24 بهمن 1402 - 11:00 ق.ظ

راهنمای بیمار برای فشار خون بالا

اعتنا نکردن به فشار خون بالا که به آن پرفشاری خون نیز گفته می شود، تا زمانی که عوارض سلامتی ایجاد نشود، آسان است. متأسفانه، بسیاری از مردم تا زمانی که به بیماری قلبی، آسیب کلیه یا سکته مغزی مبتلا نشوند، تأثیر فشار خون بالا را متوجه نمی شوند.

راهنمای بیمار برای فشار خون بالا

معیار رسمی فشار خون بالا زمانی است که فشار خون شما به طور مداوم 80/130 میلی متر جیوه یا بالاتر باشد. بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، در حال حاضر حدود 122 میلیون آمریکایی فشار خون بالا دارند. تنها راه تشخیص فشار خون بالا این است که سطح فشار خون خود را بررسی کنید. تشخیص بیماریفشار خون بالا معمولاً در طول معاینه توسط یک متخصص مراقبت‌های درمانی که از شما در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سؤال می کند، تشخیص داده می‌‍‌شود.متخصص مراقبت‌های درمانی با گوشی پزشکی به صدای قلبتان گوش می‌دهد و فشار خون شما را با استفاده از فشارسنج، که در اطراف بازوی شما قرار می‌گیرد، اندازه‌گیری می‌کند.اندازه گیری فشار خون دارای دو عدد است:• فشار سیستولیک (عدد بالا): این اندازه گیری نشان می‌دهد که وقتی قلب در حال فشردگی است، خون چقدر فشار روی دیواره رگ‌های شما وارد می‌کند.• فشار دیاستولیک (عدد پایین): این اندازه گیری میزان فشاری است که خون شما در حالی بر دیواره رگ‌های شما وارد می کند که قلب بین ضربان‌ها استراحت می‌کند. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی معمولاً بیشتر به اندازه گیری فشار خون سیستولیک برای بیماری قلبی برای افراد بالای 50 سال توجه دارند. برای اکثر افراد، فشار خون سیستولیک به مراتب با افزایش سن، افزایش می‌یابد. به این دلیل که با بالا رفتن سن افراد، رگ‌هایشان سفت می‌شود و پلاک‌های طولانی‌مدت ایجاد می‌شود. این می‌تواند منجر به افزایش بروز بیماری های قلبی و عروقی شود.علائم و نشانه‌های بیماریفشار خون بالا به دلایل موجهی «قاتل خاموش» نامیده می‌شود.سوزان جاد، استاد بخش آمار زیستی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، می‌گوید بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالای مزمن نمی‌توانند آن را احساس کنند، بنابراین نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند.بعید است که علائم اورژانسی را که به عنوان بحران فشار خون بالا شناخته می‌شود، تجربه کنید. برای اکثر افراد، فشار خون بالا مزمن درمان نشده به آرامی اما به طور پیوسته در طول زمان آسیب وارد می‌کند.بر اساس دستورالعمل های AHA، بحران فشار خون زمانی رخ می دهد که فشار خون سریعا به 180/120 افزایش می‌یابد.علائم همراه بحران فشار خون یا اورژانس عبارتند از:•اضطراب حاد.•کمر درد.•درد قفسه سینه.•مشکل در صحبت کردن.•خونریزی بینی.•بی حسی.•سردرد شدید.•تنگی نفس.•ضعف. چرا باید فشار خون بالا را کنترل کنیم؟
ضربان قلب طبیعی حدود 60 تا 100 ضربان در دقیقه است. هر ضربان قلب خون را از طریق رگ‌ها، سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها – شبکه رگ‌های خونی شما – پمپاژ می‌کند. جریان خون به طور مداوم به دیواره‌های شریان فشار می‌آورد. این نیروی بی‌وقفه فشار خون شماست.فشار خون بالا زمانی ایجاد می‌شود که شریان‌های کوچکی به نام آرتریول‌ها که جریان خون بدن را تنظیم می‌کنند، منقبض شوند. این انقباض قلب شما را وادار می‌کند تا با شدت بیشتری پمپاژ کند و باعث ایجاد فشار درون رگ‌های خونی می‌شود.دکتر میچل الکیند، مدیر ارشد علوم بالینی انجمن قلب آمریکا و استاد نورولوژی و اپیدمیولوژی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌گوید: « پیامدهای فشار خون بالا می تواند مرگبار باشد و کاهش فشار خون ممکن است جان شما را نجات دهد.»فشار خون بالا با مجموعه‌ای از بیماری‌های مزمن در ارتباط است که می‌تواند از عمر شما بکاهد.
الکیند افزود: در نهایت، فشار خون بالا مزمن ممکن است منجر به نارسایی قلبی یا سکته شود که ممکن است منجر به مرگ شود.بیماری کلیوی یکی دیگر از عوارض مهم است. به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، فشار خون بالا، که می‌تواند به رگ‌های خونی در کلیه‌ها آسیب برساند، دومین علت اصلی نارسایی کلیه در ایالات متحده است.از دست دادن بینایی، اختلال عملکرد جنسی و بیماری شریان محیطی نیز ممکن است ناشی از فشار خون بالا و کنترل نشده باشد. فشار خون و مغزمجموعه مطالعاتی SPRINT-MIND که توسط مؤسسه ملی بهداشت اداره می‌شود، به بررسی تأثیرات کنترل فشار خون شدید بر روی مغز –با مورد نظر قرار دادن فشار سیستولیک کمتر از 120- در مقایسه با فشار خون سیستولیک کمتر از 140پرداخته است. محققان دریافتند فشار خون کاملا کنترل شده منجر به کاهش خطر زوال ذهنی و زوال عقل می‌شود.در پژوهش بعدی که در کنفرانس سکته مغزی آمریکا در فوریه 2023 ارائه شد، محققان اسکن‌های MRI شرکت‌کنندگان SPRINT-MIND را بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند شرکت‌کنندگانی که کنترل فشار خون شدیدتری دریافت کردند، تغییرات مثبتی در فضاهای اطراف عروق مغز داشتند – مسیرهایی که برای پاکسازی سموم و سایر تأثیرات جانبی دارای اهمیت هستند. اگر این تأثیرات جانبی به تدریج افزایش یابند، ممکن است منجر به زوال عقل شوند.الکیند می‌گوید: «حفظ فشار خون سالم یکی از راه‌های مهم برای حفظ سلامت مغز است. مدت‌هاست می‌دانیم که فشار خون بالا خطر سکته را افزایش می‌دهد. در حال حاضر می‌بینیم که می تواند به زوال عقل نیز منجر شود و کاهش فشار خون می‌تواند زوال ذهنی را تقلیل دهد. زوال عقل نباید اجتناب ناپذیر باشد.» عوامل خطر فشار خون بالابرخی عوامل خطر فشار خون بالا خارج از کنترل شما هستند. پا به سن گذاشتن، سابقه خانوادگی فشار خون و دورگه بودن احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد.بیماری‌های زمینه‌ای – مانند دیابت، بیماری کلیوی و ایست موقت تنفس هنگام خواب- شما را در معرض خطر بالاتر فشار خون قرار می دهد. فشار خون بارداری و پره اکلامپسی شرایط فشار خون بالا هستند که می‌توانند در دوران بارداری ایجاد شوند. پره اکلامپسی می‌تواند در چند هفته اول پس از بارداری رخ دهد.اضافه وزن یا چاقی مانند سبک زندگی بی‌تحرک، خطر ابتلا را افزایش می‎دهد. استفاده از تنباکو، مصرف بیش از حد نمک (یا سدیم) و مصرف مشروبات الکلی نیز خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.اگرچه احتمال ابتلا به فشار خون در افراد مسن بالاتر است، اما این فشار خون اغلب مواقع در اوایل زندگی نمود پیدا می‌کند.الکیند می‌گوید: «اخیراً، شاهد فشار خون بالا در کودکان و بزرگسالان جوان هستیم.»بر اساس گزارش AHA، داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تا 5 درصد از کودکان و نوجوانان فشار خون بالا دارند و تقریباً یک سوم بزرگسالان آمریکایی کمتر از 45 سال دارای فشار خون بالا هستند. زنان و فشارخون بالاطبق بیانیه اخیر AHA، برای زنان، شماری از عوامل خطر خاص مرتبط با بارداری، نژاد و قومیت وجود دارد. به عنوان مثال، فشار خون بارداری و پره اکلامپسی، عوامل فشار خون بالا هستند که می‌توانند در دوران بارداری ایجاد شوند و با بالا رفتن خطر ابتلا به فشار خون بالا حتی سال‌ها پس از بارداری مرتبط هستند. این عوارض بارداری بین زنان سیاه پوست، بیشتر از زنان سایر نژادها رخ می‌دهد.
به طور کلی، فشار خون بین زنان سیاه پوست غیراسپانیایی در ایالات متحده بیشترین شیوع را دارند.دکتر جنیفر میرز، استاد قلب و عروق در دانشکده زوکر می‌گوید: «برای تیم‌های خدمات درمانی ضروری است که از این عوامل خاص در سنجش عارضه‌های قلبی عروقی زنان و ایجاد مشارکت با زنان برای تعیین نیازهای آن‌ها برای پیشگیری و درمان آگاه باشند.» تحقیقات نشان می‌دهد درمان فشار خون خفیف زنان، نتیجه بارداری آن‌ها را بهبود می‌بخشد. مطالعه مه 2022 منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند به این نتیجه رسید که در زنان باردار مبتلا به فشار خون مزمن خفیف، راهبرد هدف قرار دادن فشار خون کمتر از 90/140 میلی‌متر جیوه با نتایج بارداری موفق به جای رویکرد رزرو درمانی فقط با فشار خون شدید همراه بود. چگونه فشار خون بالا را کنترل کنیم داروهای فشار خون بالابه گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، 9 درجه دارویی برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. هر گروه دارویی اثرات متفاوتی بر کاهش فشار خون دارد. مسدود‌کننده بتااین‌ها اثر هورمون‌های استرس را بر قلب کاهش می‌دهند. کارودیلول و لابتالول معمولاً از مسدود‌کننده بتا استفاده می‌شوند. مُدردیورتیک‌ها که به عنوان «قرص‌های آب» نیز شناخته می‌شوند، به دفع آب و سدیم اضافی از بدن کمک می‌کنند و در نتیجه فشار مایع روی دیواره رگ‌های خونی را کاهش می‌دهند. دیورتیک‌های تیازیدی که فشار خون بالا را درمان می‌کنند شامل هیدروکلروتیازید (میکروزید) و کلروتیازید (دیوریل) هستند. مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II
اینها همچنین به شل شدن عروق خونی کمک می‌کنند. لوزارتان (کوزار) و والسارتان (دیووان) دو نوع ARB هستند.
مسدود‌کننده‌های مجرای کلسیم این داروها با جلوگیری از ورود کلسیم به سلول‌ها، ماهیچه قلب و عروق خونی را شل می‌کنند. آملودیپین(Norvasc) و دیلتیازم (Cardizem و Tiazac) نمونه‌هایی  از آن هستند. داروهای کنشی مرکزیاین داروها از طریق تأثیراتی که بر مغز و سیستم عصبی دارند، فشار خون را کاهش می‌‎دهند. کلونیدین (Catapres و Kapvay) و متیل دوپا از این دسته هستند. داروهای کنشی محیطیداروهای ضد آدرنرژیک محیطی مانند رزرپین (سرپالان) با جلوگیری از ترشح هورمون‌های استرس توسط مغز، غدد فوق کلیوی و برخی بافت‌های بدن به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. گشادکننده عروقگشادکننده عروق مانند هیدرالازین و ماینوکسیدیل با هدف قرار دادن مستقیم دیواره رگ‌های خونی کار می‌کنند. بازدارنده‌های رنینداروی بازدارنده رنین آلیسکیرن (Tekturna) به رگ‌های خونی کمک می‌کند تا جریان خون را اتساع دهد و آرام شوند. با کارشناس سلامت خود صحبت کنید که چه زمانی درمان فشار خون را شروع کنید. پزشکان ممکن است دو یا چند داروی کاهش‌دهنده فشار خون را به صورت ترکیبی برای تأثیر گذاری بیشتر تجویز کنند.از آنجایی که داروهای پرفشاری خون هر یک فواید و عوارض جانبی منحصر به فردی دارند، برقرارکردن ارتباط خوب با تیم خدمات درمانی آن‌ها حائز اهمیت است.جاد با تاکید بر اهمیت کنترل و مراقبت از سلامت می گوید: «افراد باید با پزشک خود رابطه خوب و همکاری داشته باشند تا راحت ناسازگاری دارو را به اطلاع پزشک برسانند.»داروهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است فشار خون را افزایش دهند، از جمله داروهای بدون نسخه، مانند NSAIDها و برخی داروهای سرفه است. بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. سبک زندگیتغییرات سبک زندگی می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی برای مبتلایان به فشار خون بالا ایجاد کند. کاهش عوامل خطرزا مانند سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی، حفظ وزن سالم و فعال ماندن از نظر فیزیکی می‌تواند به پیشگیری یا کاهش فشار خون کمک کند. تغییر در الگوی غذا خوردن نیز می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل، با پروتئین بدون چربی مانند مرغ بدون پوست، ماهی و پروتئین‌های گیاهی را هدف قرار دهید. همچنین مهم است که سدیم، گوشت‌های فرآوری‌شده و تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر را محدود کنید. داشتن مقادیر ناکافی پتاسیم نیز می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود.طبق توصیه‌های دولت، بزرگسالان باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند. نوع و شدت ورزش یا فعالیت ممکن است بستگی به سن، سلامت عمومی یا شرایط پزشکی مزمن متفاوت داشته باشد.دکتر نیکلاس روتمن، متخصص قلب و عروق در کلینیک کلیولند می‌گوید:«در حالی که ژنتیک در عوامل خطر فشار خون نقش دارد، حدود 70درصد از کنترل فشار خون را می‌توان از طریق تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی به دست آورد، و 30 درصد کنترل در اوهایو از طریق داروها انجام می شود.  اهمیت پایش خانگیممکن است پزشک به شما توصیه کند فشار خون‌تان را در خانه کنترل کنید. پایش منظم در خانه نوسانات فشار خون و روندهایی را نشان می‌دهد که ویزیت‌ها یا معاینات دوره‌ای در کلینیک به‌وضوح نمی‌توانند آن‌ها را نشان دهند.الکیند می‌گوید: بالا نگه  داشتن عدد فشار خون بسیار مهم است. در میان گذاشتن سیر مداوم فشار خون با پزشک به گزارش اهداف درمان کمک می کند.پژوهشی که دسامبر 2018 در مجله Hypertension منتشر شد، اهمیت پایش خانگی را تصدیق کرد.  پیگیری فشار خونبرای نتایج دقیق‌تر و منسجم‌تر، جاد پیشنهادات خودمراقبتی زیر را ارائه می دهد: • حین اندازه گیری فشار خون به جای ایستادن یا دراز کشیدن، بنشینید.• در حالی که نسبتاً آرام هستید فشار خون خود را بررسی کنید – نه بلافاصله پس از عجله در اطراف یا انجام کاری. کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از بررسی فشار خون، پنج دقیقه استراحت کنید.• فشار خون را هر روز در ساعت معینی اندازه گیری کنید، مانند صبح که از خواب بیدار می‌شوید.• از عوامل رژیمی مانند الکل یا غذاهای شور که می‌توانند فشار خون را موقتاً کمی افزایش دهند، آگاه باشید.• از تغییرات کوچک در سطوح، مانند رفتن از 130 به 140، نگران نباشید.• نوسانات فشار خون 30 میلی‌متر جیوه یا بیشتر را جدی بگیرید و به پزشک خود اطلاع دهید.یک دستگاه فشار خون بخرید که کارکردن با آن آسان باشد. مانیتورهایی با اعداد بزرگ و یک دکمه می‌توانند اندازه‌گیری فشار خون را آسان‌‌تر کنند. AHA یک ابزار آنلاین ردیابی فشار خون ارائه می دهد. نمک و پرهیزهای غذاییبه طور کلی، حفظ وزن ایده‌آل به کنترل فشار خون کمک می کند. رژیم غذایی DASH که مخفف رویکردهای رژیمی برای توقف فشار خون بالا است، انتخاب‌های غذایی خاص و دستورالعمل‌هایی را برای تغذیه سالم برای قلب ارائه می‌دهد. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی گیاهی یا رژیم‌های غذایی پیشرفته گیاهی – مانند رژیم مدیترانه‌ای- نشان داده‌اند که خطر ابتلا به فشار خون بالا و سایر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.کاهش سدیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. سدیم در نمک غذا وجود دارد. با این حال، نمک سفره سهم کمی از سدیم مصرفی اکثر مردم را تشکیل می دهد. اکثر سدیم در رژیم غذایی ما از غذاهای بسته‌بندی شده و فرآوری‌شده تأمین می‌شود. هر فردی که فشار خون بالا دارد، به ویژه افرادی که به نمک حساسیت دارند، باید برچسب موادغذایی را به دقت مطالعه کرده و سطح سدیم را بررسی کنند. رویکردهای جایگزینمحققان همچنان  مشغول بررسی روش‌های جایگزینی برای کاهش فشار خون هستند.به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، در برخی مطالعات، شیوه‌های مدیتیشن و آرام‌سازی تأثیر کمی در کاهش فشار خون نشان داده‌اند.

کد خبر: 142296

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0