12 بهمن 1400 - 1:00 ب.ظ

ضرورت آموزش آکادمیک «ورزش زورخانه‌ای» در اصفهان

ورزش‌های باستانی یا زورخانه‌ای از قدیمی‌ترین مظاهر فرهنگ باستانی ایران به شمار می‌رود. ورزش زورخانه‌ای در فرهنگ ملی و مکتب تشییع ریشه عمیقی دارد و جایگاه زورخانه در فرهنگ اسلامی و زنده نگه داشتن فرهنگ و آئین افتادگی و برادری که از عهد باستان در ایران رواج داشت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این ورزش در بین ورزشکاران به احترام و ادب معروف است و با اصول زیادی همراه است. آئین پهلوانی ( ورزش‌ زورخانه‌ای) توسط یونسکو به نام ایران ، ثبت جهانی شده است.

عصر اصفهان،ناصر بهروان/در فرهنگ ایرانی، ورزش همیشه جایگاه خاصی داشته است. گرچه امروزه ورزش های متنوعی در زمینه های مختلف بین المللی به وجود آمده و گوی سبقت را از ورزش های سنتی ربوده است ولی هنوز ورزش سنتی ایرانی زنده است و علاقه مندان به ورزش های زورخانه ای همچنان با قدرت به فعالیت های ورزشی خود در این رشته ادامه می دهند. اصفهان به عنوان شهری تاریخی نیز دارای چندین زورخانه معروف می باشد که از دل آنها پهلوانان بسیار زیادی رشد کرده است.

همه ساله مسابقات زورخانه‌ای قهرمانی به صورت استانی، کشوری و جهانی برگزار می شود، امسال مسابقات زورخانه‌ای قهرمانی بزرگسالان کشور در رشته مهارت‌های فردی با عنوان «جام چهل و سومین فجر آزادی» در دهه سوم بهمن ماه سال‌جاری میان مدعیان قهرمانی این رشته ملی برگزار خواهد شد.

در این ارتباط، جلال زهرایی رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اصفهان می گوید بالغ بر ۲۰۰ باستانی کار در ورزشگاه ۱۷ شهریور اصفهان در رشته های چرخ تیز و چمنی، کباده، سنگ و میل با برگزاری مسابقات انتخابی استان برای حضور در مسابقات کشوری دهه فجر با یکدیگر رقابت می‌کنند. میزان آمادگی و انگیزه ورزشکاران اصفهانی بویژه با برگزاری این رقابت‌های انتخابی افزایش خواهد یافت.

مباحث آموزشی به خصوص برای سنین پایه در شهرستان‌های استان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بر همین اساس جزو برنامه‌های فعلی هیأت قرار دارد. تربیت چهره‌های مطرح برای حضور در میدان‌های بین‌المللی در کنار آموزش عمومی و همگانی نیز اهمیت دارد که برای آن نیز برنامه ریزی کرده‌ایم.  همچنین آموزش آکادمیک ورزش زورخانه‌ای در اصفهان ضروری است و به توسعه این ورزش منجر می شود.

افزایش دانش مربیان از دیگر موارد با اهمیت است؛ مربیان کارآمد و متخصص مسیر آموزش صحیح ورزشکاران را هموار می‌کنند و قصد ما نیز افزایش چنین دورهای مرتبطی خواهد بود. برگزاری مداوم دوره‌های آموزشی به ویژه مربیگری نیاز این رشته در استان اصفهان است که در چند سال اخیر و بیشتر پس از شیوع ویروس کرونا کاهش یافته بود.

زهرایی در آذر ماه سال جاری عنوان کرده بود، یکی از اهداف بلندمدت ما رونق کشتی پهلوانی در اصفهان است تا بتوانیم در آینده با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که داریم بازوبند پهلوانی را برای اصفهان کسب کنیم. و از دیگر اهداف هیئت، ترویج فرهنگ پهلوانی درکنار نخبه پروری است.

از اهداف بلندمدت دیگر این هیئت، پرورش قهرمان است. شهرستان‌های اصفهان بهتر از خود اصفهان کار کرده‌اند؛ با توجه به پتانسیل شهر اصفهان قصد داریم با یک برنامه‌ریزی دقیق استعدادیابی‌ شود و در رشته‌های تخصصی از مربی‌های برتر استفاده کنیم تا در آینده نزدیک یک تیم قوی را برای استان اصفهان تشکیل دهیم. چندسالی است هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اصفهان جزو هیئت‌های برتر کشور بوده است.

کد خبر: 47600

نویسنده: ناصر بهروان

منبع: روزنامه عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0