10 دی 1402 - 4:13 ب.ظ

به مناسبت آغاز نهمین سال انتشار عصر اصفهان

آسمان هشتم

مرحوم دکتر باستانی پاریزی کتابی دارد به نام هشت الهفت! خودشان نوشته‌اند که به علت علاقه عمومی به عدد هفت، ابتدا قصد داشتند که هفت عنوان کتاب با ذکر واژه هفت در نام آنها، منتشر نمایند. ولی کثرت مطالب، کار را به هشتمین کتاب رساند. ناچار این اسم را برای کتاب هشتم انتخاب کردند. ولی سپس خودشان افزوده‌اند که البته ممکن است مردم بروند و به کتابفروش بگویند: آقا کتاب هشلهف دارید؟! حالا خبر این است که عصر اصفهان امروز هشت ساله شد!

 

* نادر مجیدی آهی

ولی نگارنده فارغ از این شوخی استاد، از جناب سعدی مدد جستم که باب هشتم بوستان در شکر بر عافیت است و درگلستان باب هشتم در آداب صحبت است و دیدم که انتخاب این ابواب برای این روز، فالی خوش نشسته است.

اوراق سعدی را به جستجوی مناسبت حال، گشودم. در گلستان رسیدم به پند: خبری که دانی که دلی بیازارد، تو خاموش تا دیگری بیارد و اینکه مردمان را عیب نهانی پیدا مکن که مر ایشان را رسوا کنی و خود را بی اعتماد. دیدم که راه و روش گردانندگان جوان روزنامه عصر اصفهان، تاکنون بر همین سیاق بوده است. که عدم بازتاب ستایش و نکوهش های بجا و بیجا و بازنشر خوش خبری را شیوه نموده‌اند و با صبری شگفت، در گدار و گردنه صعب العبور روایتگری در حال گذرند.

صعب و صبر نوشتم. چون کیست که نداند کار در رسانه، این روزها با چه موانعی روبروست. از حجم بالای هزینه نشر و بهره پایین این کار چیزی نمی‌نویسم. ممکن است فورا حدس زده شود که مشکل اصلی ما در فضای عمومی رسانه و کثرت جمعیت رسانه گران(!) در این فضاست. ولی اینطور نیست.

نگارنده در این روز خوش برای عزیزانمان در عصر اصفهان، عجالتا و سربسته به این بسنده می‌کند که چون یک بخش عمده محتوای رسانه ها مدیران دولتی و مشی حکمرانی آنان است.  وجود این محتوا ضروری و واجب است. اما این سازوکار به شرط ها و شروطها کارساز و کارآمد است. شناخت رسانه و داشتن برنامه و بودجه لازم برای استفاده از رسانه، از جمله شروط آن است. هرچند انگیزه و نوع سخن گفتن این طبقه معمولا اینطور است که بقول سعدی گمان می کنند: اگر همچنان سر بخود در بریم، چه دانند مردم که دانشوریم!  لذا، چنان سخن می گویندکه دشمن بداند و دوست، که . . .!

در ایران عدد هشت یک تداعی با آستان امام هشتم(ع) دارد. میرمحمدامین شهرستانی، متخلص به روح‎الامین و مشهور به میرجمله. شاعر قرن یازدهم است و به شیوه مثنوی، اثری را تقدیم این آستان نموده است با این طلیعه:

شد چو این کاخ سربلند تمام           کردمش آسمان هشتم نام

این قطعه را خوش یمن یافته و با توسل به آن وجود نورانی(ع) در این آسمان هشتم، برای گردانندگان جوان عصر اصفهان و همکاران شان در بقیه مطبوعات استان، آرزوی موفقیت و سعادت می‌نمایم و از زبان بوستان سعدی، ستایش خداوند بخشنده را می‌گوییم که این نهال، تا امروز پاییده است. حیاتی که  به همت احمد طبقچی، ناصر بهروان، نرگس رضایی، بهمن توکلی، رضا سلمان منش، مریم رضایی، هاجر احمدی، روژین داودیان، زهرا شریف و . . . تحقق می‌یابد. با یادی ازجوان ناکام و هنرمند ازدست رفته‌ در این عرصه، سید مصطفی دیباجی.

 

 

 

کد خبر: 140800

نویسنده: : نادر مجیدی آهی

منبع: عصر اصفهان

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0