12 مهر 1401 - 7:00 ب.ظ

آیین بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران لغو شد

آیین بزرگداشت زنده‌یاد استاد علینقی وزیری پدر موسیقی نوین ایران که قرار بود روز پنجشنبه (۱۴ مهرماه) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شود، لغو شد.

آیین بزرگداشت زنده‌یاد استاد علینقی وزیری پدر موسیقی نوین ایران قرار بود به مناسبت یکصد و سی و ششمین زادروز این استاد برجسته موسیقی با حضور جمعی از اساتید و هنرمندان روز پنجشنبه (۱۴ مهرماه) ساعت ۱۷ در فرهنگسرای اندیشه برگزار شود که به دلیل شرایط موجود و وجود ناآرامی‌ها در کشور و شهر تهران لغو شد.

بهنام موحدان (پندار) تنها متولی آرامگاه استاد علینقی وزیری و برگزارکننده آیین بزرگداشت این استاد درباره لغو این برنامه اظهارداشت: برگزاری مراسم بزرگداشت استاد علینقی وزیری پدر موسیقی نوین ایران که قرار بود روز پنجشنبه (۱۴ مهرماه) در سالن همایش‌های فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برگزار شود متاسفانه به دستور اداره اماکن و روابط عمومی فرهنگسرا کنسل شد و به تاریخ و روز دیگری موکول شد که پس از مشخص شدن محل و زمان برگزاری به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی گفت: از سوی دیگر متاسفانه دامنه اغتشاشات و خرابکاری‌ها به بهشت زهرا(س) هم رسیده و گویا دوشنبه (۱۱ مهرماه) عده‌ای که ظاهرا با شخص من عناد و دشمنی دارند قصد تخریب آرامگاه کلنل وزیری را داشتند که جز شکستن شیشه‌های درب آرامگاه خوشبختانه نتوانستند وارد مقبره شده و آسیب جدی بزنند. اینجانب از این پیشامد و کنسل شدن مراسم به دلیل رفتارهای زشت هنجارشکنان و اخلالگران اجتماعی و عده‌ای اغتشاشگر بی‌هویت عمیقاً ناراحت و دل آزرده هستم.

استاد علینقی وزیری (نهم مهر ۱۲۶۵ – ۱۸ شهریور ۱۳۵۸) معروف به کلنل وزیری، از موسیقیدان برجسته و از پیشگامان آهنگسازی برای اجرای ارکستری موسیقی ایرانی بود. وی که به سبب سال‌ها خدمت در ارتش و رسیدن به درجه سرهنگی یا همان کلنلی، به کلنل وزیری مشهور شده بود، عاشق موسیقی بود و سرانجام بین نظامی‌گری و کار موسیقی، دومی را برگزید.

علینقی خان وزیری خدمت‌های مهمی به موسیقی ایران کرده است؛ از جمله اینکه نُت‌نویسی را در سنت موسیقی شفاهی و سینه به سینه ایرانی رواج داد. وی همچنین با تأسیس مدرسه عالی موسیقی و بعدها عهده‌داری مدیریت مدرسه موسیقی دولتی (مدرسه موزیک نظام)، کوشید نوازندگان و موسیقیدانان موسیقی ایرانی را با مبانی نظری موسیقی، اصول آهنگسازی و ارکستراسیون غربی آشنا کند. استادانِ روانشاد ابوالحسن خان صبا، روح‌الله خالقی، موسی معروفی و اسماعیل مهرتاش از مهمترین شاگردان علینقی خان وزیری بودند.

استاد وزیری در نوازندگی تار و آهنگسازی نیز بسیار چیره‌دست بود. «دخترک ژولیده»، «دو عاشق» و «سمفونی نفت» از معروف‌ترین آثار این موسیقیدان است.

کد خبر: 126119

نویسنده: احمد طبقچی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0