29 تیر 1399 - 12:24 ق.ظ

فدراسیون والیبال قانون خود را زیر پا گذاشت

فدراسیون والیبال به قوانین خود در زمینه شرکت تیم‌ها در لیگ برتر پایبند نماند.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از ایرنا، پس از اینکه فصل گذشته لیگ برتر والیبال ایران به دلیل گسترش ویروس کرونا، نیمه‌کاره رها شد، فدراسیون والیبال تصمیم گرفت فصل جدید مسابقات را زودتر از همیشه آغاز کند. به همین دلیل در ۱۷ اردیبهشت بود که مهلت قانونی برای انجام مراحل مختلف ثبت مدارک تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر اعلام شد.

فدراسیون والیبال در نخستین گام، زمان‌بندی ثبت نام تیم‌ها در فصل جدید مسابقات را اعلام کرد. ۳۱ خرداد آخرین فرصت اعلام آمادگی باشگاه‌ها، ۱۵ تیر آخرین فرصت برای ارسال برگه تسویه‌حساب مالی با ورزشکاران، کادر فنی و فدراسیون والیبال، ۲۵ تیر آخرین فرصت ثبت‌نام تیم‌ها و واریز مبلغ ورودی به حساب فدراسیون، ۱۰ مرداد آخرین فرصت ارایه مدارک و ثبت قرارداد بازیکنان و ۲۰ مرداد به عنوان تاریخ قرعه‌کشی اعلام شد.

مرحله نخست زمان‌بندی به خوبی پیش رفت و در اول تیر، سایت فدراسیون از اعلام آمادگی ۱۲ تیم برای شرکت در لیگ برتر خبر داد. اما مثل سال‌های پیش، وقتی نوبت به پرداخت بدهی‌ها رسید، مشکلات هم به وجود آمد. ۱۵ تیر باید مدارک تسویه‌حساب بدهی‌ها به فدراسیون ارایه می‌شد اما در پایان این مهلت، فدراسیون مهلت تسویه‌حساب را تا ۲۴ تیر تمدید کرد. شهرام عظیمی سرپرست کمیته رویدادها و مسابقات فدراسیون والیبال، هنگام تمدید این مهلت تاکید کرد که این مهلت دیگر تمدید نخواهد شد.

با وجود تاکید مسوولین فدراسیون والیبال، مهلت تمدیدشده، دوباره تمدید شد. ۲۵ تیر و در پایان مهلت جدید، سایت فدراسیون این بار به نقل از میلاد تقوی دبیر فدراسیون اعلام کرد که فقط ۹ تیم مدارک تسویه‌حساب خود را ارایه کرده‌اند و ۵ تیم هنوز برای این کار اقدامی نکرده‌اند. فدراسیون والیبال تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۸ تیر به این باشگاه‌ها فرصت داد تا بدهی‌های خود را تسویه کنند. باشگاه‌های قدیمی و ریشه‌دار پیکان و سایپا هم در میان تیم‌هایی قرار داشتند که هنوز تسویه‌حساب نکرده بودند و بر اساس ادعای مسوولین فدراسیون والیبال در خطر کنار گذاشته شدن از لیگ برتر والیبال قرار داشتند.

تیم‌ها تا ۳۱ خرداد فرصت داشتند که برای شرکت در فصل جدید لیگ، اعلام آمادگی کنند و بر اساس خبر رسمی فدراسیون، ۱۲ تیم این کار را به موقع انجام داده بودند. اما در آماری که دبیر فدراسیون در روز ۲۵ تیر ارایه داد، ۹ تیم مدارک تسویه‌حساب خود را هم ارایه کردند و ۵ تیم هنوز این کار را انجام نداده‌اند. مجموع این ۲ عدد ۱۴ تیم می‌شود. یعنی ۲ تیم بدون اینکه مرحله نخست اقدامات لازم برای شرکت در لیگ برتر را به موقع و در مهلت قانونی انجام دهند، به مرحله دوم رسیده‌اند. چنین اتفاقاتی نشان از آن داشت که مسوولین فدراسیون چندان عزمی برای پافشاری بر قوانین اعلام‌شده ندارند.

در حالی که تقوی مدعی شده بود فهرست تیم‌های مجاز به شرکت در لیگ برتر، در پایان وقت اداری روز شنبه ۲۸ تیر اعلام می‌شود، امروز سایت فدراسیون خبر داد که حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل باشگاه پیکان دیروز (شنبه) و حبیب کاشانی مدیرعامل باشگاه سایپا امروز (یکشنبه) برای «تعیین تکلیف نحوه پرداخت بدهی‌ این ۲ باشگاه»، به دیدار محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون رفته‌اند. پس از پایان جلسات نیز سایت فدراسیون خبری با این تیتر منتشر کرد که «خودروسازان در لیگ برتر ماندنی شدند.» اما مشخص نیست چگونه با دیدار با رییس فدراسیون می‌تواند بدهی‌های باشگاه را تسویه کند.

مدیرعامل باشگاه سایپا حتی در مهلت تعیین‌شده نیز به فدراسیون نرفته بود. همین هفته گذشته بود که کمیته انضباطی فدراسیون والیبال، باشگاه پیکان را به پرداخت ۱۱۵ میلیون تومان از مطالبات پیمان اکبری سرمربی پیشین باشگاه محکوم کرده بود. سوال بی‌پاسخ این است که این باشگاه که تا روز شنبه بدهی‌های خود را تسویه نکرده بود، چگونه پس از دیدار با رییس فدراسیون، به حسابی پاک رسید؟

عظیمی سرپرست کمیته رویدادها و مسابقات فدراسیون، امروز اسامی ۱۲ تیم حاضر در فصل جدید لیگ برتر را اعلام کرد؛ شهرداری ارومیه، هراز آمل، فولاد سیرجان، شهرداری گنبد، سپاهان، هورسان رامسر، آذرباتری ارومیه، شهداب یزد، خاتم اردکان، شهرداری ورامین، پیکان و سایپا. به گفته او، تیم‌های شهرداری اراک، پیام خراسان و راه‌یاب ملل در فصل جدید مسابقات شرکت نمی‌کنند و «با توجه به تیم‌های متقاضی برای حضور در لیگ برتر، در خصوص جایگزینی و واگذاری امتیاز این تیم‌ها، به‌زودی تصمیم‌گیری خواهد شد.»

این سخن به این معنی است که فدراسیون والیبال، یک بار دیگر قصد دارد موضوع تعیین مهلت برای اعلام آمادگی شرکت در لیگ برتر را زیر پا بگذارد. نکته دیگر اینجاست که هفته گذشته فدراسیون خبر داده بود که ۹ تیم تسویه‌حساب کرده‌اند و ۵ تیم این کار را انجام نداده‌اند اما حالا صحبت از ۱۵ تیم شده است. و حالا هر باشگاهی که هیچ‌کدام از مراحل پیشین اقدامات لازم برای شرکت در لیگ برتر را به موقع انجام نداده است می‌تواند با خرید امتیاز یکی از سه تیم شهرداری اراک، پیام و راه‌یاب، وارد لیگ برتر شود؛ آن هم امتیازی که از نظر مالی ارزش چندانی ندارد.

اما سوال مهم اینجاست که چطور یک تیم تازه‌وارد می‌تواند این کار را انجام دهد اما همین سه تیم نمی‌توانند دیرتر از مهلت قانونی مدارک خود را ارایه کنند و وارد لیگ برتر شوند؟ پیام مشهد که بدهی‌های زیادی به فدراسیون و بازیکنان پیشین خود دارد، برای فصل جدید با سرمربی و چند بازیکن هم به توافق رسیده است. از نظر فدراسیون این تیم (در صورت رفع مشکلات مالی گذشته) برای حضور در لیگ برتر اولویت دارد یا یک تیم تازه‌وارد؟

فدراسیون والیبال در سال‌های گذشته همواره بر پایبندی بر مهلت‌های از پیش‌اعلام‌شده و شرکت نکردن تیم‌های بدهکار در لیگ برتر تاکید می‌کرد اما چنین اتفاقی هیچ‌گاه در عمل رخ نداد. این بار هم مدیران جدید فدراسیون، در نخستین گام‌های اجرای قانون، به طور کامل ناکام ماندند.

کد خبر: 45291

منبع: ایرنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0