به مناسبت سالگشت درگذشت استاد سید علی اکبر پرورش؛

تنها رضای خدا در نظرم بود

ششم دی ماه امسال مصادف با دهمین سال درگذشت مرحوم سید علی اکبر پرورش است. در وصف ایشان پیام رهبر معظم انقلاب که به مناسبت درگذشت وی صادر شد گویاست. ایشان در پیام خود نوشتند: چهره محترم و اثرگذاری که بخش اعظم عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و ارزش‌های متعالی دین گذرانید و لهجه صادق و دل با اخلاص و خلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت و زندگی پاک و شرافتمندانه را به پایان برد.

سید علی اکبر پرورش در در سال ۱۳۲۱ در محله چهارسوق شیرازی‌های اصفهان متولد شد و تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در همان شهر به پایان رساند سپس در دانشگاه اصفهان مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات اخذ نمود ایشان مدرک فوق لیسانس خود را در دانشسرای عالی تهران در رشته کارآموزی دبیری دریافت کرد و در دهه ۴۰ و ۵۰ معلم دینی در مدارس اصفهان بود. به غیر از سوابق مبارزاتی در قبل از انقلاب، سوابق اجرایی وی در بعد ازانقلاب عبارت است از : نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی، عضو شورای عالی دفاع، قایم مقام دبیرکل حزب جمهوری اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، دو دوره کاندیدای ریاست جمهوری، نماینده حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول، دوره سوم و چهارم و عضو هیئت رئیسه (نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی دوره اول / نایب رئیس دوم مجلس شورای)

سید علی اکبر پرورش پس از چند سال رنج از بیماری نارسایی کلیه که باعث انجام همودیالیز می‌شد و در مرکز جراحی میلاد اصفهان مورد عمل جراحی قرار گرفت و سرانجام در روز جمعه ۶ دی ماه ۱۳۹۲ در بیمارستان شهید صدوقی اصفهان درگذشت.

***

در سال های میانی دهه 70 و در دورانی که مرحوم استاد علی اکبر پرورش هنوز در تهران می‌زیست گفتگویی با ایشان انجام شده است. خشهایی از این گفتگو را به مناسبت موضع روز که فرهنگ و انتخابات است، باز نشر می نماییم.

* در چند دوره ای که نماینده مردم اصفهان بودید برای حل مشکلات مردم چه کردید؟

مشکلات مردم انواع و اقسام دارد. یک بخش مسائل شخصی و بخش عمده ای از آن مسائل عمومی است. برای مشکلات عمومی نظیر گرانی، امنیت و… تلاش می شد تا دستگاه های اجرایی را برای حل آنها بسیج کنیم و خودمان هم برای ارائه راه حل آنها همفکری می کردیم. از سوی دیگر چون تجربه کاری ام مسائل فرهنگی بود، در این زمینه سعی می کردم برای دانش آموزان جلسات متعدد پاسخ به سئوالات برگزار کنم و به نارسایی های فرهنگی آنها شخصاً رسیدگی کنم. در اطراف اصفهان نیز تعداد زیادی روستا و بخش وجود دارد که جزو موارد تحت پوشش حوزه انتخابیه بود که اغلب مشکلات مقطعی مانند آب، آسفالت معابر، مدرسه و برخی مسائل کشاورزی مانند کمبود کود، سم و… داشتند که برای حل اینها در حد توان تلاش می کردم.

* یک نماینده مجلس ازدیدگاه شما چه رسالتی دارد؟

از نظر قانونی یک نماینده باید در کارهای قانون گذاری شرکت فعال داشته و برای تدوین یک قانون جامع کوشا باشد. علاوه بر آن بر قانونی که در کشور اجرا می شود نظارت کند تا به بهترین وجه اجرا شود، اما در کنار این دو وظیفه اگر فردی به کار و مشکلات مردم و حوزه انتخابیه اش کاری نداشته باشد به طور طبیعی نمی تواند قانون گذار خوبی باشد. یک نماینده باید مشکلات مردم را لمس کند و برای رفع آنها طرح و برنامه داشته باشد و برای درمان نارسایی ها دستگاه های اجرایی را بسیج کند که این مسائل هم بخشی از وظایف نظارتی نماینده محسوب می شود.

در بخشی دیگر از این گفتگو از آقای پرورش سوال شد  وضعیت فرهنگی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در کشورمان شخصیت های فرهنگی صاحب فکر زیاد داریم، اما اینها به اعتبار خصوصیاتشان از اول انقلاب جذب کارهای جاری و اجرایی شدند و فرهنگ کشور از وجود این شخصیت ها بی بهره مانده است و یا اگر بهره می گیرد بسیار کمتر از توان این بزرگان است. تعدادی از شخصیت های فرهنگی هم در اوایل انقلاب شهید شدند. در نتیجه عناصری که قبل از انقلاب در جهت مقاصد خودشان کار فرهنگی می کردند وقتی صحنه را خالی دیدند از آنجا که دل خوشی از نظام نداشتند، شروع به کار فرهنگی کردند و کارهای مربوط به فیلم، هنر، نویسندگی، موسیقی و آنچه را که مربوط به فرهنگ و هنر بود، در دست گرفتند. نمی خواهم بگویم در همه جا این طور بود، اما اغلب این گونه شد. این حضرات بعضی از هنرمندان را خریدند و بخشی از سینما را در تیول خود قرار دادند. بارها گفته ام در همه کشورهای دنیا که انقلاب و یا رفورم داشته اند، حداقل تا چند سال سینمای انقلاب دارند، ولی انقلاب ما با آن همه عظمت و بزرگی حتی یک روز سینمای انقلاب نداشته است و متأسفانه فیلم ها همان وضع سابق را داشت، غیر از معدودی از نویسندگان بقیه کار خود را انجام می دادند. فقط در عالم شعر یک تحول ایجاد شد و این را هم مردم شروع کردند و شعر انقلاب را سرودند و پس از آن شعرای انقلاب هم ظهور و بروز کردند. چند سالی است که با عنایت بزرگ ترین مرجع فرهنگی کشور یعنی مقام معظم رهبری هنرمندان و عناصر فرهنگی در حال کشف و ظهور هستند و میدان برای آنها باز شده است.

بکسی که می خواهد فرهنگی را معرفی کند، اول خودش باید آن فرهنگ را بشناسد. فرهنگ این کشور یک فرهنگ مذهبی و دینی است و عمق آن ریشه در اندیشه اسلامی دارد. اگرچه به تعبیر شهید مطهری اثر متقابل با اسلام داشته، ولی به هر جهت از اسلام تأثیر پذیرفته و فرهنگ خودش را با فرهنگ اسلامی منطبق کرده است. من معتقدم عمیق ترین کار فرهنگی این است که اول خود فرهنگ اسلامی و ایرانی را کشف کنیم و بعد از این مرحله بلندی و عظمت آن را دریابیم. اگر نحوه هدایت نسل جوان را به این زلال جاری فرهنگی که همه تشنه هستند خوب بیابیم و بیان کنیم، به طور یقین پیروان زیادی برای آن وجود دارد.

—-

منبع: مجله  پاسدار اسلام  دیماه سال 1392 شماره 385

 

 

کد خبر: 140691

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0