23 بهمن 1402 - 4:00 ب.ظ

کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران در مورد اینکه آموزش و پرورش اساسی‌ترین رکن و پایه جامعه است، گفت: اگر جامعه‌ای به آموزش و پرورش توجه کند، نتیجه آن در همه سطوح، نهادها، ارگان‌ها و تک تک افراد جامعه اثرگذار خواهد بود و اگر بی‌توجهی صورت بگیرد، اثرات منفی آن روی مردم، سازمان‌ها و ارگان‌ها پدیدار خواهد بود و در حقیقت نبض جامعه توسط آموزش و پرورش تنظیم می‌شود.

کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان

ابراهیمی افزود: میزان توجه و اهتمام عمومی به آموزش و پرورش، آینده یک جامعه را نشان داده و تضمین می‌کند و بی‌توجهی به این ارگان مهم جامعه را به چالش می‌کشد و اگر جامعه‌ای می‌خواهد که آسیب اجتماعی نداشته باشد، باید روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند‌.

  • با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم، افزود: ما در کل کشور حدود شانزده میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز داریم و از این تعداد، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در پنج هزار و ۷۰۰ مدرسه استان مشغول تحصیل هستند و با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم.

ابراهیمی با بیان اینکه استان اصفهان به همراه ۵ استان دیگر بیشترین کمبود نیروی انسانی را دارند، افزود: نیروی انسانی پایه و اساس هر سازمانی است اما در آموزش و پرورش و به طور کلی نظام آموزش، کمبود نیروی انسانی فاجعه‌آفرین خواهد بود و  حتی اگر هزار برابر امروز بودجه داشته باشیم، وقتی نیروی کارآمد نداشته باشیم به اهداف‌مان نخواهیم رسید.

  • ورود بیش از ۳۰ هزار نفر به دانشگاه فرهنگیان در سال گذشته

مدیرکل آموزش و  پرورش استان دانشگاه از ورود بیش از ۳۰ هزار نفر به دانشگاه فرهنگیان در سال جاری خبر داد و گفت: از این میزان تعداد ورودی‌های استان اصفهان حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر است؛ در دوره‌ای میزان وردی داشنگاه فرهنگیان در کل کشور را به ۳ هزار نفر رسانده بودند و ماحصل آن سیاست، کاهش شدید نیروی انسانی بود؛ آموزش و پرورش در دهه شصت ورودی زیادی داشت که بخشی از آنها بازنشست شده و بخش دیگر در شرف بازنشستگی هستند و کمبود نیروی انسانی یک چاله و خلاء بزرگ را ایجاد می‌کند. اما در دو سال اخیر اقدامات خوبی برای کاهش این کمبود صورت گرفته و ما سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر و امسال نزدیک به ۷۰ هزار نفر به بدنه آموزش و پرورش وارد خواهند شد.

ابراهیمی اظهار داشت: با مشارکت دولت و خیرین روزانه بین دو و ۳ دهم تا دو و نیم کلاس وارد مدار استفاده می‌شود و افزود: در این مدت ده‌ها پروژه نیمه‌تمام به بهره‌برداری رسیده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است؛ ما با کمبود تجهیزات زیادی مواجه هستیم اما طی دو سال گذشته تجهیزات خوبی به مداررس به ویژه هنرستان‌ها تزریق شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه توسعه ششم توزیع متوازن رشته‌ای_شاخه‌ای باید ۵۰ درصد فنی‌حرفه‌ای و ۵۰ درصد نظری باشد که تاکنون محقق نشده، افزود: با پایان برنامه توسعه ششم، میزان توزیع متوازن رشته‌ای_شاخه‌ای در کل کشور حدود ۳۷ درصد رعایت شد که این میزان در اصفهان حدود ۴۲ و شش دهم درصد بود و الان این عدد طی دو سال اخیر به ۴۷ و شش دهم درصد رسیده و این پیشرفت طی دو سال بی‌نظیر است و اگر به ۵۰ درصد برسیم، تازه به برنامه ششم دست پیدا کرده‌ایم و همچنان عقب خواهیم بود.

کد خبر: 142287

نویسنده: : بهاره کلوندی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0