27 دی 1402 - 4:00 ب.ظ

گفت وگوی عصراصفهان با رئیس سازمان بسیج رسانه استان اصفهان:

وظیفه بسیج رسانه یک هماهنگ کننده بین رسانه‌هاست

در اولین روز از ماه رجب و هفته بسیج رسانه، گفت وگویی داشتیم با محسن شکیب فر رئیس سازمان بسیج رسانه استان اصفهان که با شکیبایی پذیرای سؤالات ما، از چگونگی شکل گیری بسیج رسانه، جشنواره ابوذر، دوره های توانمند سازی و جام رسانه امید، بودند.

وظیفه بسیج رسانه یک هماهنگ کننده بین رسانه‌هاست
  • علت نام گذاری بسیج

محسن شکیب فر در مورد چرایی انتخاب و فلسفه نامگذاری هفته بسیج گفت: ما یک هفته بسیج مستضعفان داریم که آن ۵ آذر است و ابتکار حضرت امام (ره) بود و بعضی که دلی صحبت می‌کنند، می‌گویند حتی امام بسیج را اختراع و ابداع کردند و این روز را روز بسیج نامیدند که برکاتش همچنان به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌رسد. مقام معظم رهبری در مورد بسیجی می‌ فرمایند: هر ایرانی که در کشور عزیز ایران زندگی می‌کند و زحمت می‌کشد و به مردم خدمت رسانی می‌کند و به اصطلاح یک کارت ملی و شماره ملی دارد این فرد بسیجی است ولی به شرط اینکه به مردم خدمت رسانی کند و کارش را خوب انجام دهد.

اقشار مختلف همه اینها بسیج می‌شوند و بسیج معنای عام و گسترده‌ای دارد یعنی خدمت رساندن، هم به جامعه خودشان و حتی فراتر از آن ، که حضرت امام دنبالش بودند و تا حدود زیادی هم ما در محور مقاومت شاهدش هستیم که فرامرزی است و در کشورهای دیگر هم در حال اجرا است و حضرت آقا در سخنرانی اخیرشان فرمودند: راهپیمایی ۲۰۰ هزار نفری و ۵۰۰ هزار نفری در لندن حتماً کار بسیج بوده است این معنای عام بسیج است به عنوان بسیج مستضعفان.

ولی در مباحث مربوط به رسانه یک تاریخ ۱۷ مرداد داریم که تاریخ شهادت خبرنگار محمود صارمی است که به اتفاق چند نفر از دوستانشان که آنها هم خبرنگار بودند در پاکستان مشغول فعالیت‌های رسانه‌ای و خبرنگاری بودند و این‌ها به شهادت رسیدند ۱۷ مرداد شد روز خبرنگار و این در تقویم رسمی ما ثبت شده است. یک تاریخ دیگر هم داریم ۲۱ دی ماه که سالروز شهادت غلامرضا رهبر است و ایشان هم خبرنگار شهید بوده و در عملیات کربلای ۵ در دفاع مقدس در سال ۶۵ به شهادت رسیدند که در حال پیگیری است تا این تاریخ هم به مناسبت‌های تقویم اضافه شود البته در مناسبت‌های کاری است ولی به مناسبت‌های تقویم همچنان اضافه نشده که انجام خواهد شد.

  • فعالیت های بسیج رسانه

وظیفه حکمی ما در بحث رسانه استان همدلی و همراهی و یک هماهنگ کنندگی، بین رسانه‌ها است که در سطح استان و شهرهای استان کار می‌کنند، سعی می‌کنیم اردوهای راهیان نور، اردوهای تفریحی و مسابقات ورزشی، بازدیدهای علمی، دوره‌های توانمندسازی که جدیداً از آن به راهیان پیشرفت تعبیر می‌شود در نقاط مختلف شهر برای ایشان انجام دهیم که این همدلی و همبستگی بین دوستان به وجود بیاید و اگر اختلاف و بحثی بین دوستان باشد از طریق پیشکسوتان و بزرگان این صنف بررسی و حل شود.

در بحث جدید که البته از قبل هم بوده هیئت منصفه مطبوعات است که اگر احتمالاً مشکلی برای یکی از رسانه‌ها به وجود آید و البته اخیراً برای یکی از دوستان پیش آمده بود؛ که یک شکایتی از جانب اورژانس از یکی از رسانه‌ها شده بود، دوستان همفکر شدند و با کمک قاضی و هیئت منصفه، آن فرد رسانه‌ای تبرئه شد.

  • همه رسانه ای ها عضو بسیج رسانه هستند

افرادی داریم که کارهای درون سازمانی را انجام می‌دهند و ۲۱ قشر هم داریم که امور بیرون سازمانی را انجام می‌دهند مثل بسیج مداحان، بسیج هنرمندان ، بسیج ورزشکاران، اقشاری که متخصصان هستند و با متخصصان کف جامعه هم در ارتباط هستند؛ یکی از این اقشار هم مربوط به بسیج رسانه است و همانگونه که اشاره کردم همه افرادی که در کشور ایران زندگی می‌کنند و روحیه همدلی و همکاری دارند برای همه ما این افراد بسیجی هستند.

اما افرادی که به صورت رسمی عضو بسیج باشند زیر پوشش بسیج می‌روند و خدماتی را دریافت می‌کنند که چون ارائه این خدمات سیستمی است و گزارش عملکرد ارائه می‌شود باید عضو رسمی بسیج باشند که بتوانند از خدمات و پوشش بیمه‌های بسیج استفاده کنند ولی اگر افراد نخواهند عضو رسمی بسیج باشند فعالیت برای این افراد امکان‌پذیر است.البنه خدمات و پوشش راه‌هایی را هم که برای ما مقدور باشد انجام می‌دهیم اما یک سری از خدمات چون سامانه‌ای است فقط محدود به اعضای رسمی بسیج می‌شود.

سعی کردیم تا الان که تقریباً دو سال است و در خدمت دوستان هستیم به هر حال از میزان ظرفیت‌هایی که بوده و به اندازه وسعمان کارهایی که توانستیم ،انجام دادیم و بیشتر سعی کردیم در زمینه همدلی به دوستان کمک بدهیم.

دو مسابقه ورزشی برای خواهران و برادران داشتیم که سال گذشته بود و امسال هم به مناسبت روز زن مسابقات ورزشی خواهران را گذاشتیم و برای برادران هم یک مسابقه برای روز مرد برگزار خواهد شد. دوره‌های توانمندسازی داشتیم که از اساتید خوبی استفاده کردیم بحث اصلی ما بحث آموزش سواد رسانه است که در استان اصفهان اساتید خوبی هستند و این کارِ آموزش را انجام می‌دهند و ما بیشتر این آموزش را به سمت شهرستان‌ها بردیم آن هم شهرستان‌های محروم مثل تیران کرون،فریدن و چادگان حدود ۱۵۰۰ نفر را با استاد کمال که خود ایشان دست به قلم هستند آموزش دادیم ابتدا با روابط عمومی شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها از طریق کانون بسیج رسانه، کلاس می‌گذاریم و بعد هم بیشتر برای اولیاء دانش آموزان کلاس گذاشته می‌شود.

  • دوره‌های توانمندسازی

ما همه اقشارمان باید دوره آموزشی بگذرانند و متولی آموزش هم در خود سپاه استان معاونت علوم تربیتی و آموزش است که به معاونت آموزش واگذار می‌کند و معاونت آموزش هم سرفصل‌های خودشان را آموزش می‌دهند ولی بسیج رسانه از معاونت آموزش درخواست کرده که اعتبار بگیرد و سرفصل‌ها را خود بسیج رسانه در زمینه رسانه و آموزش رسانه ارائه می‌دهد. یک دوره صبح تا ظهر برگزار می‌شود و یک گواهی آموزش نیز داده می‌شود.

  • جشنواره ابوذر  امسال با محورهای جدید

جشنواره ابوذر یک جشنواره تخصصی رسانه است که در سال ۱۴۰۲ نهمین جشنواره در استان اصفهان برگزار می‌شود استان‌هایی که از اول بسیج رسانه در آنها تأسیس شده امسال نهمین جشنواره را برگزار می‌کنند ولی استان‌هایی را هم داریم که پنجمین، ششمین و هفتمین جشنواره در آنها برگزار می‌شود جشنواره ابوذر یک سری محورهای سراسری و کشوری دارد که از تهران ابلاغ می‌شود و ثابت است که در زمینه سبک زندگی ایرانی اسلامی، جهاد تبیین، فرزند آوری دستاوردهای ایرانی اسلامی پیوند رسانه و صنعت که تقریباً ثابت است هر ساله برگزار می‌شود و آثار هم ارسال می‌شود اما امسال به صورت ابتکاری ما یک سری محورهای استانی که به استان اصفهان مربوط می‌شود به این جشنواره اضافه کردیم البته پارسال در هیئت اندیشه ورز تصویب شد ولی امسال به صورت جدی‌تر دنبال کردیم و در پوستر هم آوردیم و امسال دومین کنگره ملی ۲۴۰۰ شهید استان اصفهان در حال پیگیری و انجام است اولین کنگره ملی ۲۴۰۰ شهید استان اصفهان سال ۷۵ برگزار شده است و الان که حدود ۲۵ سال می‌گذرد دومین کنگره برگزار می‌شود که خیلی گسترده است و بسیج رسانه هم در آنجا مسئولیت دبیری کمیته رسانه و ارتباطات کنگره دارد و ریاستش با مدیر کل صدا و سیمای استان می‌باشد . برای همین یکی از محورهای استانی جشنواره را کنگره ملی ۲۴۰۰۰ شهید استان گذاشتیم تا افرادی که می‌خواهند، بتوانند آثاری در این زمینه ارسال کنند.

علاوه بر این ۲۵ آبان، افتخار اصفهان که در تقویم، روز مردم اصفهان است را اضافه کردیم محور دیگر اصفهان برخوردار، واقعیت یا خیال چون استان اصفهان یک استان برخورداری در کشور شناخته شده است و به همین خاطر در مدیریت‌های کشوری کمتر به آن توجه می‌شود. در این محور اصفهان برخوردار، واقعیت یا خیال؛ مشکل آب اصفهان را به دوستان رسانه‌ای گفتیم در یک جلسه‌ای معاونت سیاسی امنیتی گفتند در بحث مشکل آب فقط گلایه نکنید راهکار علمی هم دارید ارائه دهید که ما این محورها را در جشنواره اضافه کردیم که در آن قالب‌های ۹گانه دوستان بتوانند آثارشان را ارسال کنند و بتوانیم یک مطالبه‌گری در بحث آب اصفهان انجام دهیم غیر از این محورها برای جشنواره امسال یک تغییرات دیگر هم دادیم تا دوستان به غیر این موضوعات برای ارسال موضوعات دستشان باز باشد.

  • تغییر محورهای جشنوار نسبت به فراخور اصفهان

اگر ما بخواهیم خوب جشنواره را برگزار کنیم جزئیات و ریزه کاری‌هایی دارد که بیشتر به آخر جشنواره برمی‌گردد که بحث سالن، مجری  و اختتامیه و لیست لوح‌ها و جوایز است و هزینه‌هایی که سازمان به ما می‌دهد نمکی به آش ما می‌زند. استان‌های دیگر به خاطر بحث اعتبارات و هزینه‌ها یک ترفندی زده بودند مثلاً ۵ تا محور اضافه کرده بودند ولی محورها را به سمت صنعت برده بودند؛ ذوب، فولاد ،عسلویه، پتروپالایش… به عنوان پیوند رسانه و صنعت ولی اسم صنعت را هم در محور استانشان آورده بودند و سراغ آن صنایع رفته بودند و از آن صنایع به عنوان پشتیبان استفاده کرده بودند که در بحث جوایز و سایر هزینه‌ها با آنها کمک شده بود.

به نظر من استان‌ها که صنایع را به عنوان پشتیبان برای برگزاری جشنواره آورده بودند، ایرادی ندارد ولی خودم فکر می‌کنم که این امکان وجود دارد که عمده آثار به سمت این صنایع برود و بعد ذهنشان کانالیزه شود که فقط آثار این‌ها را بدهند و البته یک جاهایی داریم مانند اداره کل فرهنگ که اگرواقعاً بخواهد به ما کمک کند،می‌تواند کمک کند و یا مثلاً شهرداری‌ در مسئولیت اجتماعی که به عهده دارد اگر درست کمک کند مشکل ما مرتفع می‌شود و ما هم دوست داریم که جوایز خوبی به دوستان بدهیم و مابقی را می‌شود با کمک و همیاری‌های فراهم کرد ولی در بحث هدایا مشکل داریم که البته خدا می‌رساند با این روش و رفتن به سمت خاص و صنایع مشکلاتی ایجاد خواهد شد و سیستم از حالت عادی خارج می‌شود.

  • استقبال از جشنواره امسال

با مشورت‌هایی که انجام دادیم پارسال یک مقدار بحث را آزاد گذاشتیم، باز امسال که دیدیم دوستان تماس می‌گیرند با یکی از خبرگزاری ها هماهنگ شدیم و یک دبیر علمی ازآن خبرگزاری کار را پیگیری می‌کند چون ارتباطشان با بقیه رسانه‌ها بهتر است و به همین دلیل استقبال بهتر می‌باشد. در بحث ارسال آثار به شرکت کننده تا آخر دی ماه فرصت دادیم که آثارشان را بدهند و یکی دو هفته هم داوران آثار را داوری می‌کنند فصل برگزاری آن زمستان است ولی امسال با توجه به اینکه بحث انتخابات را هم داریم زودتر می‌خواهیم برگزار کنیم چون می‌خواهیم چند تا منتخب کشوری هم داشته باشیم زیرا جشنواره ابوذر غیر از مدل استانی‌اش در بخش‌های مختلف رتبه‌های برتر را در کشور دعوت می‌کند یک اختتامیه مفصل در سالن اجلاس سران یا مانند پارسال در لانه جاسوسی برگزارخواهد شد و حیف است که اصفهان آثار برگزیده نداشته باشد بنابراین باید زودتر به جمع‌بندی برسد تا آثار خوبش را بارگذاری کنیم تا بتوانند حداقل چند رتبه در سطح کشور بیاورند. پارسال فقط در بخش عکس منتخب داشتیم و امسال امیدواریم در بخش‌های مختلف برگزیده داشته باشیم.

  • استان‌های که این جشنواره را برای امسال برگزار کردند

تقریبا 10-12 تا از استان‌ها برگزار کردند ولی نیمی بیشتر هنوز برگزار نکردند چون فصل برگزاری در زمستان است ولی به خاطر بحث انتخابات یک مقدار زودتر برگزار می‌شود و تا آخر دی فرصت ارسال آثار را داریم یک هفته تا دو هفته هم داوری می‌شود. و آثار باید در رسانه‌های رسمی استان از اول امسال تا الان آثارشان منتشر شده باشد.

  • جام رسانه امید

یک جام رسانه امید هم به برنامه‌های ما اضافه شده است که سازمان ابلاغ کرده است و باید همزمان با جشنواره ابوذر برگزار شود .

جام رسانه امید که از اواخر دی ماه تبلیغش شروع می‌شود و به احتمال زیاد این جشنواره در روز پنجشنبه اول ماه رجب ، شب لیلة الرغائب است یا روز دوشنبه میلاد حضرت امام جواد علیه السلام است برگزار می‌شود.

افرادی که در جشنواره جام رسانه امید شرکت می‌کنند ۲۴ ساعت در قالب تیم‌های ۳ تا ۵ نفره در محلی قرار می‌گیرند و بر سر میزهای جداگانه می‌نشینند و از طریق گوشی،تبلت، لپ تاپ و هر وسیله‌ای که با نت کار می‌کند؛ اتفاقات خوب صنعتی، علمی، ورزشی، قرآنی و…که از اول امسال در اصفهان روی داده است در صفحه‌های مختلف مجازی انتشار می‌دهند این اطلاعات بر روی سیستم لپ تاپ و گوشی قبل از ورود به مسابقه جمع آوری می‌شود و  والبته می توانند رویدادهای خوب را به صورت لحظه و آنلاین نیز انتشار دهند بعد یک سنجشگر به عنوان داور، میزان انتشارش را بررسی می‌کند و دیده شدن‌ها، سنجیده می‌شود و به یک یا دو تیم منتخب یک سری هدایا به آنها داده می‌شود منتخب کشوری هم دارد که این انتشارات در صفحه‌های مختلف داخلی و خارجی است و یک جاهایی با امکانات لازم برایشان فراهم می‌شود و ۲۴ ساعت با هم مسابقه می‌دهند.

برای الگو و کلمات کلیدی خاص در حال برنامه‌ریزی هستیم ولی هشتگ دارد هشتگ اصلی آن #ایران قوی #مباحث امید هست این جشنواره اولین بار است که در سراسر ایران برگزار می‌شود.و رده سنی آن  می‌تواند رده جوان و نوجوان و یا حتی مسن باشد که خودش یک اعتبار است.

قالب آن آتش به اختیار و در همه موضوعات است و منحصر به یک گروه و موضوع نیست و البته باید صدا و سیما هم کار کند واخبار را پشتیبانی و انتشار دهد.داوری این کار با خود استان‌ها است که بیشتر، سنجشگر میزان انتشار را می‌سنجد.

با جام رسانه امید اتفاقات خوبی که افتاده است، اطلاع رسانی می‌شود و می‌تواند یک شور و نشاطی در مردم ایجاد کند.

وظیفه بسیج رسانه یک هماهنگ کننده بین رسانه‌هاست

کد خبر: 141420

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0