18 بهمن 1400 - 9:39 ق.ظ

مقاله

هنر هنرمندان اصفهانی درموزه ملی هنرهای اصفهان

اصفهان مهد هنراست؛ درخشش هنر فاخر اصفهان همواره زبانزد عام و خاص بوده است.   

عصر اصفهان، رضاسلمان منش/اصفهان همراه با داشتن مردمی صمیمی و خونگرم، آنقدر زیبا ومنحصر به فرد است که اگر هیچ هنری اعم از معماری وصنایع دستی هم در آن نبود، به قدر کافی جاذبه هایی داشت که گردشگران را در بدو ورود، شیفته و محو تماشای خود می کرد؛ این شهر دارای استعدادهای آشکار و پنهان در زمینه های مختلف هنری است؛ وجود آثار ارزشمند هنری بجای مانده از قدیم ، دلیل بر این مدعاست، آثاری که  بسیاری از آن، حتی هنوز برای اهالی آن و هم میهمانمان شناخته شده نیست! و سراغ  بعضی از آنها را در موزه های مهم جهان باید گرفت. بنابر این  وجود یک موزه هنری جامع و فراگیر در این شهر باستانی بسیار احساس می شد.

در حال حاضر بیش از 55 هزار موزه در 220 کشور جهان وجود دارد که هرکدام به‌صورت تخصصی به موضوع ویژه‌ای پرداخته‌اند؛ بخش زیادی از آنها موزه های هنری هستند.

موزه ملی هنرهای اصفهان جدیدترین عضو خانواده بزرگ هنری نصف‌جهان است که هنر هنرمندان اصفهانی را از ۱۰ هزار سال پیش تاکنون به نمایش گذاشته است. این موزه در چند بخش پیش از تاریخ، مس سنگی، دوران شکوفایی اصفهان، هنرهای اصفهان و بخش مدرن تشکیل شده است.در این موزه آثاری شامل اشیای سفالی و فلزی، نقاشی، کتاب آرایی، منسوجات و جنگ‌افزار از دوره پارینه‌سنگی و نوسنگی متعلق به ۵۰ هزار سال قبل به نمایش درآمده است.

این موزه که نمایشی از هنرهای مردم اصفهان از هزاره‌های پیش از تاریخ تا عصر حاضر است، ۳۰۰ اثر تاریخی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. علاوه بر این موارد اشیایی تاریخی و هنری شامل زیورآلات و آرایه‌های دوره مس‌سنگی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد در وسعت بیش از ۲۸۰۰ مترمربع در این مجموعه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه ملی هنرهای اصفهان توسط سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و استاندار اصفهان  به صورت رسمی افتتاح شد. فتاح در افتتاحیه این موزه می گویدخوشحالم که در روز مبارکی به اصفهان آمدیم روز سوم دهه فجر و روز میلاد امام باقر (ع) هم است ضمن اینکه در این روز مبارک زاینده رود نیز بازگشایی شده و خداوند به ما لطف کرده که بیاییم یک کار فاخر هنری را در شهر اصفهان افتتاح کنیم.

این موزه متعلق به همه مردم اهل هنر ایران و دنیاست و هنر اصفهان را نشان می‌دهد، برای مرمت و احداث این موزه زحمت بسیاری کشیده شده و این موزه به زیبایی‌های اصفهان اضافه می‌کند؛ افتخار ما این است که به زیبایی اصفهان یکی اضافه کردیم این موزه برای اصفهان لازم بود و سعی می‌کنیم که بیش از این نیز اضافه کنیم، در بنیاد مستضعفان آمادگی توجه بیشتر به آثار و بناهای هنری و احیا آن‌ها را داریم.

در طول زمان نگهداری و رسیدگی مناسبی از ابن بنا نشده و  درحال از بین رفتن بود در بنیاد مستضعفان به داد این بنا رسیدیم و این بنا را از استفاده اداری و غیر لازم خارج کردیم، این بنا اصیل در یک منطقه ریشه دار به نام عباس آباد اصفهان قرار گرفته است. البته بسیاری دیگر از این دست ساختمان‌های تاریخی در آستانه نابودی است و بودجه دولتی برای کار مرمت و احیا کفایت نمی‌کند.

این بنا در دو مرحله با هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان مرمت و مقاوم سازی شده است، پس از اینکه از مقاومت بنا اطمینان حاصل شد، تبدیل به موزه گشت، آثار این موزه از خزانه بنیاد جمع آوری، احیا و امروز به سه زبان در این موزه به نمایش درآمده است.

این موزه هنر ایران و ایرانی را به رخ می‌کشد. قدمت بنا حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال است و ترکیبی از معماری دوره آخر قاجار و دوره پهلوی اول را می‌شود در این بنا مشاهده کرد. برای برخی از آثار قیمت نمی‌شود گذاشت و یقین دارم مردم ایران و دنیا برای بازدید از این موزه‌ها اقدام می‌کنند.

این موزه تاریخ اصفهان و ایران را روایت می‌کند، قدمت برخی از آثار این موزه به ۱۰ هزار سال می‌رسد و هنر مردم از آن زمان تا الان در اینجا قرار گرفته است، این نشان می‌داد سرزمین ما سرزمین هنرمندان است واقعا این همه زیبایی انسان را بهت‌زده می‌کند.

حدود ۴۰۰ اثر در موزه اصفهان به نمایش گذاشته شده و قانون موزه‌ها این است که باید دو سوم آثار نمایشی در خزانه موجود باشد، این در حالی است که خزانه بنیاد مستضعفان فراتر از این اعداد بوده و باید موزه‌های جدید افتتاح شود. درباره هزینه‌ای که برای احیا و ایجاد موزه ملی هنرهای اصفهان شده، عدد زیادی نیست و آنقدر ناچیز است که صلاح نمی‌دانم آن را بیان کنیم.

کد خبر: 47776

نویسنده: رضا سلمان منش – نویسنده و تحلیلگر

منبع: روزنامه عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0