17 اردیبهشت 1399 - 6:17 ب.ظ

بعد از 27 سال آب در مادی های رهنان جاری شد

به منظور احیای همه مادی های اصفهان برای نجات فضای سبز شهر و نیز پیوستن آنها به شبکه جمع آوری آب های سطحی واستفاده کشاورزان ، بعد از  حدود 27 سال  مادی های رهنان آبگیری شد.

به گزارش عصراصفهان، رهنان یازدهمین منطقه شهر اصفهان است که حدفاصل بین خمینی شهر و مرکز شهر اصفهان قرار گرفته‌است که تا سال ۱۳۸۲ شهری مستقل از اصفهان و جز شهرستان خمینی شهر محسوب می‌شد.

شهر رهنان در گذشته دور، بنا به گفته بزرگان و ریش سفیدان از چهار قلعه تشکیل شده بود که امروزه از این قلعه‌ها در مجاورت کهندژ مربوط به دوره ساسانیان، هیچ اثری باقی نمانده است.

رهنان یک شهر بزرگی است درشمال اصفهان که امروز جزو شهر اصفهان است.  رهنان محلات قدیمی چون (محله چهارشاه، محله زاجان، محله طاحونه(بزرگترین و پرجمعیت ترین محله)،محله ماشاده و درب میدان) را شامل می‌شود که هر کدام از این محلات دارای زمین‌های کشاورزی بسیاری است.

دراین گزارش ، گفته های مدیر منطقه 11 شهرداری اصفهان ، مدیرروابط عمومی شهرداری منطقه 11 اصفهان ، بومیان محله رهنان ، کشاورزان و دامداران این منطقه را در ارتباط با مشکلات و مسائلی که طی حدود 27 سال خشکی مادی های رهنان ایجاد کرده بود را به شما ارائه می دهیم.

حمید اشرفی مدیر منطقه 11 شهرداری اصفهان در خصوص احیای مادی‌های رهنان در پی اعتراض کشاورزان گفت: در چند مدت گذشته تعدادی از کشاورزان برای درخواست کمک در دفتر حضور پیدا کردند که آب چاه‌ها اسیدی شده و امکان کشاورزی دیگر وجود ندارد.

مدیرمنطقه 11 شهرداری اصفهان افزود: مردم این منطقه و مزرعه‌داران بارها مراجعه کرده‌ بودند که به دلیل نبود آب، زمین‌های کشاورزی را خارج از محدوده تغییر کاربری بدهند. به همین خاطر رایزنی با آب‌منطقه‌ای توسط معاونت خدمات شهری به همراه توافق‌ها و عقد قرار داد صورت گرفت و مقرر شد حقابه‌ای را پرداخت و آب رودخانه در مادی‌های سطح منطقه جاری شود.

اشرفی با بیان اینکه به لای‌روبی‌ منطقه اقدام شده است، گفت: پیگیر آزادسازی آب از منشأ آن بودیم که متأسفانه در قسمت هم‌مرز با خمینی‌شهر و مادی مشترک، مادی با نخاله‌های ساختمانی پر شده بود.

وی ادامه داد: بیش از 300 دستگاه حمل نخاله برای لای‌روبی مادی‌ها به کار گرفته شده و گودبرداری انجام و شرایط برای آزادسازی فراهم می‌شود.

مدیر منطقه 11 شهرداری اصفهان با بیان اینکه این اقدامات با کمک کشاورزان صورت گرفت و هزینه‌های زیادی را در برداشت، افزود: با جاری‌شدن این آب 400 هکتار زمین کشاورزی در منطقه 11 آبیاری و چاه‌های اسیدی سیراب شده است. اکنون در کانال‌ها آب جاری شده است. قول دادند که تا 20 خرداد این روند ادامه داشته باشد تا کشاورزان بهره لازم را ببرند.

اشرفی با بیان اینکه امیدواریم با جاری‌شدن آب زاینده‌رود مشکلات کشاورزان مرتفع شود، افزود: با این شرایط کشاورزان محصولی به‌جز گندم و جو نداشتند و برای آبیاری باید حدود 150 متر چاه را حفر می‌کردند که آن‌هم آب مطلوبی نبود.

وی به زمین های خشک و بلا استفاده کشاورزان اشاره می کند و می گوید : بیشتر چاه هایی که تا قبل از این مسئله با عمق ۴ متر جوابگوی آبیاری این منطقه می بوده است، اکنون با عمق بیش از ۱۰۰ متر و حتی گاهی نزدیک به ۲۰۰ متر هم پاسخگوی مسائل این کشاورزان نیست و البته  چه بسا آب این چاه ها اسیدی نیز شده است و با احیای این چاه ها دامداران نیز بهره می برند.

یکی از ساکنان منطقه 11 شهرداری اصفهان (رهنان) در این رابطه می گوید: سهمیه آبی منطقه از طومار شیخ بهایی است و دریچه ورودی مادی ها به درچه است اما سالیان متمادی است که خشک شده است و به این منطقه سهمیه آب داده نشده است البته چند سالی کل استان درگیر خشکسالی بوده است و کم کاری مسئولان نبوده است اما انتظار  می رود که در مواقعی که آب سالی است، سهمیه منطقه آب به رهنان نیز داده شود. به خاطر همین عدم وجود آب بسیاری از کشته ها متوقف شده است و مزارع خشکیده است واز حدود سال ۷3 به بعد دیگر به این منطقه آب نداده اند.

وی می افزاید: اگر این آبها جاری شود تمام مزارع کشاورزی حاشیه آن و حتی درختان اطراف مادی ها نیز جان می گیرند و احیا می شوند، چاه های آب نیز جانی دوباره می گیرند و آب‌های زیرزمینی نیز بالا می آید.

صفرعلی احمدی از کشاورزان این منطقه نیز از جاری شدن آب در مادی ها خوشحال هست و می گوید: شهروندان این منطقه خواهان کمک برای بازسازی فیزیکی مادی ها هستند همانگونه که شهرداری منطقه ۹ به خوبی و زیبایی این کار را انجام داده است و در سنگ چینی و بهره برداری مناسب از آب به خوبی عمل کرده است.

همچنین دیگر شهروندان منطقه از چشمه ای بسیار بزرگ که در این منطقه قرار داشته است و آب زیادی را برای این اهالی را تأمین می کرده است، صحبت کردند و اینکه در حال حاضر این چشمه از بین رفته است و درخواست احیای مجدد این چشمه را دارند که این درخواست اصلی آن هاست. این چشمه به راحتی آب منطقه را تأمین می کند.

همه این شهروندان به اتفاق، از تمام مدیران ، به خصوص بخشدار، فرماندار، شهردار و صدا و سیما  تشکر کردند و از اینکه برای آبادانی این منطقه تلاش می کنند سپاسگزار بودند.

202

کد خبر: 30989

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0