27 آذر 1402 - 2:00 ب.ظ

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان عنوان کرد:

ایران رتبه هفتم دنیا در زمینه ناباروری مردان

مدیران و سردبیران رسانه های استان اصفهان روز پنجشنبه 23 آذرماه از پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان و مرکز جدید ناباروری پویش و مرکز درمانی بیمارهای سرطان بازدید کردند.

ایران رتبه هفتم دنیا در زمینه ناباروری مردان

عصر اصفهان – ناصربهروان

پژوهشکده زيست فناوری رويان در سال 1383 به همت زنده ياد دکتر سعيد کاظمی آشتيانی و تلاش دکتر محمد حسين نصر اصفهانی با عنوان “پايگاه تحقيقات علوم سلولی” رسما شروع به فعاليت نمود. به دنبال افزايش حجم فعاليت ها در سال 84 ساختمانی مسکونی در سه طبقه با زيربناي کمتر از 600 مترمربع توسط پژوهشکده خريداری گرديد. پس از گذشت مدت کوتاهی به دليل نبود فضاي نگهداری و تحقيقات بر روی دام، زمينی به مساحت 22500 متر در منطقه خوراسگان اصفهان تهيه و ساختمان های تحقيقات، لانه حيوانات، کلينيک دامپزشکی و سوله دامداری با زير بنای 4000 متر مربع ساخته شد.

پژوهشگاه رویان در جهت اهداف آموزشی و پیرو رسالت علمی- اجتماعی خود در ارتقاء سطح دانش و آگاهی عموم مردم، دانشجویان، محققان و متخصصان کشور و به موازات برنامه های پژوهشی و ارائه خدمات تخصصی و درمانی، توجه به آموزش و انتقال تجربیات کسب شده به محققان داخل و خارج از کشور را از سال 1372 سرلوحه کار خود قرار داده است. در برنامه راهبردی پژوهشگاه رویان ” آموزش” یکی از چهار محور اساسی بوده و اهمیت آن در پیشبرد اهداف سازمان، استراتژیک تلقی شده است.

ایران رتبه هفتم دنیا در زمینه ناباروری مردان

دکتر محمدحسین نصراصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در جمع مدیران و سردبیران رسانه های استان اصفهان بعد از ارائه تاریخچه شکل گیری پژوهشکده رویان، با بیان اینکه ایران رتبه هفتم دنیا در زمینه ناباروری مردان است،گفت: ما در خاورمیانه رتبه اول را در زمینه سلول های بنیادی داریم و پژوهشکده رویان هم‌اکنون فعالیت‌های پژوهشی خود را در قالب سه پژوهشکده علوم تولیدمثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری دنبال کرده و از طریق سه مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری، سلول‌درمانی و دیابت خدمات خود را به بیماران ارائه می‌کند.

ایران رتبه هفتم دنیا در زمینه ناباروری مردان

وی با بیان اینکه بارداری در سن بالا احتمال بروز برخی از عوارض شامل تولد زودرس، سقط جنین و بروز ناهنجاری های مادرزادی را افزایش می دهد، افزود: با افزایش سن، مردان دچار دگرگونی در وضعیت ظاهری، سفید شدن و ریختن موهای سر، کاهش حجم توده عضلانی و ضعف بدنی می‌شوند اسپرم تولیدی در بدن آن‌ها نیز کیفیت خود را از دست می‌دهد که در نتیجه کودکانی با درصد ابتلا به انواع بیماری‌ها به دنیا خواهند آمد.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان افزود: همچنین احتمال بروز دیابت که به افزایش قند خون یا گلوکز در خون گفته می شود، در سنین بالا افزایش می یابد. یکی از خطرهای شایع فرزند آوری پدران بالای 40 سال احتمال ابتلای کودکان آن‌ها به بیماری هایی، چون اوتیسم یا سرطان است.

نصراصفهانی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین مشکلات و مضرات بارداری در سن بالا، نقایص مادرزادی جنین مانند سندروم داون یا مونگولیسم است.به طور کلی مردانی که بیش از 45 سال سن دارند توان باروری کمتری دارند و بانوان آن‌ها در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی، مسمومیت بارداری، دیابت حاملگی و زایمان زودرس قرار می‌گیرند.

ایران رتبه هفتم دنیا در زمینه ناباروری مردان

وی به تخمک گذاری زنان و افزایش سن آنها اشاره کرد و افزود: هر زن با تعداد مشخصی سلول جنسی (تخمک) به دنیا می آید. معمولا در زمان تخمک گذاری، یک سلول جنسی از تخمدان های زن آزاد می شود و با افزایش سن، تعداد سلول های جنسی و قدرت لقاح آنها با سلول اسپرم در خانم کاهش می یابد.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان با بیان اینکه آزمایش کاریوتایپ و بررسی کروموزوم ها معمولا از طریق کشت سلول های خونی و بررسی آنها انجام می شود، ادامه داد: این سلول ها به راحتی در دسترس قرار می گیرند و آزمایش کاریوتایپ کروموزوم ها را از نظر اندازه، شکل و تعداد، مورد ارزیابی قرار می دهد.پس از تجویز این آزمایش توسط پزشک، لازم است بیمار به آزمایشگاه سیتوژنتیک مراجعه می کند.

بررسی فعالیت های تحقیقاتی مؤسسه رویان در کل جهان در زمینه آسیب DNA اسپرم و ناباروری مردان، رتبه هفتم را نشان می دهد و دکتر محمد حسین نصر اصفهانی از نظر ارائه تعداد مقالات رتبه ششم جهان را دارند.

همچنین دکتر محمد حسین نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان و دکتر مرضیه تولائی، عضو هیات علمی پژوهشكده زیست فناوری رویان اصفهان، دانشیار و عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان، در کل جهان، جزء 10 نفر برتر شناخته شده اند.

کد خبر: 140282

نویسنده: : ناصر بهروان

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0