3 مرداد 1402 - 1:21 ب.ظ

پت و مت چطور ساخته شدند؟

هر قدم یک عکس

«پت و مت» چطور ساخته شدند؟

در پویانمایی خمیری، اشیای صحنه از خمیرهای انعطاف‌پذیر ساخته می‌شود. این قابلیت به سازنده کمک‌می‌کند تا با کمی تغییر شکل خمیر، بتواند حالت‌های مختلفی در شخصیت و صحنه ایجادکند و سرعت کار را بالاببرد. البته بعضی وقت‌ها اجزای پس‌زمینه یا مجسمه‌های بلند به یک اسکلت فلزی متحرک نیاز دارند تا بتوانند خوب بایستند و در طول ساخت پویانمایی بدون تغییر باقی بمانند. عروسک‌ها و اجزای صحنه پویانمایی بدون استفاده از نخ یا میله و از طریق دست حرکت داده‌می‌شوند. تکنیک کار هم تک فریم است. یعنی عروسک‌گردان‌ها برای راه‌رفتن عروسک‌ها، یک حرکت کوچک به دست و پا می‌دهند، یک عکس می‌گیرند، دوباره پا را کمی جلوتر می‌آورند و باز عکس‌می‌گیرند و آن‌قدر این کار را ادامه‌می‌دهند تا حرکت راه‌رفتن به وجود بیاید. تکنیک ساخت «پت و مت» همین است.

هر قسمت 10هزار و 80 فریم!

«پت» همان عروسکی ا‌ست که لباس زرد پوشیده و کلاه ساده‌ای روی سر دارد. چهره او کمی گرد است. دوست و همسایه او «مت» لباس قرمز پوشیده، کلاهی منگوله‌دار دارد و صورتش کشیده‌تر از دوستش پت است. آن‌ها با وجود این که اصلا حرف‌نمی‌زنند، حرکات خاصی دارند که احساس‌شان را نشان‌می‌دهد. برای مثال هر وقت کار اشتباهی از آن‌ها سرمی‌زند، پس سرشان را می‌خارانند یا هر وقت به فکر و ایده جدیدی می‌رسند دست‌شان را به شکل خاصی تکان‌می‌دهند و بعد از تمام شدن هر پروژه در حالی که از نتیجه راضی ‌هستند، دست‌هایشان را به هم‌می‌زنند. روش‌های آن‌ها عجیب، مبتکرانه و گاهی آموزشی است و دید حل مسئله آن‌ها گاهی لذت‌بخش و گاهی اعصاب‌خردکن است. جالب این که در این پویانمایی آن‌ها دایم در حال فعالیت و رفت‌و‌آمد هستند. هر قسمت پویانمایی پت و مت 7 دقیقه است و برای هر قسمت 10هزار و 80 فریم گرفته شده‌است؛ یعنی برای هر ثانیه 24فریم. چیزی نزدیک به فیلم برداری یک فیلم واقعی.

چیزهایی که درباره «پسر شجاع» نمی دانیم

استودیویی به اندازه یک میز

عروسک های پت و مت در دنیای واقعی به اندازه حدودا یک کف دست هستند، طراحی سرشان بسیار ساده و شبیه تخم مرغ بوده و همچنین ۴ انگشت دارند. استودیوی «پت و مت» به اندازه یک میز متوسط است، بیشتر وسایلی که شخصیت‌ها از آن‌ها استفاده‌می‌کنند دست‌ساز است و فقط بعضی وسایل پیچیده مانند ماشین قرمز توسط افراد حرفه‌ای ساخته‌شده. در ایران در کنار کارهایی که به انواع سبک‌های استاپ‌موشن ساخته شده، «برکه دوستی» و «ماجرای نرم نرمو» به سبک پویانمایی‌های خمیری ساخته شده‎ است. این دو پویانمایی در چندین قسمت 10دقیقه‌ای در دهه 70 ساخته و روانه آنتن شدند.

کد خبر: 135866

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0