16 فروردین 1403 - 12:00 ق.ظ

بسیج مردمی تولید

رهبر انقلاب از ضرورت بسیج مردمی برای تولید سخن گفتند. در نازل‌ترین معنابخشی، شاید به ذهنمان بیاید که باید به سرعت نهاد بسیج مردمی تولید را به راه بیاندازیم. که البته این هم کار لازمی است. اما پیش از این پیشنهاد، شاید خوب باشد نگاهی به بسیج‌های موجودمان بیاندازیم. بسیج اصناف، بسیج سازندگی، بسیج‌های وزارت‌خانه‌های تولیدی همچون جهاد کشاورزی و صنعت و ...

بسیج مردمی تولید

* چرا بسیج‌های وزارت‌خانه‌های تولیدی همچون جهاد کشاورزی و صنعت و … که در واقع همگی بسیج اقتصادی اند، برای حل مساله کفایت نمی‌کنند؟

* باید به این باور برسیم که مردم هم دانش‌بنیان‌تر، هم سریع‌تر و هم ارزان‌تر تولید می‌کنند

این بسیج ها در واقع همگی بسیج اقتصادی هستند. اما چه نقصی در این بسیج‌ها وجود دارد که کفایت نمی‌کنند برای حل مسئله؟ چه پدید آمده که رهبر انقلاب باز از ضرورت بسیج در امر تولید سخن می‌گویند؟

به نظر می‌رسد که آن‌چه امروز در این بسیج‌ها و البته به طور ویژه در تولید ضرورت دارد، روح معنا و شوریدگی بسیجی است. همان که در دهه اول انقلاب جهاد سازندگی را سبب شد. همان که پایگاه‌های مقاومت مساجد را به محفلی برای حفظ امنیت کشور تبدیل کرد. همان‌که در برهه‌هایی از زمان، سازندگی را توسط اقشار مختلف در قالب بسیج سازندگی راهی مناطق محروم کشور کرد.

تولید امروز، روح معنا ندارد. تولید امروز شوریدگی ندارد. نهضت ندارد. هیجان ندارد. نیت قرب ندارد. آن‌چه امروز در سازوکار تولید حاکمیت می‌کند، سودپرستی کوتاه‌مدت فردی است. تولید امروز روح جمعی ندارد. تولید نیازمند یک برانگیختگی است. بسیج تولید هم خانقاهی است برای این برانگیختگی. برای این احساس تقرب. برای این نهضت عظیم اجتماعی.

در نهضت‌هاست که روح جمعی حاکم می‌شود و مردم برانگیخته می‌شوند و شوریده‌حال می‌شتابند. این نهضت که راه‌ بیفتد، دستگاه تولید مردمی روشن می‌شود. دانش مورد نیازش را احضار می‌کند و نیل را می‌شکافد.

بسیج مردمی امروز را باید در شعارهای اصلی دولت راه‌اندازی کرد. نهضت ملی مسکن، محملی مناسب است برای حضور جمعی مردم. کافی است زمین‌ها را واگذار کنیم و به مردم بگوییم بسازید. تسهیلات و زیرساخت را هم رفته رفته فراهم کنیم. کافی است شابلون‌های ساخت را در اختیار مردم قراردهیم و بدنه کارشناسی را صرفا پشتیبان آن‌ها قرار دهیم. فرمانده بسیج مردمی در نهضت ملی مسکن می‌تواند وزیر مسکن و شهرسازی باشد. کسی که مسئولیت واگذاری به مردم را می‌پذیرد و پیشگام آن‌ها موتور ساخت را روشن می‌کند.  نهضت اشتغال‌آفرینی می‌تواند رکن دوم این ماجرا باشد. با فرماندهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی. و همچنین سایر طرح‌ها.

باید به این باور برسیم که مردم هم دانش‌بنیان‌تر، هم سریع‌تر و هم ارزان‌تر و به عبارت کلی بهینه‌تر تولید می‌کنند. به این باور که برسیم، امکانات را به سوی آن‌ها گسیل می‌کنیم. در این صورت است که بسیج مردمی به راه می‌افتد. روح معنای بسیج پدیدار می‌شود و شورانگیزی، بدنه اجتماع را فرا می‌گیرد. تنها از چنین جامعه‌ای می‌توان انتظار جهش اقتصاد را داشت.

کد خبر: 143478

نویسنده: دکتر حمیدرضا مقصودی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0