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران سه‌شنبه – ١۴ تیر ماه- در سالن مشاهیر تئاتر شهر با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره برگزار شد.

هادی حجازی‌فر در ابتدای این نشست با اشاره به گاه‌شمار جشنواره بیان کرد: شروع ثبت نام  ۱۴ تیرماه خواهد بود و ۱۵ شهریور نمایش‌های برگزیده اعلام می‌شود.  از  ۲۲ تا ۳۰ مهرماه نیز شاهد برگزاری جشنواره خواهیم بود.

وی افزود: چهار سال است که روند تولید نمایش عروسکی به خاطر کرونا متوقف شده است و راه اندازی دوباره ان مقداری سخت است. به لحاظ بودجه ای که قرار است به تئاتر عروسکی اختصاص داده شود اتفاقات عجیب و غریبی افتاده است. بودجه جشنواره ۴۰۰ درصد افزایش داشته و خیلی ویژه دیده شده است. امیدوارم بقیه جشنواره‌ها اعتراض نکنند. این هزینه از بودجه تئاتر مصرف می‌شود و امیدوارم این پول دوباره به جیب تئاتر برگردد. چون تئاتر عروسکی توان و ظرفیت درامدزایی را دارد.

حجازی‌فر با اشاره به دو ویژگی فراخوان گفت: هر کارگردان با یک اثر یا بیش از یک اثر می‌تواند شرکت کند. همچنین کارهایی که از سه دوره قبل شرکت کرده بودند و خیلی دیده نشدند می‌توانند دوباره حضور داشته باشند.

دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران کمک هزینه تولید در بخش نمایش های صحنه ای را برای 15 نمایش پذیرفته شده در هر بخش جشنواره بین ۳۰ تا۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در بخش فضای باز نیز به 10 نمایش پذیرفته شده بین 20 تا 25 میلیون تومان کمک هزینه پرداخت خواهد شد. همچنین جشنواره به منظور حمایت از آثار پذیرفته نشده، برای ادامه فرایند تولید  با نظر هیات انتخاب به ۲۰ نمایش مبلغ ۵ میلیون تومان پرداخت می کند. کمک هزینه تولید نمایش ها، براساس نظر کارشناسی و باتوجه به معیارهایی همچون تعداد عروسک، دکور و… تخصیص خواهد یافت.

جایزه ویژه برای مؤسسات و شرکتهای دانش بنیان

به گفته حجازی فر برای هر ۳ بخش جشنواره در رشته های کارگردانی، نویسندگی، بازی دهندگی عروسک، طراحی و ساخت عروسک، صداپیشگی، طراحی و ساخت دکور و موسیقی هرکدام ۲ جایزه اهدا می شود. این دو جایزه شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان و همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان می‌شود. تومان باتوجه به نگاه ویژه جشنواره به طراحی و ساخت عروسک، دراین رشته در هر بخش ۳ جایزه اهدا خواهد شد.

وی افزود: جایزه دستاورد ویژه و جایزه ویژه هیات داوران نیز برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است. همچنین از طرحهای ارائه شده به صورت منفرد یا بکار گرفته شده در آثار جشنواره که باعث ارتقای نمایش عروسکی شوند با اهدای یک جایزه تحت عنوان جایزه ویژه برای مؤسسات و شرکتهای دانش بنیان تقدیر می‌شود.

حجازی فر تاریخ شروع بازبینی نمایش ها را 1 شهریور 1401 اعلام کرد و اظهار داشت: بزرگترین تهدید ما زمان کمی است که در اختیار داریم. با توجه به این موضوع مرحله بازخوانی متون را حذف کردیم و فقط بازبینی داریم.
نگرانم در مراسم شادپیمایی گوشی موبایل به سرقت رود

وی در پاسخ به سوالی درباره مراسم بزرگداشت تاکید کرد: حتما بزرگداشت خواهیم داشت چون یک وظیفه است. داریم مشورت می‌کنیم که ببینیم اولویت‌های ما چه کسانی هستند. بزرگترین بزرگداشت ما برای آقای دادشکر است که من خودم افتخار شاگردی ایشان را داشتم.

حجازی‌فر با اعلام این خبر که حتما مراسم شادپیمایی خواهیم داشت یادآور شد: در افتتاحیه و اختتامیه درگیر کردن عامه مردم با جشنواره را مد نظر قرار می‌دهیم. البته امنیت مردم باید تامین شود. امیدوارم تکلیف حریم تئاتر شهر یک بار برای همیشه مشخص شود. من از رسانه ها خواهش می کنم که این مطالبه گری را داشته باشید. چون واقعا مساله مهمی است. من نگرانم که در مراسم شادپیمایی گوشی موبایل یک خانواده به سرقت رود. این مساله از باشکوه برگزار شدن جشنواره برای من مهم تر است. البته برای این دو مراسم پیشنهادهای خوبی داریم که باید انتخاب کنیم.

نگران خالق‌ها هستم تا مخلوق‌ها

وی افزود: دراین جشنوراه من نگران خالق‌ها هستم تا مخلوق‌ها. تقاضا کاملا وجود دارد و برای ان محصول نداریم. من باور دارم  که تئاتر عروسکی به راحتی می‌تواند خودگردان باشد. نتیجه این جشنواره را در دوره‌های بعدی خواهیم دید. در دوره‌های گذشته حمایت ارشاد از بین رفت و روح خانواده عروسکی را از بین بردند. من باور دارم که 99 درصد کارهای عروسکی خوب متعلق به همین جشنوره ها هستند. همیشه می گویند کارها باید اول راهی اجرای عمومی و بعد جشنواره شود. اما ماجرای تئاتر عروسکی به خاطر هزینه هایش فرق می کند. امیدوارم بتوانیم انگیزه و امید را به خالقان عروسک‌ها برگردانیم.

این کارگردان درباره این که چه کشورهایی در جشنواره حضور خواهند داشت گفت: کارهایی که قرار است بیاید باید خوب باشد و فرفی نمی‌کند که از کدام کشور و کدام شهر بیاید. این پول از جیب مردم هزینه می‌شود و با کسی تعارف نداریم.

تئاتر فقط برای ارشاد نیست

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در ادامه جلسه بیان کرد: در نظر داریم یکی از سالن های تئاتر شهر را در اختیار تئاتر عروسکی قرار دهیم.

وی  با بیان این که تئاتر فقط برای ارشاد نیست افزود: من بارها و بارها در جلسات گفتم که جشنواره تئاتر یک رویداد شهری و متعلق به همه کسانی است که در تهران و ایران زندگی می کنند. انعکاس این جشنواره باید برای همه باشد. در نظر داریم که تولیدات نمایش عروسکی ما به استان‌ها هم اعزام شود و آنها هم استفاده کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: کمک هزینه ها و حمایت هایی که بعدا در حوزه تئاتر عروسکی خواهد شد برای تولید است. این جشنواره را به صورت ویژه دیدیم. شرایطی را فراهم کردیم که گروه ها بعد از جشنواره بتوانند اجرا داشته باشند. امیدواریم محصولی که از این جشنواره درمی‌آید، در طول یک سال روی صحنه رود.

کد خبر: 117649

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0