17 فروردین 1399 - 2:37 ب.ظ

گذر به تاریخ در دل جنگل های گیلان

قلعه رودخان یا قلعه حسامی، نام قلعه ای تاریخی و یکی از اماکن تاریخی بکر استان گیلان، دیار مبارز آزادیخواه، میرزا کوچک خان جنگلی است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، برخی از باستان شناسان، سده ساخت این قلعه شکفت انگیز را به دوران ساسانیان و مقارن با حمله اعراب به ایران نسبت می دهند. در ادامه قصد داریم تا این مکان تاریخی را به شما  معرفی کنیم.

دژ رودخان که با نام های همچون قلعه “حسامی” ، “سکسار” و “هزار پله” نیز شهرت دارد، در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در بخش مرکزی دهستان “گوراب پس” استان گیلان قرار دارد. این قلعه در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر ارتفاع از سطح دریا خودنمایی می کند و از آن به عنوان بزرگترین قلعه آجری ایران یاد می کنند.
قلعه رودخان ترکیبی از هوشمندی در معماری، ساختار دفاعی و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی است و به همین دلیل در تاریخ ۳۰ مرداد سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۵۴۹/۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

مشخصات قلعه رودخان
مساحت قلعه رودخان حدود ۲۲۳۰۰ متر مربع و محیط آن ۱۲۶۰ متر میباشد که توسط ۴۲ برج و بارو محاصره شده است. طول قلعه نیز حدود ۵۰۰ متر و عرض آن در نقاط مختلف متفاوت است. در ساخت و ساز این قلعه شگفت انگیز از صدها هزار قطعه آجری بهره برده شده است. در ساخت قلعه رودخان از مصالحی همچون آجر، سنگ لاشه، ساروج و گچ استفاده شده است. این بنای تاریخی از دو قسمت اصلی که یکی از آنها ارگ (محل زندگی حاکم) و قسمت دیگری که قورخانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) بوده، تشکیل شده است.

کد 300

کد خبر: 29802

منبع: وب سایت به پین

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0